نمایشگاه «شکوه ایران باستان» با نمایش ۲۸۰ اثر تاریخی ایران در شانگهای آغاز شد. بیشتر این آثار که حدود ۶ ماه قبل به چین منتقل شده‌اند تا حدود ۴ ماه دیگر در شانگهای خواهند ماند.
به گزارش ایسنا، این نمایشگاه با حضور عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و شماری از مقامات چین در شانگهای چهارشنبه ۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۳ افتتاح شد و به گفته رئیس موزه ملی ایران تا هفتم اکتبر ۲۰۲۴ برابر با ۱۶ مهرماه ۱۴۰۳ ، نمایش این آثار در موزه شانگهای ادامه خواهد داشت.
۲۱۱ شیء آثار تاریخی و ۵ اثر بازآفرینی‌شده، حدود ۶ ماه پیش با مصوبه هیأت وزیران از ایران خارج شد و در موزه ملی پکن به نمایش گذاشته شد. این آثار که تعداد آنها اکنون به گفته رئیس موزه ملی ایران به ۲۸۰ شیء رسیده است، به موزه شانگهای منتقل شده است و نمایش آنها تا حدود ۴ ماه ادامه دارد.
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هنوز جزئیات بیشتری از آثاری که به چین انتقال داده و در شانگهای به نمایش گذاشته، ارائه نکرده است. مستندات نشان می‌دهد چین ۲۱۱ شیء تاریخی ایران را به مبلغ ۱۱۴ میلیون و ۲۰۵ هزار یورو بیمه کرده است، اما درباره آثار جدیدتر که از ایران به این کشور منتقل شده هنوز اطلاعاتی از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منتشر نشده است. پیش‌تر گفته شده بود این آثار از موزه ملی ایران منتقل شده است، اما اکنون رئیس موزه ملی می‌گوید مجموعه به نمایش گذاشته شده، آثاری از موزه‌های رشت، گرگان و تخت جمشید را نیز در برمی‌گیرد.
عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست خبری نمایشگاه «شکوه ایران باستان» در شانگهای گفت: این نمایشگاه افزون بر ۲۰۰ اثر تاریخی نفیس ایرانی را که قدمتشان از حدود سه هزار سال پیش تا دوران صفویه می‌رسد، معرفی می‌کند.
ضرغامی بیان کرد: امیدواریم برگزاری «نمایشگاه شکوه ایران باستان» در افزایش تعامل دو ملت، شناخت هرچه بهتر مردم ایران و چین از یکدیگر و توسعه گردشگری تأثیر بسزایی ایفا کند.
او همچنین با معرفی کتاب این نمایشگاه که به زبان چینی منتشر شده است، از مخاطبان این کشور دعوت کرد علاوه‌بر بازدید از نمایشگاه، در معرفی هر چه بیشتر این کتاب به قشرهای مختلف مردمشان مشارکت داشته باشند.
بنابر اعلام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، نمایشگاه «شکوه ایران باستان» در همکاری این وزارتخانه، سفارت ایران در پکن و سرکنسولگری ایران در شانگهای برپا شده است.
جبرئیل نوکنده، رییس‌موزه ملی ایران در توضیحات بیشتری درباره این نمایشگاه گفت: در «شکوه ایران باستان» آثاری از بیش از ۶۰ محوطه باستان‌شناسی که تقریباً سراسر ایران را شامل می‌شود، در معرض نمایش گذاشته شده است. بیشتر این آثار حاصل کاوش‌های علمی و باستان‌شناسی بوده و از موزه‌های ملی ایران، رشت، گرگان و موزه تخت جمشید منتقل شده است.
رئیس موزه ملی ایران اظهار کرد: ویژگی این نمایشگاه این است که علاوه‌بر آثار ایران، آثاری از موزه شانگهای که مربوط به فرهنگ‌ ایرانی‌ است و آثار دو موزه استانی چین را نیز شامل می‌شود.
نوکنده با اشاره به اینکه مشارکت بین موزه‌ای میان ایران و چین در نمایشگاه شکوه باستان به خوبی دیده می‌شود، گفت: در این نمایشگاه آثاری که مرتبط با ایران است از برخی دیگر از موزه‌های کشور چین نیز وجود دارد و در کل آثار در معرض دید نمایشگاه شکوه باستان به بیش از ۲۸۰ اثر رسیده است.
او با بیان اینکه استقبال از نمایشگاه شکوه باستان بسیار خوب بود و سرکنسولگری‌های بیش از ۱۱ کشور در افتتاحیه آن شرکت کرده‌اند، افزود: این نمایشگاه تا هفتم اکتبر ۲۰۲۴ (۱۶ مهر ۱۴۰۳) ادامه دارد. نمایشگاه ۲۳ خرداد افتتاح شده و بازدید عمومی آن از پنجشنبه ۲۴ خردادماه آغاز می‌شود.
به گفته رئیس موزه ملی ایران، بازدید از نمایشگاه «شکوه ایران باستان» در موزه شانگهای رایگان است.
نوکنده با بیان اینکه پیش‌بینی‌ها این است که بیش از یک میلیون نفر از نمایشگاه شکوه باستان در شانگهای چین دیدن کنند، گفت: همواره استقبال از اینگونه نمایشگاه‌ها زیاد بوده است و نمایشگاه قبلی در موزه پکن برگزار می‌شد و کاخ‌موزه پکن روزانه ۴۰ هزار بازدیدکننده داشت.
رئیس موزه ملی ایران با بیان اینکه این‌ نمایشگاه از نظر طراحی، نورپردازی، طراحی و محتوا تفاوت‌هایی با کاخ‌موزه پکن دارد، افزود: سعی شده در این نمایشگاه از وسایل چندرسانه‌ای و ارتباطی بیشتر استفاده شود. تعداد زیادی ویدیووال وجود دارد که فیلم‌های مرتبط با بازسازی آثار تاریخی پخش می‌کند و ابزارهای چندرسانه‌ای به تعداد زیادی به چشم می‌خورد.
او اضافه کرد: در ویترین آثار به نمایش گذاشته‌شده بارکدهای دو زبانه وجود دارد و بازدیدکنندگان جدا از زیرنویس‌هایی که وجود دارد، می‌تواند با بارکد تمامی اطلاعات آثار تاریخی در معرض دید را به دست آورند.
رییس‌کل موزه ملی ایران با بیان اینکه در نمایشگاه شکوه ایران باستان یک‌سری محصولات فرهنگی با الگوبرداری از اشیاء و آثار موجود قابل عرضه و فروش برای بازدیدکنندگان وجود دارد، تاکید کرد: اشیاء موجود در نمایشگاه کاملا در امنیت هستند و علاوه‌بر بیمه، دارای گواهی مصونیت از توقیف هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *