مجموع فروش گیشه چین در سال ۲۰۲۴ با کاهش شدید ۲۳ درصدی نسبت به سال گذشته به ۵.۸۱ میلیارد دلار (۴۲.۵ میلیارد یوان) رسید.
به گزارش ایسنا، مجموع فروش گیشه چین در سال ۲۰۲۴ با کاهش شدید ۲۳ درصدی نسبت به سال گذشته به ۵.۸۱ میلیارد دلار (۴۲.۵ میلیارد یوان) رسید، که پایینترین میزان از سال ۲۰۱۵ است و ۳۴ درصد کمتر از اوج پیش از کووید در سال ۲۰۱۹ است و نشانهای از ادامه چالشها برای بازگشت به شرایط عادی پس همهگیری است.
فروش سالانه سینمای چین در سال ۲۰۲۳ به ۷.۵ میلیارد دلار (۵۴.۹ میلیارد یوان) رسید؛ رقمی که علیرغم اینکه هنوز ۱۴.۵ درصد کمتر از سطح پیش از همهگیری ۲۰۱۹ بود، امیدوارکنندهتر تلقی میشد.
در مجموع، ۵۰۱ فیلم (۴۲۵ عنوان داخلی و ۷۶ عنوان خارجی) در سال ۲۰۲۴ اکران شدند، رقمی تقریباً مشابه با ۵۱۲ فیلم در سال ۲۰۲۳.
موفقترین فیلمها
سه فیلم داخلی در صدر جدول قرار گرفتند که هر کدام بیش از ۳ میلیارد یوان (۴۱۰ میلیون دلار) فروش داشتند:
* «یولو» ساخته جیا لینگ (۴۷۲ میلیون دلار/۳.۴۶ میلیارد یوان)
* «پگاسوس ۲» ساخته هان هان (۴۶۴ میلیون دلار/۳.۳۸ میلیارد یوان)
* «جانشین» به کارگردانی مشترک یان فی و پنگ دامو (۴۵۴ میلیون دلار/۳.۳۲ میلیارد
پس از آن، دو فیلم دیگر هر کدام بیش از ۲ میلیارد یوان (۲۷۳ میلیون دلار) فروش داشتند:
* «ماده ۲۰» ساخته ژانگ ییمو (۳۳۵ میلیون دلار/۲.۴۵ میلیارد یوان)
* انیمیشن «خرسهای بونی» (۲۷۳ میلیون دلار/۲ میلیارد یوان).
دو فیلم دیگر بیش از ۱ میلیارد یوان (۱۳۷ میلیون دلار) فروش داشتند:
* «مکانی به نام سکوت» ساخته سم کوا (۱۸۴ میلیون دلار/۱.۳۵ میلیارد یوان)
* «داوطلبان: نبرد مرگ و زندگی» ساخته چن کایگه (۱۶۴ میلیون دلار/۱.۲ میلیارد یوان).
فیلم «جانی کیپ قدم میزند» ساخته دونگ رونیان که در ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳ اکران شد، ۱۷۶ میلیون دلار (۱.۲۹ میلیارد یوان) فروش داشت و اگر در سال ۲۰۲۴ اکران میشد، در بین ده فیلم برتر قرار میگرفت.
ژانرهای موفق
پنج فیلم برتر همگی دارای عناصر کمدی بودند و چهار فیلم از آنها جزو آثار پرفروش سال نوی چینی بودند. ژانر کمدی با سهم ۳۶ درصدی از بازار، محبوبترین ژانر در میان مخاطبان محلی بود و سال نوی چینی مهمترین بازه اکران به شمار میرفت.
چالشها
علیرغم موفقیت فیلمهای پرهزینه، بیشتر فیلمها حتی نتوانستند از ۶۸.۳ میلیون دلار (۵۰۰ میلیون یوان) عبور کنند. تنها ۱۶ فیلم (شامل عناوین خارجی) به این رقم دست یافتند که نسبت به ۳۱ فیلم در سال ۲۰۲۳ کاهش داشت.
فیلمهای خارجی
برای دومین سال متوالی، هیچ فیلم خارجی نتوانست از مرز ۱ میلیارد یوان عبور کند.
موفق ترین فیلمهای خارجی در گیشه سینمای چین در سال ۲۰۲۴: «گودزیلا و کونگ: امپراتوری جدید» با فروش ۱۳۰ میلیون دلار (۹۵۶ میلیون یوان)، انیمیشن ژاپنی«پسر و مرغ ماهیخوتر» ساخته هایائو میازاکی (۱۰۸ میلیون دلار/۷۹۱ میلیون یوان) و «بیگانه: رومولوس» (۱۰۷ میلیون دلار/۷۸۶ میلیون یوان) بودند.
سهم بازار فیلمهای خارجی از ۱۶.۲ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۲۱.۳ درصد در سال ۲۰۲۴ افزایش یافت اما همچنان از سهم ۳۵.۹ درصدی سال ۲۰۱۹ عقبتر بود.
کاهش مخاطبان
در حالی که قیمت بلیت طی چهار سال گذشته (۲۰۲۱-۲۰۲۴) بالای ۵.۵۰ دلار (۴۰ یوان) باقی مانده، تعداد مخاطبان سینما از ۱.۳ میلیارد در سال ۲۰۲۳ به ۱ میلیارد کاهش یافت. سهم مخاطبان زیر ۲۵ سال به ۲۱ درصد کاهش یافت، در حالی که مخاطبان زن افزایش یافته و اکنون ۵۸ درصد کل مخاطبان را تشکیل میدهند.
فیلمهای موفق کارگردانان زن
با صدرنشینی «یولو» در گیشه، جیا لینگ اولین کارگردان زن چینی نام گرفت که به صدر جدول سالانه گیشه سینمای این کشور رسید. این درام انگیزشی، که با کاهش وزن ۵۰ کیلویی واقعی بازیگر-کارگردان برای ایفای نقش یک بوکسور همراه بود، زمینهساز تولید آثار بیشتری با محوریت زنان شد.
فیلم «داستان او» ساخته شائو ییهوی، درباره یک مادر مجرد و دوستی او با یک همسایه زن، به بزرگترین فیلم ماه دسامبر تبدیل شد و پس از اکران در ۲۲ نوامبر، ۹۸.۵ میلیون دلار (۷۱۲ میلیون یوان) فروش کرد.
جایگاه بازار جهانی
چین همچنان دومین بازار بزرگ گیشه جهانی پس از آمریکای شمالی باقی ماند. اما عملکرد ناپایدار گیشه – پس از افزایش ۸۳ درصدی سالانه در سال ۲۰۲۳ – نشاندهنده چالشهای بیشتر در مواجهه با رکود اقتصادی و کاهش هزینههای مصرفکنندگان است.
بدون دیدگاه