موسیقی تیتراژ سریال تلویزیونی «پلیس جوان» یکی از متفاوت ترین ملودی‌های کارنهمایونفر در معرفی یک سریال پلیسی جنایی است که در دهه هشتاد با تمام افت وخیزهایش مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش مهر، کارکرد تیتراژ چیزی شبیه به جلد کتاب است که طراحش تلاش می‌کند باانتخاب عناصر، فرم‌ها و چینش‌ها با کمک گرافیک و موسیقی مخاطب یک اثر را درجریان موضوع قرار دهد. شرایطی که گاهی بسیار نکته‌سنج، اندیشمندانه وحساب‌شده پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد و گاهی هم به قدری سردستانه و از رویادای یک تکلیف اجباری ساخته می‌شود که بیننده را از اساس از یک اثر تصویری دورمی‌کند.

آنچه بهانه‌ای شد تا بار دیگر رجعتی به کلیدواژه «تیتراژ» داشته باشیم، مروری برماندگارترین و خاطره‌سازترین موسیقی‌های مربوط به برخی برنامه‌ها و آثار سینمایی وتلویزیونی است که برای بسیاری از مخاطبان دربرگیرنده خاطرات تلخ و شیرینی است ورجوع دوباره به آن‌ها برای ما در هر شرایطی می‌تواند یک دنیا خاطره به همراه داشتهباشد. خاطره‌بازی پس از آغاز و انتشار در نوروز ۱۴۰۰ و استقبال مخاطبان از آن، ما را برآن داشت در قالب یک خاطره‌بازی هفتگی در روزهای جمعه هر هفته، روح و ذهن‌مانرا به آن بسپاریم و از معبر آن به سال‌هایی که حال‌مان بهتر از این روزهای پردردسر بود،برویم.

در صد و سی و چهارمین شماره از این روایت رسانه‌ای به بهانه فرارسیدن «روز نیرویانتظامی» به سراغ موسیقی متن و تیتراژ سریال تلویزیونی «پلیس جوان» بهآهنگسازی کارن همایونفر رفتیم که در روزگار ارائه و انتشارش تبدیل به یکی از ملودیهایِ گوش آشنای مخاطبان در سریال های تلویزیون شد و بسیاری از بینندگان آن سالهای تلویزیون با شنیدن آن متوجه می شدند که قرار است بیننده یکی از متفاوت ترینسریال های پلیسی آن روزگار باشند.

مجموعه ای که با همه فراز و نشیب‌هایش و انتقاداتی که می توان روی محتوای آنوارد دانست، به نوعی یکی از مهم ترین سکوهای پرتاب شهاب حسینی به عنوانسوپراستار این سال های سینمای ایران نیز محسوب شد و فضایی را ایجاد کرد کهعلاوه بر معرفی چند چهره جدید به دنیای بازیگری، دیگر مولفه های این سریال ازجمله موسیقی متن و تیتراژ سریال هم جلوه بیشتری پیدا کند.

5182113.jpg

«پلیس جوان» نام یک مجموعه تلویزیونی پلیسیجنایی ۴۴ قسمتی بود که در سال۱۳۸۰ به نویسندگی فریبرز کامکاری و سیروس مقدم تولید و از همان سال علاوه برپخش در شبکه سوم سیما برای اولین بار، چندین بار هم از دیگر شبکه های رسانه ملیپیش روی مخاطبان قرار گرفت و شرایطی را ایجاد کرد که مخاطبان، بیننده یکی ازمتفاوت ترین و ساختارشکنانه ترین سریال ها در حوزه مجموعه های پلیسی باشند کهتا آن زمان به تماشاگران ارائه شده بود.

داستان مجموعه «پلیس جوان» هم از این قرار بود که یونس بهگر پلیس جوانی استکه پس از اتمام دانشکده افسری به تهران باز می گردد. او قصد دارد پرده از راز قتلپدرش که قاضی بوده بردارد، از طرفی او با دخترعمویش نیلوفر نامزد است ولی بهخاطر مخالفت های عمویش، ازدواج آن 2 سر نگرفته است.

5182111.jpg

نیلوفر که چندان از بازگشت یونس خوشحال نیست از طریق باند اسفندیار تورانی بههمراه چند دختر جوان دیگر، به صورت قاچاق از مرز خارج می شود. در این میان،یونس به دنبال جمع آوری مدارک برای اثبات قتل پدرش است. او با تحقیق فراوان و بهکمک همکارانش و دوستان پدرش راز قتل پدر و کینه عمو از برادر را در می یابد و پردهاز جنایات و کارهای خلاف اسفندیار تورانی که عامل قتل پدرش است بر می دارد. دراین میان نیلوفر که موفق به خروج از مرز نمی شود با بیماری مخوف ایدز به ایران بازمی گردد و با در اختیار گذاشتن مدارکی، یونس را یاری و خود بر اثر بیماری فوت میکند. عموی یونس نیز توسط اسفندیار کشته می شود، یونس نیز با دلی آکنده از غمبرای خدمت رسانی به جامعه اش راهی جنوب می شود.

شهاب حسینی، مریلا زارعی، میترا حجار، پروانه معصومی، سعید نیکپور، داریوشارجمند، فرهاد اصلانی، محمدرضا داودنژاد، حسن خانی بیک، عسگر قدس، فرهادبشارتی، مهدی سابقی، پانته‌آ بهرام، محمدعلی الله قلی، نعیمه نظام دوست، گیتیمعینی، ساقی زینتی، عنایت بخشی، مجید صالحی، هما خاکپاش، هایده حائری،احمدرضا اسعدی، آمنه کیوانی، اکبر قدمی، حسین چنگی، خسرو فرخزادی، شهنازشهبازی، لوریک میناسیان، زهرا سعیدی، افشین سنگ چاپ، افسانه ناصری بازیگراناین سریال تلویزیونی بودند.

5182112.jpg

اما همان گونه که گفته شد، یکی از ویژگی های مهم سریال تلویزیونی «پلیس جوان» موسیقی متن و تیتراژ این مجموعه تلویزیونی بود و در کنار دیگر تفاوت های ساختاریاش که با نقد و نظرهایی هم همراه شد، توانست به عنوان یکی از جلوه های اثر بخشو مثبت سریال مورد توجه قرار گیرد. فضایی که طبیعتا به واسطه حضور یک آهنگسازکاربلد و خلاق چون کارن همایونفر که در آن سال ها تازه به جمع آهنگساز مطرح سینماو تلویزیون پیوسته بود، تبدیل به یکی از برگ برنده های سریال شد و موسیقی را بهگوش شنونده رساند که گرچه همانند ساختار موسیقایی دیگر سریال های پلیسی از تمهیجان انگیز و حادثه ای برخوردار نبود اما توانست خود را به عنوان یکی از موسیقیتیتراژهای ماندگار سریال های تلویزیونی سیما معرفی کند.

اساسا کارن همایونفر از آن دسته هنرمندانی است که به واسطه آموزه هایموسیقایی‌اش خوب می تواند، موسیقی تیتراژهای خلاقانه ای را خلق کند. همان گونهکه از پس همین سریال و برخی دیگر از آثار سینمایی و تلویزیونی توانست ملودی‌هایخاطره‌انگیز دیگری را طراحی و تولید کند که بسیاری از آنها تبدیل به یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین موسیقی‌هایی شدند که در خاطره جمعی مردم باقی مانده است.

4712449.jpg

وی چندی پیش بود که طی یکی از گفت‌وگوهای رسانه‌ای اش درباره موسیقی متن وتیتراژ سریال «پلیس جوان» گفت: چیزی که موسیقی تیتراژ اثر به مخاطب القا میکند، به نوعی گذر زمان و حسرت است که بیشتر حول شخصیت اصلی فیلم دور میزند. بر این اساس این موسیقی توانسته حس مرتبطی با یک سریال پلیسی و دلهره آورایجاد کند به دلیل این که قرار نبود یک مجموعه کامل پلیسی ساخته شود. به هر حالمجموعه پلیسی به موسیقی خاصی نیاز دارد با رعایت این نکته که قرار است رویشخصیت مرکزی سریال یعنی یونس و زندگی او متمرکز شویم بنابراین ما سعی کردیمتم های اولیه مان هم چندان شبیه تعلیق های پلیسی نباشد. البته بخش هایی در کاروجود دارد که این تعلیق از طریق موسیقی ایجاد می شود اما تاکید چندانی روی اینمساله نکردیم همان طور که موسیقی تیتراژ فیلم، تم عاشقانه دارد تا پلیسی.

همایونفر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در بسیاری از سریال هایی که مضموناجتماعی دارند، بخشی از بار عاطفی شخصیت اصلی توسط ترانه القا می شود؛ آیاپلیس جوان به دلیل خاصی ترانه ندارد؟ توضیح داد: بخشی از این موضوع به قوتسریال برمی گردد؛ این که شما بخواهید شخصیت را به مدد ترانه جا بیندازید، برایبیننده جالب نیست. البته ما ابتدا به ترانه هم فکر کردیم اما مضمون داستان به گونهای بود که انتخاب تصنیف برای کاراکتری که پلیس است مشکل می‌نماید. الان وقتی بهسریال های تلویزیونی نگاه می کنم و ترانه ها را می شنوم، تفاوتی بین تصنیف‌هایپایانی یک سریال، با ترانه تبلیغ یخچال احساس نمی‌کنم. من معتقدم این مشکل بهتاکید بیش از اندازه تلویزیون در استفاده از ترانه در همه کارها برمی گردد؛ چنینروندی باعث می شود ماندگاری موسیقی فیلم و سریال کمتر و کمتر شود.

5182109.jpg

این آهنگساز سینما و تلویزیون در بخش دیگری از این مصاحبه رسانه‌ای در جوابسوالی مبنی بر ارائه راهکار برای ماندگاری ترانه‌ها و تصنیف‌ها در موسیقی سریال‌ها وفیلم‌های سینمایی بیان کرد: چیزی که موسیقی را ماندگار می کند آن هم در بخشترانه، متن آن است. ما در ترانه سرایی ضعف داریم، کلمه ها بدون ربط معنایی دقیق،کنار هم چیده می شوند و در واقع کولاژهای نیمه ادبی در بسیاری از ترانه ها وجوددارد بدون این که هم خوانی منطقی داشته باشند. از سوی دیگر، وقتی استفاده ازترانه ها به حد اشباع می رسد و هر سریال تلویزیونی که ساخته می شود، یک ترانه رویآن می گذارد و یا این که روی هر تبلیغ تلویزیونی باید یک ترانه قرار بگیرد، این مسائلانتخاب را مشکل می کند. در این مدت خیلی سعی کردم صدایی را پیدا کنم که تداعیکننده صدایی دیگر نباشد؛ صدایی که به ذات، خودش دلنشین باشد اما پیدا کردن اینصدا، کار دشواری است.

به هر حال موسیقی متن و تیتراژ سریال «پلیس جوان» از جمله آثار ماندگار در حوزهموسیقی تیتراژهای سریال های ایرانی است که توانسته تبدیل به یکی از خاطرهانگیزترین آثار موسیقایی شود. ملودی که هر از چندگاهی در برخی دیگری از برنامه ها ومجموعه های تلویزیونی هم مورد استفاده قرار می گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *