جبار آذین
به رغم توصیه‌ها، تذکرات، هشدارها و نگارش چندین نقد و تحلیل کارشناسی و تشویق وزیر ارشاد مبتنی بر تعیین و گزینش و منصوب معاونان سینمایی و هنری و نجات سازمان مستعمل سینمایی و حوزه های تئاتر و موسیقی و… و شنوا نبودن گوش آقای صالحی، نامدیرانِ نابحقی که به اشتباه در سازمان یاد شده و زیرمجموعه‌های پر مشغله و مسئله‌دار آن و در راُس آنها بنیاد هزار فامیل فارابی، صندلی نشین هستند و عوامل نفوذی آن‌ها که در دوران ریاست بر سینما، سینمای بیمار کشور را به سوی هرج و مرج و آشفتگی و انحصار سوق داده و با باندبازی، همخط‌های حزبی را در راُس امور گماشته و تولید و اکران فیلم را به خودی‌ها و نخودی‌ها سپرده و درهای سینما را روی اکثر سینماگران کشور بستند و اکران سینما را به زیر سلطه فیلمک های سطحی و بدون ارزش شبه‌کمدی درآوردند، به دلیل تعلل و سردرگمی وزیر ارشاد مجال یافتند تا آنجا که می‌توانند، اوضاع را آشفته‌تر کنند.
آن ها که ساک‌ها را بسته و کاسه‌های خود را پر کرده بودند، در فرصتی که سکوت و خاموشی صالحی در اختیار آن‌ها قرار داد توانستند برخی از عوامل خود را در سازمان سینمایی، فارابی و‌ دیگر زیرمجموعه ها و جای جای سینمای بدحال کشور جاسازی کنند و با آزاد سازی هدفمند سیاسی تعدادی از فیلم‌های توقیفی که خود و یاران و روسای‌شان در توقیف آن‌ها نقش‌آفرین بودند، شرایط کار را برای رئیس بعدی سینما سخت و دشوار نمایند، همچنین موفق شدند، فیلمنامه خودی‌ها را تصویب کنند، به فیلم‌های خودی‌ها مجوز اکران بدهند و…. و آن وقت هنوز وزیر محترم ارشاد در خلسه بسر می برند.
گرچه با رفتن دارودسته کنونی و آمدن دارودسته بعدی، چیزی در سینما تغییر نمی‌کند و تنها یکسری جابه‌جایی صورت می‌گیرد، اما دست کم گزینش و معرفی بهنگام رئیس جدید سازمان سینمایی و یارانش می‌توانست، مانعی برای تخریب بیشتر سینما و سازمان سینمایی باشد و این مجال را به باند کنونی حاکم بر این سازمان ندهد که هر چه را می‌توانند از این سازمان جارو کنند و در کیسه‌های خود بریزند، اما ضعف و سستی و فرصت سوزی صالحی این فرصت و امکان جاروب کردن تتمه دار و ندار سینما را به آنها داد.
این رخداد اسفبار نقطه‌ای سیاه در کارنامه وزیر فعلی ارشاد در پرداختن به سینماست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *