کاوه سجادی حسینی کارگردان فیلم سینمایی «نبودنت» می گوید برای تولید اینفیلم تلاشی برای ساخت یک اثر زیبا نکرده بلکه به دنبال یک فیلم واقعی بوده است.
به گزارش مهر، کاوه سجادی حسینی از جمله کارگردانان جوان سینمای ایراناست که در چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر با فیلم سینمایی «نبودنت» حضور دارد. اولین حضور این کارگردان در جشنواره فیلم فجر با فیلم سینمایی«بوفالو» در سی و سومین دوره این جشنواره بود و امسال نیز با فیلمی پربازیگر وچهره، شانس خود را برای حضور در جشنواره امتحان میکند.
در خلاصه داستان فیلم سینمایی «نبودنت» آمده است: «رضیه چندسال به انتظارهمسر خود است ولی همسرش توان بازگشت به خانه را ندارد.» در این فیلم بازیگرانیچون سحر دولتشاهی، امیرآقایی، آزاده صمدی، فرید سجادی حسینی، رضا بهبودی،علیرضا ثانی فر، شیوا سرمست حضور دارند.
کاوه سجادی حسینی تصمیم گرفته در «نبودنت» از بازیگران چهره و حرفهایاستفاده کند تا امکان اکران فیلم در شرایطی مناسب برایش به وجود آید.
سجادی حسینی درباره چگونگی نگارش این فیلم سینمایی به خبرنگار مهر گفت: درواقع نگارش فیلم «نبودنت» با همراهی صادق خوشحال در سالهای ۹۶ و ۹۷ صورتگرفت و طرح اولیه داستان «نبودنت» توسط صادق خوشحال نوشته شده بود. اوداستان را برای من تعریف کرد و تصمیم گرفتیم روی فیلمنامه آن کار کنیم. در واقعایده اصلی درباره مردی بود که قتلی را انجام میدهد و از خانه فرار میکند اما دورادورهمسر و فرزند خود را زیر نظر دارد اما می ترسد که به خانه بازگردد.
وی ادامه داد: هرچند ایده اصلی فیلم با یک قتل شروع میشد اما هنگام نوشتنداستان، مرد قصه تبدیل به مردی میشد که به دلیل مهاجرت غیرقانونی نمیتواند بهخانه بازگردد. هرچند قتل از داستان حذف شد اما ترس که یکی از مهمترین المانهایداستان بود همچنان حفظ شده است.
این کارگردان با اشاره به اینکه «نبودنت» داستان عشق یک زن به همسرش است و اینفیلم را یک درام عاشقانه میداند، تاکید کرد: در همان سالها که نگارش این فیلم بهپایان رسید تلاش کردم تا آن را جلوی دوربین ببرم. البته جلساتی نیز با تهیه کننده موردنظر داشتم اما به نتیجهای که به دنبال آن بودم نرسیدم و در نهایت تصمیم گرفتم تایکی از طرحهای لوباجت خود با نام «بی سر» را جلوی دوربین ببرم.
وی درباره انتخاب لوکیشنهای این فیلم سینمایی توضیح داد: تمام لوکیشنهای«نبودنت» در تهران فیلمبرداری شده است. البته بخش عمده فیلمبرداری در شهرکیدر منطقه شهرری و بازار شاه عبدالعظیم بوده است؛ نکته مهم این است که سعینکردم تا جنوب شهر تهران را همانند فیلمهایی که معمولاً در جنوب شهر ساختهمیشود به تصویر بکشم. در واقع جنوب شهر را به صورت همان زندگی شهری که درآن در جریان است، نشان دادهام. در کل باید بگویم تلاش کردم داستان یک زندگی دراین منطقه را روایت کنم و کاری به بستر فرهنگی آن نداشتم.
سجادی حسینی در جواب این سوال که چرا معمولاً در فیلمهایش زن راوی اصلیداستان است، گفت: درست است معمولاً راوی و نقش اصلی فیلمهای من زنانهستند؛ در فیلمهایی چون «شب بیرون»، «بوفالو» و «بی سر» و حتی «نبودنت» زنها راوی اصلی داستان و کاراکتر اصلی فیلم هستند و فیلم قصه زنها را روایتمیکند. نمی دانم مهمترین دلیلی که معمولاً زنها شخصیت اصلی داستانهای منمیشوند، چیست اما یکی از دلایل آن میتواند تاثیرپذیری و علاقه ام به سینمای اروپا به خصوص سینمای آنتونیونی یا روبر برسون باشد و تاثیر این نگاه در من نهادینه شدهاست. البته به تازگی نگارش فیلمی را تمام کردهام که راوی آن یک مرد است.
وی درباره تفاوت میان فیلم «نبودنت» و فیلمهای دیگر خود توضیح داد: تفاوتی کهبین این فیلم نسبت به کارهای قبلی ام وجود دارد این است که در «نبودنت» ازبازیگران چهره استفاده کردهام و این بار از بازیگران خوبی که استار نیستند دعوت بههمکاری نکردم. همچنین این فیلم یک درام قصهگوتر است و بیشتر درون داستانهستیم تا تصویر. به عنوان مثال در «بوفالو» تصویر راوی تاثیرگذارترین آیتم درداستان است اما در «نبودنت» این آدمها هستند که قصه را روایت میکنند. البته در«بوفالو» به دنبال ایجاد کارت پستال نبودم و سعی کردم تا از نازیباییها زیبایی بسازم.
این کارگردان توضیح داد: درباره «نبودنت» نیز باید بگویم اصلاً تلاش نکردم تا یکفیلم خوشگل بسازم بلکه سعی کردم تا یک فیلم واقعی بسازم که تبدیل به اثری کهنماد سیاهنمایی و یا سفیدنمایی باشد، نشود. نکته دیگر درباره «نبودنت» این است کهنسبت فاصله دوربین و آدمها در این فیلم نه خیلی دور است نه خیلی نزدیک و یکنسبت واقعی با آدمهای داستان دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که اگر ماجرای قتل در داستان باقی میماند آیا به جذابیتفیلم کمک نمیکرد؟ بیان کرد: هرچند در طرح اصلی، قصه به نوعی با قتل شروعمیشود اما داستان روایت گر زنی بود که شوهرش گم شده و زن در انتظار آن است. مساله این است که داستان اصلی این فیلم درباره زنی است که عاشق همسرش استو در تلاش است تا آن را پیدا کند، به همین دلیل معتقدم قتل تاثیر چندانی در افزایشجذابیت داستان نخواهد داشت.
سجادی حسینی درباره چگونگی انتخاب بازیگران و اینکه چرا در این فیلم از بازیگرانغیرچهره استفاده نکرده است، نیز توضیح داد: مساله این است که کارگردان زمانی کهپول داشته باشد، ترجیح میدهد با بازیگران حرفهای و شناخته شده کار کند تا فیلمشفرصت اکران بهدست آورد؛ البته نکته دیگر این است که بازیگر حرفهای کاملاً کار خودرا بلد است و هرآنچه را که به عنوان کارگردان از یک بازیگر حرفهای میخواهم دراختیار من میگذارد و میتواند به تبلور فیلم کمک کند. حضور بازیگرانی مانند سحردولت شاهی یا آزاده صمدی و یا امیر آقایی و دیگر بازیگران «نبودنت» به محکمترشدن فیلم کمک کرد. شاید اگر «نبودنت» را با بازیگران غیرچهره میساختم کار منسختتر میشد و باید تلاش بیشتری برای شکل گیری قصه میکردم.
وی ادامه داد: خوشبختانه هزینه این فیلم به خوبی تامین شد، درست است که منتخصص خاصی در تولید فیلمهای لوباجت دارم اما این نوع از تولید جزو علایق مننیست بلکه شرایط من را مجبور میکند تا چنین فیلمهایی را تولید کنم.
سجادی حسینی در پایان تاکید کرد: فیلمبرداری این فیلم در زمستان سال ۱۴۰۰ آغاز شدو در نیمه دوم ۱۴۰۱ آماده بود اما چون نتوانستم برای آن پروانه نمایش دریافت کنم،موفق نشدم تا «نبودنت» را در جشنواره سال گذشته شرکت دهم. «نبودنت» درامیاست که تم تنهایی را در کنار تلاش برای بهدست آوردن عشق به تصویر میکشد.
فیلم سینمایی «نبودنت» چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه در سانس سوم نمایش فیلم در خانهجشنواره اکران میشود.
بدون دیدگاه