‎هیات اسلامی هنرمندان با ارسال نامه سرگشاده‌ای به مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب، شرایط فرهنگی و هنری کشور را تبیین نمود.
‎به گزارش رسیده، متن کامل نامه این تشکل سینمایی اصولگرا به شرح زیر است:
‎با توجه به درخواست و پیشنهاد حضرتعالی مبنی بر کمک به دولت چهاردهم، این مجموعه مردم نهاد، به اختصار نکاتی را در حوزه فرهنگ و هنر تقدیم می‎نماید؛
‎۱- گفتمان عدالت که بر گرفته از مشی مولی علی علیه السلام است، یک اولویت جدی در عرصه کار هنری است. متأسفانه در طول سالیان گذشته عموماً این مطالبه بر زمین مانده است. بنابراین باید مراقبت شود بار دیگر شاه‎نشین‌ها و انحصارطلبان حوزه هنر، ظرفیت‌های هنری و فرصت‌های کار را ازآن خود و قبیله خود نکنند.
‎۲- نظام جمهوری اسلامی بر پایه گفتمان خط امام و رهبری به عزت و اقتدار کنونی رسیده است. جریانات هنری که آبشخورشان آن سوی مرزها و بعضاً نفوذی‌های داخلی است سعی کردند همواره آشکار و پنهان این پدیده را به سخره بگیرند و ذیل کار هنری، انقلاب اسلامی و دستاوردهای بزرگ آن را نه تنها نادیده بگیرند که برعکس با سیاه نمایی و ذیل نقد به تخریب باورها و ارزش‌ها دست زنند و گوش چشمی هم به تشویق و حمایت‌های دستگاه‌های صهیونیستی و غربی در پرتوی جشنواره های جهانی نیز داشته باشند. لذا ضرورت دارد ضمن شناخت این پدیده و ابعاد عملیاتی و برنامه‌ریزی آن، با هوشمندی مسیر حرکت هنر انقلاب اسلامی را تقویت و راه این آفت هنری را سد کرد.
‎۳- معیشت و حداقل های زندگی بسیاری از هنرمندان در چالش بیکاری‎ها و باند بازی‎ها و قبیله گرائی‎های عرصه تولید و توزیع آثار هنری به گوشه رانده شده است. لازم است در اسرع وقت نسبت به ترمیم آن و رسیدگی به رفاه و آسایش روانی خانواده های آنان اقدام شود.
‎۴- فسادهای مالی، ویژه خواری، پولشوئی، فساد اخلاقی و روابط ناسالم یک پدیده آسیب رسانی است که به عرصه کارهای هنری سرایت کرده است. این مفاسد نابسامانی‌های متعددی را باعث شده که می‌بایست با به کار گیری افراد صالح برای نظارت دقیق و تشویق‌های هدفمند و حذف دست‌های پنهان و برنامه‌ریز در این خرابکاری‌ها، زمینه بهبود اوضاع را رقم زد.
‎۵- اندیشه و فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی و قرآنی ما این توان را دارد تا با تولیدات هنری ضمن حضور در بازارهای جهانی مخاطب تشنه این معارف و فرهنگ پاک را از آن بهره‌مند ساخت. امروز بازار اقتصاد هنری کشور به شدت آشفته است؛ به طوریکه بدون کمک‌های هرساله دولت و نهادهای انقلابی این چرخه از حرکت باز خواهد ایستاد. در حالی که می‌توان با بازاریابی‎های منطقه ای و جهانی در فرایند اقتصاد هنر گام‎های محکمی برداشت. بنابراین بجای رویکردهای صرفاً جشنواره‎ای، باید راهبرد اساسی سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی شاخصه حضور در بازارهای جهانی را هم داشته باشد.
‎۶- فرایند آموزش هنری دستخوش سلایق و نگاه غرب زدگانی شده که به تعبیر حضرت امام خمینی رحمه الله علیه، «انسان غربی، و نه مربا به فرهنگ اسلامی» را تربیت می‌کند. اگرچه این آفت در دیگر عرصه‌های علوم انسانی نیز دیده می شود اما در عرصه هنری باید کار مستقل و سخت تری را صورت داد.
‎در پایان امیدواریم حضرتعالی و وزرای حوزه فرهنگ با درایت و دقت نظر در راستای تحقق این درخواست‌ها همت عالی کنید و با به بکارگیری نیروهای مردمی مستقل و پایبند به ارزش‌های اسلامی و باورهای دینی در حوزه‌های مختلف، راه تحقق این اهداف ارزشمند را هموار سازید.
‎هیأت اسلامی هنرمندان آمادگی خود را برای همکاری همه جانبه در تحقق بخشیدن به اهداف والای فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی ایران، با دولت چهاردهم، اعلام می‌دارد. ضمن آنکه نگرانی جدی خود را از این که این دولت هم به سیاق دولت یازدهم و دوازدهم، از همان نیروها و مدیریت‌هایی که باعث معضلات متعدد فرهنگی شده‌اند بهره گیرد را پنهان نمی‌کنیم. زیرا با رجوع به آن سیاق آزموده شده، نه تنها اهداف متعالی قانون اساسی، شهیدان و امام شهیدان محقق نخواهد شد، بلکه موجب فراگیری یاس و ناامیدی در جامعه و اخلال در گفتمان متعالی میراث امام راحل عزیزمان و انقلاب اسلامی خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *