بانی‌فیلم: جشنواره معروف لوکارنو هفته آینده هفتاد و ششمین دوره خود را شروع می‌کند؛ قرار است امسال در این فشتیوال سوییسی بیش از ۲۰۰ فیلم بلند در بخش‌های گوناگون خود از جمله ۱۷ فیلم در بخش مسابقه بین‌المللی نمایش داده شود. فیلم ایرانی «منطقه بحرانی» ساخته علی احمدزاده هم در بخش مسابقه حضور دارد.
دیروز گفت‌وگویی با جیونا ناتزارو مدیر این جشنواره منتشر شد که او درباره سیاست‌هایش سخن گفته؛ خلاصه‌ای از این گفت‌وگو را می‌خوانید:

***

*در ابتدا درباره فیلم‌های این دوره از لوکارنو و دیدگاه خودتان بگویید.
-ما برای هر بخشی از جشنواره با دیدی متفاوت نگاه می‌کنیم. می‌توان یک نظر کلی و یا گاهی یک نظر و ایده خاصی برای آنها در نظر گرفت. برای بخش مسابقه نگاه نو و حادثه‌جویی در نگاه سینماگران در نظر گرفته شد. آنهایی که زبان متفاوت سینمایی را تجربه کرده‌اند، بدون اینکه ساده‌گرایی را پیشه کنند.
ایده ما این بود که چگونه با دیگران دیالوگ داشته باشیم. در عین حال اثری را ترجیح می‌دهیم که زبان خودش را داشته باشد.

*در بین فیلم‌های انتخابی امسال، به سینمای فرانسه اهمیت خاصی داده‌اید و نسبتا فیلم‌های زیادی انتخاب کرده‌اید، چه ویژگی در انتخاب این آثار نسبت به دیگر فیلم‌ها دیده‌اید؟
-نگاه آنها بسیار مثبت است. این حضور پررنگ همچنین نشانه این است که سینمای فرانسه بسیار هزینه می‌کند تا فیلم‌های متفاوتی ساخته شود؛ یک نوع دینامیسم در این فیلم‌ها دیده می‌شود. آنها دریچه‌ای باز به سینمای جهان دارند، چه به سوی مولفین وچه به سوی بازیگران که اصلیت‌های گوناگونی دارند. امروزه البته حمایت‌های بسیاری برای تولید فیلم وجود دارد که این سرمایه‌گذاری برای فیلمسازی کمک می‌کند.
در این فیلم‌ها شما گفت‌وگو با فرهنگ‌های گوناگون را شاهد هستید به همین دلیل است که کشور فرانسه، حالت مرکزیت پیدا کرده است. این استراتژی فرانسوی باید برای دیگر کشور‌ها به عنوان یک مدل تلقی شود تا به خلق آثار سینمایی، کمک بهتری بشود. اینچنین است که کارگردانان خلاقی پیدا می‌شوند و آثاری متفاوت ساخته می‌شود.

*دلیل انتخاب لامبر ویلسون به عنوان رییس هیات داوران لوکارنو چه بود؟
-او یک هنرمندی است که بسیار دوستش داریم. کارش را در جوانی با فرد زینه‌مان شروع کرد. او بعدها اهمیت بسیاری در سینمای مستقل فرانسه و اروپا پیدا کرد، سپس در هالیوود کارش گرفت.
کارهای این فیلمساز با کنجکاوی زیاد هنری دنبال می‌شود. سلیقه و کارش به سینمایی که ما در جشنواره لوکارنو ارایه می‌کنیم بسیار نزدیک است.

*جشنواره شما در سال‌های گذشته، سینماگران زیادی را کشف و به دنیا معرفی کرده، آیا امسال در بخش‌های گوناگون، فیلمسازان کمتر شناخته شده یا کسانی که برای نخستین بار به این جشنواره دعوت شده‌اند حضور دارند؟
-ما امسال ۱۱۰ فیلم از کارگردان اولی داریم که از سراسر جهان انتخاب شده‌اند. برای فیلم‌های بلند، از ۳۱ کشور فیلم داریم که حدود ۳۵ درصد این فیلم‌ها از ساخته‌های زنان فیلمساز است.
امیدواریم این دوره از جشنواره هم استعدادهای جدید و جوان کشف شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *