یک استاد دانشگاه با بیان اینکه به موسیقی باید به عنوان یک کسب و کار نگاه شود، گفت: سبک موسیقی اصیل ایرانی و ساختار ملودی‌های آن در دنیا بی‌نظیر است اما در این روزها نه تنها حال صنعت موسیقی ایرانی چندان خوب نیست؛ بلکه این صنعت با دیدگاه کسب و کاری استاندارد در دنیا فاصله زیادی دارد.
محمدمهدی لطیفی (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) در گفت و گو با ایسنا درباره صنعت موسیقی در ایران گفت: از دیدگاه فنی، چیزی که در حال حاضر در بازار موسیقی ایران، در بخش موسیقی پاپ دیده می‌شود، موسیقی‌های سرشار از سازهای الکترونیکی بدون دانستن جایگاه سازها، اشعار بی سر و ته و بعضاً دارای تم منفی و شکست و اصلاح صدای خوانندگان با افکت‌های بسیار زیاد است که این موجب شده بسیاری از ترانه‌ها شبیه یکدیگر شود و بعضاً نمی‌توان صدای خوانندگان را از یکدیگر تمیز داد؛ در صورتی که در گذشته هر خواننده سبک صدا، موسیقی، و حتی ترانه منحصر به فرد خودش را داشت.


عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد:‌ این موارد موجب کم رغبت شدن مخاطبان به موسیقی ایرانی شده و اگر قرار باشد موسیقی کشور با همین روند کنونی ادامه پیدا کند، امید بسیار کمی به توسعه موسیقی به عنوان یک کسب و کار وجود خواهد داشت. این در حالی است که هنر موسیقی در دنیا به عنوان یک صنعت پربازده و بسیار درآمدزا شناخته می‌شود.
لطیفی گفت:‌ در سال ۲۰۲۴ حدود ۸۰ درصد از سازمان‌های موفق دنیا از جمله سازمان‌های فعال در حوزه موسیقی، جایگاه شغلی مدیر تحلیل کسب و کار را داشته‌اند و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ تقریباً تمام سازمان‌ها این جایگاه شغلی را داشته باشند، چراکه در همین سال بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بهره‌وری سازمان‌ها وابسته به تحلیل صحیح کسب و کارشان خواهد بود. جایگاه شغلی تحلیلگر کسب و کار نیز تبدیل به یکی از جایگاه های شغلی پردرآمد در دنیا شده که در سال ۲۰۲۴ متوسط درآمد این جایگاه شغلی ۱۴۰ هزار دلار بوده و نسبت به سال ۲۰۲۳ حدود ۱۷% رشد کرده است.
در حال حاضر آمار برگزاری کنسرت‌های موسیقی ایرانی، موسیقی نواحی، موسیقی کلاسیک و موسیقی‌های تلفیقی به شدت کاهش یافته است. بسیاری از اهالی موسیقی که حوزه کارشان پاپیولار نیست، خانه نشین شده‌اند و دیگر امکان برگزاری کنسرت ندارند. از سوی دیگر جوانانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، امکانات و حمایت‌های لازم برای روی صحنه بردن آثارشان را ندارند. فراموش نکنیم که زنده بودن هنر و هنرمند وابسته به صحنه و ارتباط مستقیم با مخاطب است. در این راستا، می‌توان با حمایت عملی از موسیقی‌های ارزشمند و فاخر در ژانرهای مختلف موسیقی ایرانی، شناساندن استعدادهای موسیقی و ایجاد یک پایگاه دائمی برای هنرمندانی که هنرشان را در چارچوبِ موسیقیِ فاخر ارائه می‌کنند، گامی ارزشمند برای پویایی و بقای موسیقی‌ ایرانی به عنوان یک کسب و کار برداشت و هنر موسیقی را به عنوان یک کسب و کار پربازده جایگاه یابی کرد.
اگر بخواهیم به موسیقی به عنوان یک کسب و کار نگاه کنیم، نه تنها باید تحلیلی دقیق از آن انجام دهیم، بلکه باید آن را با اقتضائات حرفه‌ای و مدرن دنیا هماهنگ کنیم؛ از جمله استریم موسیقی در فروشگاه‌های دیجیتال، ارائه خدمات حرفه‌ای انواع استودیو موسیقی، برگزاری دوره‌های آموزش آزاد حرفه‌ای موسیقی در دانشگاه‌های معتبر کشور از جمله دانشگاه تهران، ارائه خدمات حرفه‌ای برای استریمرها و یوتیوبرها، عرضه آثار موسیقی در وبسایت‌های بین المللی واسطه نظیر Beatstars و … .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *