ن کوسه نهنگ» درباره حضور این مستند در جشنواره واید اسکرین انگلستان وکم‌توجهی به ساخت مستند درباره محیط زیست ایران توضیح داد.

رامتین بالف کارگردان مستند «آخرین کوسه نهنگ» که به تازگی با این مستند به بخشمسابقه جشنواره واید اسکرین انگلستان راه یافته است، در گفت‌وگو با مهر درباره این جشنواره گفت: این جشنواره سال چهلم خود را پشت سر می گذارد و در حوزه محیطزیست و حیات وحش یکی از مهم ترین جشنواره های موجود در جهان است و حامیانبزرگی مانند سر دیوید آتنبرو که یکی از بزرگان فیلمسازی حوزه محیط زیست و حیاتوحش است، دارد.

وی ادامه داد: فیلم «آخرین کوسه نهنگ» جزو ۳۶ فیلمی بوده که از بین حدود ۳۰۰فیلم انتخاب شده است. این مستند تنها فیلم خاورمیانه و جزو ۴ فیلمی است که ازآسیا برای حضور در این جشنواره انتخاب شده است. باتوجه به دعوتنامه ای که برایما هم ارسال شده است، برای خود من هم بسیار جالب و جذاب است که برویم و ازنزدیک شاهد فیلم های باکیفیت و خوب از سراسر جهان باشیم.

5125823.jpg

رابطه انسان و محیط زیست

بالف درباره لزوم توجه به مستندهای محیط زیست توضیح داد: بحث محیط زیستیکی از مباحث غالب بر موضوعات دیگر است. همه چیز زیرمجموعه محیط زیستاست، محیطی که ما انسان ها و حیوانات در آن زندگی می کنیم. موضوعات مختلفمانند سیاسی، اجتماعی وهمه به نوعی به بحث محیط زیست مرتبط هستند و ایننشان دهنده این موضوع است که محیط زیست مهم ترین بخش زندگی هر انسانیاست که باید به آن پرداخته شود. کشورهای دیگر مانند اروپا خیلی به این مقوله میپردازند. مثلاً در مجلس اروپا حزبی به نام حزب سبز وجود دارد ولی ما چنین چیزیاصلاً نداریم. از مدیرانی که در این مورد می خواهند فعالیت کنند و کار می کنند هممی خواهم سیاست هایی برای محیط زیست قائل بشوند تا دچار آسیب نشویم. ما همبه عنوان فیلمساز موظف هستیم که بخش های پنهانی را که دارد از بین می رود رصدکرده و به تصویر بکشیم. همه چیز انسان ها با محیطی که در آن زندگی می کنند،مرتبط است و پرداختن و توجه ویژه ای را می طلبد.

کارگردان «آخرین کوسه نهنگ» درباره نگاه هایی که نسبت به مستند وجود دارد،مطرح کرد: رشد و ارتقای جامعه به جمع‌آوری اسناد و تاریخچه آن مرز و بوم در قالبمستند، عکس، روایت های نوشتاری وبر می گردد. در کشورهای دیگر از همانابتدای خلقت صنعت سینما، کار خود را با مستندات شروع کردند و این مستنداتباعث شد این موارد همیشه جلوی چشمانشان باشد تا بدانند که در حوزه های مختلفچه باید بکنند. در کشور ما نیز نگاه درست به مستندسازی بسیار اهمیت دارد زیرا ما درکشور خود از نظر تاریخی و باستانی شرایط بسیار خوبی داریم اما معتقدم در این حوزهخیلی کم کاری شده است.

بخش ویژه حیات وحش در «سینماحقیقت»

وی افزود: در صحبتی که با آقای حمیدی مقدم داشتم، ایشان اشاره کردند که امسالدر جشنواره «سینماحقیقت» باتوجه به آثار خوبی که در این زمینه وجود دارد، شاید بهطور ویژه به بخش مستند حیات وحش پرداخته شود و این بسیار نویدبخش است. مادرباره محیط زیست خودمان خیلی کم فیلم کار کرده ایم و بیشتر فیلم هایی که درتلویزیون هم پخش شده اند، حیات وحش آفریقا وبوده است چون خیلی نسبت بهمحیط زیست خود اطلاعاتی نداشته ایم. درست است که دارد به این موضوعاتپرداخته می شود ولی ناچیز است و باید این توجه بیشتر شود. در این زمینه هرچقدر کهکار شود، خیلی مفید است.

بالف درباره برنامه های دیگر خود برای پخش بین الملل مستند «آخرین کوسه نهنگ» توضیح داد: این فیلم در ایران سیر جشنواره های خود را طی کرده است و بحث حضوربین الملل آن مانده است. علاوه بر جشنواره واید اسکرین انگلستان که احتمالاً در مهربرگزار شود، نزدیک به ۳۰ جشنواره دیگر ثبت نام کرده ایم که منتظر جواب های آنهاهستیم.

این مستندساز در پایان گفت: شرایط فیلمسازی ما در یک سرگردانی به سر می برد،برخی از کسانی که تصمیم گیرنده هستند و توزیع پول و ثروت را برعهده دارند یا ناآگاههستند و یا خست به خرج می دهند. دیگر مانند ۱۰ سال پیش نمی توانید چند نفر دورهم جمع شوید و یک فیلم بسازید. فیلمسازی سخت تر شده است. در بودجه هایی کهبه این بخش اختصاص پیدا می‌کند باید تجدید نظر شود تا ما شاهد تعداد بیشتری ازآثار باکیفیت باشیم. منتظر سرمایه گذار هستم تا بتوانم کار بعدی خود را پیش ببرم. تعداد قابل توجهی طرح و فیلمنامه دارم ولی تا وقتی مساله مالی آن رفع نشود، نمیتوان به سراغ تولید رفت.

«آخرین کوسه نهنگ» تولید مشترک مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانماییو کارگاه سینمایی برادران بالف است. این مستند جایزه بهترین تصویربرداری وموسیقی هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» و دیپلم افتخار بهترین مستند چهل ودومین جشنواره فیلم فجر را در کارنامه دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *