در مراسم اختتامیه چهارمین مسابقه عکاسی حوادث و سوانح،‌ محمد خدادادی مترجم زاده به‌عنوان نماینده گروه داوری بیانیه هیأت داوران را قرائت کرد.
به گزارش ستاد خبری جشنواره، در این بیانیه آمده است: با توجه به اهمیت موضوع مسابقه، حمایت‌های بی‌دریغ برگزار کنندگان این جریان ملی عکاسی، به‌ویژه پژوهشکده سوانح طبیعی را ارج می‌نهیم و از پشتکار عکاسان متعهد شرکت‌کننده در این حرکت مهم و اثرگذار اجتماعی قدردانی می‌کنیم. انتشار این مجموعه از آثار می‌تواند سندی مهم از وضعیت کنونی زیست بوم ما باشد که توسط عکاسان معاصر مسئولیت‌ پذیر پدید آمده است. نتایج این مسابقه می‌بایست برگ مهمی به تاریخ تصویری و اقلیمی کشور بیفزاید، تا علاوه بر انسان معاصر، آیندگان نیز بدانند دغدغه خشکسالی و آلودگی و ناملایمات دیگر اقلیمی تا چه حد ملموس و نفسگیر بوده است.
در این مسابقه، بنا بر آنچه می‌توانست تلفیقی از واقع‌نمایی و استعاره و آگاهی‌دهندگی (هشدار) باشد، به آثار برگزیده رأی داده شد. در برخی آثار، عینیت صریح و در برخی دیگر مفاهیم پنهان و استعاری مورد توجه قرار گرفت. البته جهد و پیگیری هدفمند عکاسان در استمرار عمل عکاسی به‌ویژه در بخش عکس‌های مقایسه‌ای نیز از نظر دور نماند. درنتیجه نه‌ تنها ارزش‌های صوری تصاویر و استفاده از ترفندهای متعارف عکاسانه در آثار مورد توجه و قضاوت قرار گرفت که در بیشتر موارد، مضامین طرح شده در لایه‌های پنهان معنایی، ملاک اصلی گزینش بود.
هیأت داوران (محمد خادمیان طرقی، سیف‌الله صمدیان، فرهاد فخریان روغنی، محمد خدادادی مترجم زاده و سید امیرحسین گرکانی)، از تعداد ۱۵۰۰ قطعه عکس ارسالی به دبیرخانه مسابقه، تعداد ۱۰۱ اثر را برای بخش نمایشگاهی و تعداد ۶ نفر را به‌عنوان نفرات اول تا سوم هر بخش انتخاب کرده و با توجه به کیفیت آثار رسیده سه عکس در بخش تک عکس و دو عکس در بخش مقایسه ای را شایسته تقدیر دانستند.
اسامی برندگان مسابقه عکس حوادث و سوانح در بخش تک عکس عبارت‌اند از: نفر اول فاخته جلایرنژاد، نفر دوم حسن خسروی و نفر سوم هادی دهقان پور؛ و همچنین رمضان پارسامنش، صابر قاضی و مهدی محبی پور شایسته تقدیر شناخته شدند.
در بخش عکس‌های مقایسه‌ای محمد آهنگر نفر اول، محمدجواد آرمان مهر نفر دوم، مجید حجتی نفر سوم؛ و همچنین فراز آهنین و میثم غلامی نیز شایسته تقدیر شناخته شدند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *