فراز و فرود پویانمایی‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر به اندازه تمام سال‌های حضورانیمیشن‌ها قدمت دارد؛ از مواجهه با بی‌مهری و داوری‌نشدن این بخش که سازندگانبرخی آثار را به انتشار بیانیه واداشت تا سرمایه‌گذاری در این حوزه که منجر شده چهارانیمیشن مستقل در جشنواره حضور داشته باشند.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، شنیدن نام انیمیشن‌ها چند سالی است که درجشنواره عادی شده؛ به گونه‌ای که اگر در دوره‌ای حضور نداشته باشند، پرسشی برایاهالی رسانه و منتقدان در مورد هیات انتخاب و دبیر جشنواره ایجاد می کند. امسالاما حضور انیمیشن‌ها دوباره به گونه‌ای پررنگ شده که بخشی جداگانه برای نمایش وحضور در جشنواره به آنها اختصاص داده شد.

اکران انیمیشن‌ها چند سالی است که سر و سامان گرفته و توسط نهادهای مربوطه و تیم‌های تبلیغاتی حمایت می‌شوند

با این حال درست است که از سال ۹۴ و با حضور ۸ انیمیشن به طور رسمی، بخشانیمیشن به جشنواره اضافه شد، اما پیش از آن نیز جشنواره جسته و گریخته میزبانانیمیشن‌ها بود. انیمیشن‌هایی که گاه به سختی و با هزینه شخصی ساخته می‌شدنداما پس از جشنواره و در اکران پررونق نبودند. اکران انیمیشن‌ها نیز چند سالی است کهسر و سامان گرفته و توسط نهادهای مربوطه و تیم‌های تبلیغاتی حمایت می‌شوند.

اولین بار در سال ۸۴ بود که «جمشید و خورشید» با ۷۰۰ میلیون تومان تولید شد. محصول کامل بخش خصوصی که تا ۱۰ سال پس از نمایش در فجر نیز اجازه اکرانعمومی نداشت. پس از آن جشنواره بیست و هشتم میزبان «راز دشت تاران» بود. اولین فیلم رئال انیمیشن ایرانی که ترانه علیدوستی، رضا شفیعی جم وارژنگ امیرفضلی کنار چند بازیگر نوجوان در آن ایفای نقش کردند.

171650988.jpg

وقتی مهران مدیری و هدیه تهرانی از «تهران ۱۵۰۰» خبر داشتند!

«تهران ۱۵۰۰» نخستین حضور جدی انیمیشن‌ها در فجر بود که بهرام عظیمی آن راکارگردانی کرد. انیمیشنی که فجر سی‌ام از آن میزبانی کرد و البته که این اثر نیز تا نوروز۹۲ اکران عمومی نشد.علی سرتیپی پخش‌کننده «تهران ۱۵۰۰» بود و گویا ترجیح دادهبود اکران این اثر پربازیگر را به تعویق بیندازد. اولین اثر انیمیشنی ایرانی که کاراکترهایآن بازیگران مطرح سینمای ایران از مهران مدیری تا هدیه تهرانی بودند و به آینده ایرانو علی‌الخصوص تهران نگاه می‌انداخت.

«تهران ۱۵۰۰» نخستین حضور جدی انیمیشن‌ها در فجر بود که بهرام عظیمی آن را کارگردانی کرد

همه چیز در «تهران ۱۵۰۰»، بکر و جدید بود و همین هم باعث شد هزینه ۲ میلیارد و۴۰۰ میلیونی تولید به فیلم برگردد و این انیمیشن حدود ۳ و نیم میلیارد تومان در گیشهبفروشد. این انیمشین با حمایت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تولید شد و بخشخصوصی نیز در این پروژه مشارکت ۴۰ درصدی داشت.

از جشنواره‌های سی و یکم و سی و دوم فجر اطلاعات موثقی در دست نیست اما دورهسی و سوم میزبان «شاهزاده روم» به تهیه کنندگی حامد جعفری و «مبارک» به تهیهکنندگی محمدرضا نجفی امامی بود. دو انیمیشنی که در داوری نهایی آثار آن دورهشرکت نداشتند اما دبیر جشنواره جداگانه از آنها تقدیر کرد.

میزبانی دوره سی و چهارم از ۸ انیمیشن و تثبیت حضور پویانمایی‌ها

از سال ۹۴ و دوره سی و چهارم به طور رسمی جشنواره به بخش انیمیشن مزین شد و۸ پویانمایی در این دوره شرکت کردند؛ آثار این دوره به شکل جدا داوری شدند.

حمایت نهادی از انیمیشن‌ها در این دوره همچنان ادامه داشت و «فهرست مقدس» باحمایت سازمان هنری رسانه ای اوج و کارگردانی محمدامین همدانی، «در مسیرباران» به کارگردانی حامد کاتبی با سرمایه‌گذاری آستان قدس رضوی، «پادشاه آب» بهکارگردانی مجید اسماعیلی با سرمایه گذاری کانون پرورش فکری و «قلب خورشید» بهکارگردانی احمد علمداری و «بازمانده» به کارگردانی احسان طاهری نیز توسط مرکزپویانمایی صبا به تولید رسیده بودند.

«فهرست مقدس» برگزریده این بخش نیز شد و «پادشاه آب» و «در مسیر باران» نیزتقدیر شدند. «نبرد خلیج‌فارس۲» به کارگردانی فرهاد عظیما و «کله آهنی» بهکارگردانی غلامرضا ملااحمدی نیز از آثار این بخش بودند.

آفت بی‌توجهی به انیمیشن‌ها به ریشه تنها انیمیشن حاضر در فجر سی و ششم نیز زده شد و «فیلشاه» به تهیه‌کنندگی حامد جعفری مورد بی‌مهری داوران قرار گرفت

از دوره سی و پنجم دوباره حضور انیمیشن‌ها کم فروغ شد و «رهایی از بهشت» بهکارگردانی علی نوری اسکویی تنها انیمیشن این دوره بود. انیمیشنی درباره شهیدچمران که اولین انیمیشن راه یافته به بخش سودای سیمرغ جشنواره نیز بود اما جایزهای کسب نکرد.

آفت بی‌توجهی به انیمیشن‌ها به ریشه تنها انیمیشن حاضر در فجر سی و ششم نیز زدهشد و «فیلشاه» به تهیه‌کنندگی حامد جعفری مورد بی‌مهری داوران قرار گرفت. تا آنجاکه تیم تولید این انیمیشن بیانیه‌ای دادند و نسبت به داوری نشدن این انیمیشن درجشنواره موضع گیری کردند.

این فراز و نشیب ها تا آنجا ادامه داشت که دوره سی و هفتم دوباره از نظر حضورانیمیشن‌ها پربار شد و سه پویانمایی در آن شرکت کردند. البته که دوباره انیمیشن‌ها ازرقابت در سودای سیمرغ کنار گذاشته شدند و تنها یک جایزه بهترین انیمیشن به«آخرین داستان» ساخته اشکان رهگذر اهدا شد.

در این دوره «شب آفتابی» با حمایت بنیاد سینمایی فارابی، «آخرین داستان» تولیداستودیو هورخش و «بنیامین» کارگردانیمحسن عنایتی و تهیه‌کنندگی مصطفی حسن آبادی که مجری طرح آن موسسه ندای موعود بود، در جشنواره حضور داشتند.

171650989.jpg

طلسم سه ساله‌ای که «بچه زرنگ» آن را شکست

جشنواره سی و هشتم فیلم فجر انیمیشنی نداشت و جشنواره سی و نهم نیز قرار بودبا حضور «پسر دلفینی» رنگ پویانمایی بگیرد که تهیه‌کننده اثر از حضور این فیلم درجشنواره انصراف داد. او عنوان کرده بود: جشنواره را جهت به نمایش درآمدن پسردلفینی مناسب ندانستیم؛ چراکه اثر ما خارج از مسابقه بررسی می‌شد و برای همینترجیح دادیم که در جشنواره حضور نداشته باشد.

جشنواره سی و نهم قرار بود با حضور «پسر دلفینی» رنگ پویانمایی بگیرد که تهیه‌کننده اثر از حضور این فیلم در جشنواره انصراف داد

جشنواره چهلم نیز همچنان انیمیشنی نداشت. این یعنی جشنواره ۳ سال رنگ و بویانیمیشن‌ها را به خود ندید. جشنواره چهل و یکم میزبان «بچه زرنگ» بود که بخشاصلی یعنی سودای سیمرغ نیز داوری شد و توانست سیمرغ بلورین بهترین انیمیشن رااز آن خود کند.

سال گذشته و این دوره اما دوباره رونق به بخش انیمیشن جشنواره برگشته و اینرویداد میزبان پویانمایی‌هاست. در دوره چهل و دوم «رویاشهر» تولید مرکز انیمیشنسوره، «ببعی قهرمان» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج و شمشیر و اندوه تولیدمرکز رسانه ای مهوا در دوره قبل و در این دوره نیز چهار انیمشین کاملا مستقل ومتعلق به بخش خصوصی با هم رقابت می‌کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *