چندین اثر موسیقایی مختلف در قالب مجموعه و آلبوم طی سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ در ژانرهای مختلف پیش روی مخاطبان و علاقه مندان موسیقی قرار گرفتند.

به گزارش مهر، اگرچه فرآیند تهیه و تولید آثار موسیقایی در قالب آلبوم و مجموعه چه به صورت فیزیکی و چه به صورت مجازی در پایین‌ترین میزان خود به نسبت روزگار میدان داری آنها در دنیا و کشورمان قرار گرفته، اما همچنان هستند تهیه کننده ها، تولید کننده ها و هنرمندانی که تمایل دارند تا به فراخور حس و حال نابی که از کلید واژه «آلبوم» می‌گیرند، به انتشار آثارشان در قالب همین عبارت در کنار دیگر فعالیت‌های خود از جمله تولید تک آهنگ و کنسرت اقدام کنند.

مسیری که بی تردید در این سال‌ها با فراز و نشیبت های بسیار فراوانی در کشورمان رو به رو بود و اهالی رسانه بارها و بارها درباره مشکلات این حوزه و فرآیندی که تاکنون طی شده اقدام به انتشار گزاره‌های رسانه‌ای مختلفی کرده اند. شرایطی که ماجراهای مختلفی از جمله فقدان رعایت کامل کپی رایت با وجود همکاری شایسته دستگاه قضایی نسبت به این موضوع به صورت موردی، کمبود حمایت مالی مناسب مجموعه‌های مختلف برای خرید آثار موسیقایی و ارائه درست آنها به مخاطب برای تقویب و ارتقاء گوش شنیداری مخاطب، پیشرفت تند، اجتناب ناپذیر و روزافزون تکنولوژی‌های مرتبط با پخش و ارائه آثار موسیقایی در فضای مجازی از جمله دلایل مهمی هستند که توجه و کمبود توجه به آنها می‌تواند تاثیر مثبت و منفی فراوانی را در توسعه و عدم توسعه نشر این گونه آثار داشته باشند.

اما به هرحال در این راه پر از گرفتاری هنوز هستند هنرمندان و گروه‌هایی که همچنان مایلند تا در حوزه آلبوم چه به صورت مجازی و چه به صورت فیزیکی فعالیت‌هایی را انجام دهند. فعالیت‌هایی که دربرگیرنده شرایط مختلفی است و اغلب سود مالی چندانی که ندارد هیچ بلکه آنها و ناشران را با مصائب و مشکلات فراوانی رو به رو می‌کند که پرداخت به آنها مجال دیگری می‌طلبد.

آنچه در این روزهای محض سیاسی ناشی از انتخابات ریاست جمهوری می‌خوانید گزارشی اجمالی از معرفی آلبوم‌ها و مجموعه‌های موسیقایی است که طی فروردین، اردیبهشت و خرداد سال ۱۴۰۳ پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند. معرفی که شاید رجعت دوباره به آنها بتواند مولفه و ابزار موثری برای شناساندن هرچه بهتر این گونه آثار که عمدتاً در ژانرهای غیرتجاری موسیقی منتشر شدند، باشد. فرآیندی که امید می‌رود با ابلاغ سند موسیقی کشور و مواردی که در آن به عنوان حمایت از آثار موسیقایی عنوان شده، مسیری موثر در جهت آشتی گوش شنیداری مخاطب با موسیقی‌های غیرسرگرم کننده در روزگار سلطه محض موسیقی تجاری باشد.

* «آتش» به آهنگسازی ابوسعید مرضایی و همراهی فربد یداللهی

آلبوم «آتش» به عنوان اثر پایانی مجموعه چهارگانه «خاک»، «آب» و «باد» به آهنگسازی و نوازندگی ابوسعید مرضایی و نوازندگی سازهای کوبه ای فربد یداللهی پیش روی مخاطبان و علاقه مندان موسیقی ایرانی قرار گرفت.

ابوسعید مرضایی نوازنده سه تار و آهنگساز این پروژه نوشته است: «آتش را می‌شنوید! این بار هم چون سه تای پیشین انگار از شنیدن به دیدن می رسیم! گوش می بیند و چشم می‌شنود! شنیدن دگرآموز دیدن دگر آموز! آن چه که در این چهارگانه برای آن کوشیدم، جوشش‌هایی است که با هنر و دانشم به آنها سر و سامانی داده تا این چهارگانه را در خور نام هنر و موسیقی بیارایم.

آفرینش در زمان و زمین؛ در این نمودهایی که زندانی هستیم تا نقش خداگونگی را برزنیم چه از اوییم! شگفتی ندارد اگر درحد آنچه داده است ما نیز بیافرینیم. انسان نام آنچه می‌آفریند را هنر نهاده است. تا انسان، انسان بماند و تا شاید آنجا که نای رفتنش نیست، انگیزه‌ای باشد برای برخواستن.

سفر به دنیای آلبوم‌ها در روزهای سیاسی/ این موسیقی‌ها را بشنوید

* «دمن» به آهنگسازی و نوازندگی جواد شاهی

آلبوم «دمن» به آهنگسازی و نوازندگی تار جواد شاهی در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ایران هم از دیگر آثار موسیقایی بهار امسال بود که در قالبی متفاوت منتشر شد.

جواد شاهی درباره این آلبوم نوشته است:

در این مجموعه تلاش بر این بوده است، تا با تکیه بر اصول موسیقی دستگاهی، به خلق آثاری پرداخته شود که هم از نظر تکنیک و هم از نظر تنوع فضای ریتمیک قابل ملاحظه باشند.

«دمن» مجموعه قطعاتی است که از سال‌های قبل تاکنون برای تار ساخته ام. به طورکلی این قطعات با حال و هوای موسیقی کلاسیک ایرانی ساخته و پرداخته شده است. در ساخت قطعات، آن چه همیشه مدنظر داشتم، نگاهی نو در به کارگیری نغمات ایران بوده است. استفاده از ریتم‌های متنوع و تکنیک‌ها در خدمت اصالت نغمه‌ها نیز موضوع دیگری بوده که همیشه به آن توجه داشتم و امیدوارم این قطعات مورد توجه و پسند علاقه مندان موسیقی ایرانی قرار بگیرد. البته لازم به توضیح است که تعدادی از قطعات این آلبوم پیش از انتشار این مجموعه به صورت تصویری منتشر شده اند.

سفر به دنیای آلبوم‌ها در روزهای سیاسی/ این موسیقی‌ها را بشنوید

* «هفت آن» به آهنگسازی و طراحی فرید سعادتمند

آلبوم «هفت آن» به آهنگسازی و طراحی آواز فرید سعادتمند هم مجموعه دیگر تولید شده در بهار امسال با هفت قطعه موسیقایی بود که به سفارش دفتر موسیقی سیما در خانه تولیدات مرکز جوان سیمرغ تولید شد.

محمدمهدی سیار انتخاب اشعار، کیان یاقوتی کارگردان، سید محمدصادق حسینی تهیه‌کننده و محسن قصابیان گوینده نریشن‌های این آلبوم هستند و در تهیه آن نگاه نو و تنظیمات به‌روز را متناسب با ذائقه مخاطب مدنظر قرار داده‌اند.

«هفت آن» در هفت دستگاه موسیقی ایرانی از هفت شاعر بزرگ زبان فارسی، هفت لحظه آسمانی زندگی ایرانی را به تصویر می‌کشد.

آلبوم تصویری مناجات‌خوانی «هفت آن» تهیه شده در خانه تولیدات جوان مرکز سیمرغ است که برخی از قطعات آن نیز از شبکه‌های مختلف سیما پخش شده است.

سفر به دنیای آلبوم‌ها در روزهای سیاسی/ این موسیقی‌ها را بشنوید

* «نئوتنالیتی» به مدیریت هنری سیاوش دمیریان

«نئوتنالیتی» عنوان یکی از تازه‌ترین مجموعه‌های منتشر شده حوزه موسیقی بود که با هنرمندی سیاوش دمیریان و در حال و هوایی متفاوت پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

در این اثر آثار آهنگسازانی چون محمدسعید شریفیان، امیر علوی، فریبا علیپور، رضا والی، مهسا سیاوشی و مهران روحانی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

«چند سال پیش» به آهنگسازی مهران روحانی، «بلوهانس» به آهنگسازی رضا والی، «فانتزی» به آهنگسازی محمدسعید شریفیان، «۹ هایکو برای پیانو» به آهنگسازی مهسا سیاوشی، «لونتیک» به آهنگسازی فریبا علیپور، «الژی» و «۳ اسکچ برای پیانو» به آهنگسازی امیر علوی از جمله آثاری هستند که در این آلبوم گنجانده شده اند.

سفر به دنیای آلبوم‌ها در روزهای سیاسی/ این موسیقی‌ها را بشنوید

* «قاوال مکتبی» با هنرمندی و نوازندگی خدایار خدادوست

آلبوم «قاوال مکتبی» نیز با هنرمندی خدایار خدادوست اثری در حوزه موسیقی منطقه آذربایجان است که در قالب پروژه بی کلام در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

«مارش»، «جنگی»، «آذری»، «بلدی»، «یاللی»، «استرومبا»، «آت قاجدی»، «لیریک»، «آرازباری منصوریه»، «ترکمه»، «قوشاشاپالاخ»، «میرزه ای واغزالی»، «شالاخو»، «قزافی»، «قایتاغی»، «لزگی»، «آغیر- کند»، از جمله آثاری هستند که در این آلبوم پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند.

این پروژه موسیقایی چندی پیش موفق به دریافت جایزه باربد و مقام اول در بخش ویژه پژوهشی موسیقی نواحی در سی ونهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر هم شده بود.

سفر به دنیای آلبوم‌ها در روزهای سیاسی/ این موسیقی‌ها را بشنوید

* «تنها و صحرا» با هنرمندی محمدرضا عطار و صادق شریعتی

آلبوم «تنها و صحرا» یکی از تازه‌ترین مجموعه‌های منتشر شده در فرآیند تولید و فروش محصولات موسیقایی در اردیبهشت ماه بود که با نوازندگی سنتور محمدرضا عطار و نوازندگی تمبک صادق شریعتی در قالب یک اثر بی کلام منتشر شد.

محمدرضا عطار از جمله هنرمندانی است که فراگیری سنتور را نزد هنرمندانی چون سعید نیاکوثری، امین رهایی و رضا صلاحی آغاز کرد و در دانشگاه نیز از آموزه‌های مسیح افقه بهره مند شد. این در حالی است که کسب مقام‌های متعدد در جشنواره‌های کشوری و استانی و همکاری با گروه‌های مطرح موسیقی کشورمان در قالب آلبوم و کنسرت از جمله فعالیت‌های موسیقایی عطار در حوزه اجرایی محسوب می‌شود.

صادق شریعتی هم از جمله هنرمندان فعال عرصه تمبک نوازی است که که فراگیری تمبک را نزد هنرمندانی چون علیرضا کواری و نوید افقه آغاز و دوره‌های مبانی درک ریتم را هم طی کرد. این در حالی است ک اجراهای متعدد با گروه کوبه ای «مهر»، گروه «بامداد»، گروه «باران» و ارکستر معاصر پارس از جمله فعالیت‌های این هنرمند محسوب می‌شود.

سفر به دنیای آلبوم‌ها در روزهای سیاسی/ این موسیقی‌ها را بشنوید

* «کیومرس نامه» به آهنگسازی مسیح تحویلدای و خوانندگی حسین علیشاپور

لبوم «کیومرس نامه» به آهنگسازی مسیح تحویلداری، روایت میرجلال الدین کزازی و خوانندگی حسین علیشاپور سه شنبه بیست و پنجم اردیبهشت ماه هم زمان با زادروز فردوسی منتشر شد.

مسیح تحویلداری نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی درباره این اثر موسیقایی گفت: همان‌طور که علاقه‌مندان به ادبیات و شاهنامه می‌دانند، کیومرث (کیومرس) در شاهنامه فردوسی نخستین پادشاه ایران است که از داستانی جالب توجه برخوردار است. همین شخصیت برای من دستاویز ارائه طرحی موسیقایی شد که مراحل تولید آن را در قالب یک آلبوم آغاز کنم. داستان کیومرث به نوعی اولین داستان شاهنامه است که من تلاش دارم برای موسیقی آن شرایطی را فراهم کنم که طیف گسترده‌تری از مخاطبان با مفاهیم عمیق آن آشنایی پیدا کنند. فضایی که این بار یک راوی در کنار خواننده، داستانی از شاهنامه را روایت می‌کند. تصور می‌کنم این اثر هم در وجوه موسیقایی و هم در وجوه معنایی می‌تواند برای مخاطبان دارای تفاوت‌های زیادی باشد.

در آلبوم «کیومرس نامه» میرجلال الدین کزازی راوی، مسیح تحویلداری آهنگساز، حسین علیشاپور خواننده، فربد یداللهی طراحی و اجرای سازهای کوبه ای، پوریا شیوافرد نوازنده نی، علیرضا دریایی نوازنده کمانچه، حسنا پارسا نوازنده کمانچه، فرنام اسکندری نوازنده کمانچه آلتو، راضیه نظری نوازنده «مُراژ»، آفرین نظری نوازنده قانون، مسیح تحویلداری نوازنده تار، کسرا منصور نوازنده تار، فاطمه دهقانی نوازنده عود، مهدی سالک اردستانی صدابردار، کیانوش غریب پور طراح گرافیک بخشی از عوامل اجرایی را تشکیل می‌دهند.

سفر به دنیای آلبوم‌ها در روزهای سیاسی/ این موسیقی‌ها را بشنوید

* «صفحه سی و پنج» به آهنگسازی سام اصفهانی

آلبوم «صفحه سی‌وپنج» عنوان یکی از مجموعه‌های جدید حوزه موسیقی است که در روزهای اول خرداد پیش روی علاقه مندان موسیقی تلفیقی قرار گرفته است.

سام اصفهانی در توضیحات تکمیلی این پروژه نوشته است: «نگارش اولین قطعه از «صفحه سی‌وپنج» به تابستان سال هزار و چهارصد برمی‌گردد؛ قرابت دیرینه‌ام با رباعیات خیام، نگاه اگزیستانسیالیستی موجود، کُنهِ معنایی و بیان مینیمالِ این اشعار، بر آنم داشت که اولین مجموعه باکلامم بر این متون سِحرآمیز شکل بگیرد. در کُمپوُزیسیون، همچون آثار گذشته‌ام پیوند به ریشه‌های موسیقی ایرانی را لحاظ داشته‌ام به طوری که قطعات «نه تو» و «نه من» به‌ترتیب مستقیماً از متعلقاتِ دستگاه نوا و بیات ترک و قطعه‌ «مانی» غیرمستقیم وام دارِ ایده‌های تماتیکِ موسیقی ایرانی است.

سام اصفهانی از جمله آهنگسازان فعال موسیقی کشورمان است که سال گذشته نیز آلبوم کوارتت زهی «سوترا» را با همراهی تعدادی از نوازندگان شناخته شده موسیقی از جمله پدرام فریوسفی، بهنام ابوالقاسم، دانیال جورابچی، پیمان ابوالحسنی و مهدی عبدی منتشر کرده بود.

سفر به دنیای آلبوم‌ها در روزهای سیاسی/ این موسیقی‌ها را بشنوید

* «هَمِستِگان» با هنرمندی و تک نوازی پیمان فخاریان

«هَمِستِگان» یا «برزخ» عنوان آلبوم جدیدی بود که در قالب ارائه قطعاتی برای تک نوازی گیتار کلاسیک با هنرمندی پیمان فخاریان منتشر شد.

«صدایی در رویا»، «به رسم تنهایی»، «به صراحت عبور»، «به تعبیر بی‌خوابی»، «در بیداری رویا»، «همیشه»، «هراس نامه»، «در میان نجواها»، «مرگواره»، «برزخ»، «راویانه»، «سایناس»، «آفتابی»، «صدایی که همواره تو را می خواند» عنوان قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده اند.

پیمان فخاریان از جمله هنرمندانی است که تاکنون آلبوم‌های «تولد تلخ»، «مرثیه ای برای یک فرشته»، «گیومه»، «آینه ای برای تاریکی»، «گلایه»، «دونوازی گیتار کلاسیک» و «پیام بدون مرز» را پیش روی مخاطبان قرار داده است.

سفر به دنیای آلبوم‌ها در روزهای سیاسی/ این موسیقی‌ها را بشنوید

* «موسیقی شش مقام تاجیکستان» با پژوهش منصوره ثابت زاده

«موسیقی شش مقام تاجیکستان» هم عنوان یکی دیگر از آلبوم‌های جدیدی است که با پژوهش منصوره ثابت زاده و نوازندگی تنبور عبدالولی عبدالرشید توسط مرکز موسیقی حوزه هنری انقلاب اسلامی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

در بخشی از توضیحات تکمیلی این آلبوم آمده است:

موسیقی شش مقام شامل مقام‌های «بزرگ»، «راست»، «نوا»، «دوگاه»، «سه گاه» و «عراق» است. نام کرد بسیاری از قسم‌های شش مقام با موسیقی دستگاهی ایران اشتراک دارد.

ساختار موسیقی‌سازی با «مشکلات» دارای فرم درونی همانند و دارای قسم‌های «تصنیف»، «ترجیع»، «گردون»، «مخمس» و «ثقیل» است که با تفاوت‌هایی در برخی از مقامات گسترش یافته است. ساختار «مشکلات» مشتمل از تعدادی خانه و بخش تکراری یا بازگوی است. بازترجیع مانند و در فاصله خانه‌ها در بخش‌ها و قسم‌های «مشکلات» تکرار می‌شود. در حالی که گردون بازگو ندارد. هرخانه به ملودی‌های جدید ملحق می‌شود و تکرار از مشخصه‌های بارز آن است.

سفر به دنیای آلبوم‌ها در روزهای سیاسی/ این موسیقی‌ها را بشنوید

* «هفت دریا» با اشعار حافظ و خوانندگی رضا یزدانی

رضا یزدانی خواننده موسیقی پاپ هم اواسط خرداد ماه تازه‌ترین آلبوم خود را با استفاده از اشعار حافظ پیش روی مخاطبان قرارداد.

«هفت دریا» عنوان تازه‌ترین آلبوم موسیقی رضا یزدانی خواننده موسیقی پاپ کشورمان است که براساس غزلیات حافظ شیرازی، تنظیم میلاد عدل و تهیه کنندگی علی اوجی منتشر شد.

رضا یزدانی درباره این اثر گفت: «در روزگار نزول هر روزه کیفیت کلام آثار موسیقیایی، بسیار خرسندیم که آلبومی از اشعار جاودانه لسان الغیب را منتشر می‌کنیم.»

«شهردل – ۱۳۷۹»، «پرنده بی پرنده – ۱۳۸۲»، «هیس – ۱۳۸۵»، «ساعت ۲۵ شب – ۱۳۸۹»، «ساعت فراموشی – ۱۳۹۰»، «خاطرات مبهم – ۱۳۹۱»، «ساعتا خوابن – ۱۳۹۲»، «سلول شخصی – ۱۳۹۳»، «نوستالژی – ۱۳۹۴»، «دوئل در آینه – ۱۳۹۵»، «درهم – ۱۳۹۶»، «دیوونه خونه مجازی – ۱۳۹۸» از جمله آلبوم‌هایی است که تاکنون از رضا یزدانی منتشر شده است.

سفر به دنیای آلبوم‌ها در روزهای سیاسی/ این موسیقی‌ها را بشنوید

* «امیدوار» به آهنگسازی پدرام فریوسفی و روایت فریده امیدوار

پدرام فریوسفی از نوازندگان شناخته شده موسیقی کشورمان روز هجدهم خرداد ماه از تازه‌ترین پروژه موسیقایی خود با عنوان «امیدوار» با شعر و روایت فریده امیدوار رونمایی کرد.

پدرام فریوسفی مدرس و نوازنده ویولن که طی سال‌های گذشته در پروژه‌ها و آثار موسیقایی متعددی حضور موثری داشته درباره جزییات آلبوم «امیدوار» گفته بود: پروژه «امیدوار» یادگار و به وجود آورنده امید و عشق در ایام کرونا بود تا با واسطه موسیقی بتوانیم امید را به دیگران هدیه دهیم. اصلاً به همین جهت است که چنین نامی را برای این پروژه انتخاب کردیم. ما در آن روزهای دشوار تلاش می‌کردیم تا به واسطه موسیقی و ضبط این اثر امید را در خود و دیگران زنده نگه داریم. شرایطی که به دلیل توقف فعالیت بسیاری از استودیوهای ضبط موسیقی دربرگیرنده مصائب و مشکلاتی بود که اگر دوستان و همراهان هنرمندم در این پروژه کنارم نبودند، امروز نمی‌توانستیم شاهد انتشار آن باشیم.

این نوازنده و مدرس موسیقی درباره ویژگی‌های آلبوم هم بیان کرده بود: معتقدم کلام و نوع موسیقی به کار گرفته شده در این پروژه به شکلی طراحی و اجرا شده که بتواند با عموم مخاطبان ارتباط برقرار کند. مسیری که برای افراد سالمند می‌تواند دربرگیرنده یاد و خاطره برنامه «گلها» باشد. فرآیندی که در آن خبری از بزرگ نمایی و منیّت نیست بلکه تلاش می‌کند تا به واسطه موسیقی آرامش را به مردم تزریق کند.

سفر به دنیای آلبوم‌ها در روزهای سیاسی/ این موسیقی‌ها را بشنوید

* «مه و ابریشم» به آهنگسازی نیما زاهدی و خوانندگی هادی فیض آبادی

«مه و ابریشم» نیز عنوان یکی دیگر از آلبوم‌های تازه منتشر شده در بازار موسیقی بود که با هنرمندی نیما زاهدی، هادی فیض آبادی و هومن مهدویان در دسترس علاقه مندان موسیقی ایرانی قرار گرفت.

«مه و ابریشم»، «آغاز»، «چهار مضراب افشاری»، «سیب و فریب»، «گذر»، «چهار مضراب ترک»، «اسیر»، «پایان»، «البرز» قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده اند.

نیما زاهدی آهنگساز، ترانه سرا و نوازنده سنتور، هادی فیض آبادی خواننده، هومن مهدویان تنظیم کننده، نوازنده تار، بم تار، عود و سه تار، سحر ابراهیم نوازنده قانون، فرهاد صفری نوازنده سازهای کوبه ای، علیرضا دریایی نوازنده کمانچه، مهدی رمضامی میکس و مسترینگ گروه اجرایی آلبوم «مه و ابریشم» را تشکیل می‌دهند.

نیما زاهدی درباره این آلبوم نوشته است: «می خواستم بنویسم ولی نشد. خودکار روی کاغذ بود و من گم شده بودم. تکرار عاشقانه‌های مردی که سال هاست گم می‌شود و دوباره از مسیر گندم‌زارهای کنار خیابان به خانه باز می‌گردد. می‌خواستم بنویسم امام خودکارم نبود. نمی دانم من گم شدم یا خودکار. می‌خواستم بنویسم، اما یادم آمد اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است.»

سفر به دنیای آلبوم‌ها در روزهای سیاسی/ این موسیقی‌ها را بشنوید

* «مولانا تا سایه» به آهنگسازی پیروز ارجمند و خوانندگی کیوان رستگاری

آلبوم «مولانا تا سایه» به آهنگسازی پیروز ارجمند و خوانندگی کیوان رستگاری هم روز جمعه بیست و پنجم خرداد در موزه موسیقی ایران رونمایی شد.

«من نه چنانم که تویی» با شعر مولانا، «مطرب مهتاب رو» با شعر مولانا، «معشوقه به سامان شد» با شعر مولانا، «صورتگر نقاش» با شعر مولانا، «عید نو» با شعرمولانا، «ای عشق» با شعر هوشنگ ابتهاج، «ای عاشقان» با شعر مولانا، «مژده بده» با شعر ابتهاج از جمله قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده‌اند.

پیروز ارجمند آهنگساز که طی سال‌های گذشته پروژه‌های موسیقایی مختلفی از جمله «سفر به چزابه»، «هزارو یک شب»، «دلواپس تو نیستم»، «سرزمین مهربانی» و «خطبه خوان» را در قالب آلبوم پیش روی مخاطبان قرار داده، در توضیح این آلبوم نوشته است: «اکنون که پس از چند سال آلبوم «مولانا تا سایه» به انتشار رسیده است، راحت‌تر می‌توانم درباره احساسم از آهنگسازی و تولید این اثر بگویم. نخستین موهبت خلق این اثر، آشنایی، دوستی و همکاری با دکترکیوان رستگاری بود. او دندانپزشک، نویسنده، شاعر، خواننده و پرورش دهنده درختان و گل‌های زیبا است.

اینها بخشی از وجوه شخصیتی و حرفه‌ای اوست که در همه آنها نیک انجام و متبحر است. کیوان رستگاری جستجوگر است و در پی تغییر معنایی اصولی و اخلاقی در جهان از او بسیار درس معرفت آموختم. بعدی هم مؤانست و مجالست با اشعارمولانا و ابتهاج بود که با خلق این اثر انجامید.»

سفر به دنیای آلبوم‌ها در روزهای سیاسی/ این موسیقی‌ها را بشنوید

* «سرو بی خزان» به آهنگسازی عباس ابوالحسنی و خوانندگی مجتبی عسگری

«سرو بی‌خزان» نیز عنوان یکی از تازه‌ترین محصولات موسیقایی در قالب آلبوم است که به آهنگسازی عباس ابوالحسنی و خوانندگی مجتبی عسگری منتشر شد.

امیر ابوالحسنی نوازنده تمبک، حسین رضایی نیا نوازنده دف، علی اکبر فراهانی نوازنده نی، میلاد موسوی نوازنده کمانچه، حامد شمسی نوازنده عود، سه تار و بم تار، میلاد محمدی نوازنده تار، سامان صادقیان نوازنده تار، هوشمند عبادی نوازندی نی و عباس ابوالحسنی نوازنده سنتور گروه نوازندگان این آلبوم را تشکیل می‌دهند.

«سرو بی‌خزان»، «ساز و آواز» با شعر سعدی، «رقص پرنیان»، «بهانه دیدار»، تک نوازی نی، «راز» و تصنیف «شاد آمدی» با شعر مولانا از جمله آثاری هستند که در این آلبوم گنجانده شده اند.

در توضیح این آلبوم آمده است: «فرهنگ ایرانی گلستانی است کهن و دیرپا که زبان و ادب پارسی همچون سرچشمه‌ای روشن و گوارا زندگانی‌اش بخشید و موسیقی ایرانی همانند گل‌ها و درختانی سرسبز برایش شادابی و خرمی به ارمغان آورده اند. در این میان گزافه نیست اگر استاد پرویز مشکاتیان را سروِ آزاد گلستان فرهنگ و هنر ایران بخوانیم. هنرمندی که بر زیبایی و خرمی موسیقی ایرانی بسیار افزود و نه تنها در روزگار خویش که در زمانه مانا شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *