10:52

محمود معتقدی بر این باور است که شاعران کسانی هستند که جهان را در بهار به گونه‌ای دوباره می‌بینند و به قدمت جدی گرفتن بهار در ادبیات و شعر اشاره می‌کند.
این شاعر پیشکسوت در گفت‌وگو با ایسنا درباره نگاه خود به بهار و نمود این فصل در شعرهایش گفت: فصل‌ها همواره در گذر زمان به‌خاطر شرایط خاص هوایی و به قول معروف داستان‌های دیگر جا عوض می‌کنند. ولی آن‌چه مسلم است این دگردیسی‌ست که اتفاق می‌افتد؛ چهار فصل با مشخصه‌های خاص‌شان به میان می‌آیند و انسان با آن‌ها همراه و گاهی درگیر می‌شود.
او افزود: آن‌چه مسلم است و از طبیعت می‌توان یاد کرد، فضای بهاری آن است که خیلی‌ها برای نو شدن جهان از آن یاد می‌کنند و این چیزی است که در جامعه ایرانی ما هم از دیرباز در قالب جشن باستانی نوروز قدمت تاریخی فراوانی دارد و این نشان می‌دهد ایرانی‌ها بیش از هر جامعه دیگری در این زمینه به آمدن بهار و زاییده شدن طبیعت اهمیت زیادی می‌دهند.
محمود معتقدی سپس به نگاه شاعران به بهار پرداخت و بیان کرد: از این نظر، به نظر من شاعران کسانی هستند که جهان را در بهار به گونه‌ای دوباره می‌بینند. و حتما و همواره سعی می‌کنند این جشن بزرگ را به نوعی بازتاب دهند.
این شاعر در عین حال گفت: از شعرهای کلاسیک گرفته تا امروز که جامعه ما فضاهای فراوانی را طی کرده، می‌توان به این نکته توجه کرد که پیشینیان ما در حوزه ادبیات و شعر هم همواره آمدن بهار را جدی می‌گرفتند و از آن یاد می‌کردند. ما هم امروزه با همه شرایطی که دوروبرمان می‌گذرد، از این مسئله غافل نیستیم. هر کسی به اندازه دانش و نگاهی که به جهان و طبیعت دارد، آمدن بهار را پاس می‌دارد و سعی می‌کند به نوعی از این بهار در آثارش صحبت کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *