سینماهای کشور موفق شدند تا با جذب ۸۸۴ هزار مخاطب در سال جدید، پررونق‌تریناکران نوروزی پساکرونایی کشور را رقم بزنند.

به گزارش ایرنا، اکران نوروز ۱۴۰۳ سینماها با یک عملکرد فراتر ازانتظار، ۱ میلیون و ۳۳۵ هزار نفر را به سینماها کشاند و ۸۶ میلیارد و ۶۷۳ میلیونتومان فروخت.

البته اگر بخواهیم این اکران را از اول فروردین تا پایان تعطیلات محدود کنیم، به ۸۸۴هزار مخاطب و گیشه بیش از ۶۱ میلیارد تومان می‌رسیم. این آمار در قیاس با اکراننوروز سال گذشته، ۱۲ درصد رشد مخاطب و حدود ۱۱۸ درصد رشد گیشه را شاهد بودهاست.

اکران نوروز امسال در شرایطی به این رشد قابل‌توجه دست یافته که به‌واسطهشب‌های قدر، کمتر از ۱۰ روز اکران عمومی را تجربه کرد حال آن‌که اکران سال گذشته،طی ۱۳ روز مفید و کامل صورت گرفته بود. همچنین ۳ روز ابتدایی نوروز سال گذشتهایامی عادی بودند اما تمام نوروز امسال، با ماه مبارک رمضان تلاقی داشت که طبیعتاپذیرای مخاطبان کمتری بود که سبب شد تا آمار نوروز امسال، پیام‌های خوبی را برایسینمادوستان مخابره کند.

البته باید به این نکته مهم نیز اشاره کرد که تمرکز اصلی بر روی اکران فطر قرار داشته وشاید کمتر سینمادوستی تصور می‌کرد که اکران تماما رمضانی نوروز امسال بتواند بهچنین آماری برسد.

از فروش چشمگیر تمساح خونی تا کم‌فروغی عجیب آسمان غرب

تمساح خونی که فروش کلی خود را از ۱ میلیون نفر عبور داده و توانسته بیش از ۶۶میلیارد تومان فروش کند، در ۱۳ روز سال جدید، ۶۳۷ هزار مخاطب داشت و ۴۴میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان نیز فروخت.

170986102.jpg

فیلم سینمایی تمساح خونی

بی‌بدن اگرچه ۱۵۶ هزار مخاطب داشت و ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان نیز فروخت اما۱۲۸ هزار مخاطب با ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آن متعلق به سال جدید است.

آپاراتچی نیز درکل ۴۳ هزار مخاطب داشت و گیشه آن ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانبود. ۳۵ هزار مخاطب با ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فروش مربوط به فروش امسالاین فیلم است.

پرویزخان با ۳۹ هزار مخاطب، ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فروش داشت که ۲۳ هزارمخاطب آن با ۱ میلیارد و ۷۱۰ میلیون تومان طی سال جدید رقم خورده است.

نوروز نیز ۳۰ هزار مخاطب داشت و ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان فروخت. از این میزان،۲۴ هزار مخاطب، سهم اکران امسال بود که ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان عایدیداشت.

171001992.jpg

فیلم سینمایی نوروز

ایلیا جستجوی قهرمان با ۲۸ هزار و ۵۰۰ مخاطب، ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروخت. ۲۲ هزار مخاطب و ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان متعلق به اکران امسال این فیلم است.

آسمان غرب نیز درمجموع ۱۷ هزار و ۲۰۰ مخاطب داشت و ۹۷۰ میلیون تومان فروشکرد.

روشن و مسافری از گانورا، دو فیلم اکران سال گذشته بودند که در نوروز امسالنمایش داشتند. روشن ۱۵۰۰ مخاطب داشت و ۱۱۱ میلیون تومان فروخت. مسافری ازگانورا نیز با ۲ هزار مخاطب، فروش ۴۱ میلیون تومانی را تجربه کرد.

سیگنال‌های خوبی برای سینمای ایران مخابره می‌شود

این مختصات، دستاورد خوبی است که برای سینماهای امسال رقم خورد تاپررونق‌ترین اکران نوروزی پساکرونایی کشور شکل بگیرد. این آمار سبب شده تاامیدواری‌های بیشتری نسبت به اکران امسال وجود داشته باشد. پس از ماه مبارکرمضان، فرآیند استقبال از فیلم‌های روی پرده، رشد قابل‌توجهی را شاهد خواهد بود. همچنین اکران فطر نیز از دهه سوم فروردین‌ماه آغاز می‌شود تا تلاقی این دو روند،موج تصاعدی خوبی را در تعداد مخاطبان و گیشه سینمایی کشور شاهد باشد.

۸۸۴ هزار مخاطب با گیشه بیش از ۶۱ میلیارد تومانی سبب شدند تا اکران نوروزیامسال در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، ۱۲ درصد رشد مخاطب و حدود ۱۱۸درصد رشد گیشه را شاهد باشد

این موج بزرگ، روند رو به رشد خود را تا تعطیلات خردادماه ادامه خواهد داد و پس ازاین زمان است که احتمالا با اکران چند فیلم دیگر، سینماها با قدرت، وارد بازه طلاییتابستان خواهند شد. بنابراین همه چیز آماده یک بهار خوب برای سینماهای کشوراست که آمارها را به‌نسبت بهار سال گذشته، با تغییرات بهتری همراه خواهد کرد.

فصل بهار، ۳ بزنگاه سینمایی مهم دارد: اکران نوروز، اکران فطر و اکران نیمه دومخرداد. بزنگاه اول با قدرت خوبی پشت‌سر گذاشته شد و آمارها را فراتر از میزانانتظارات، همراه کرد. قله این حرکت سینوسی در اکران عیدفطر قرار دارد که شنیده‌هاخبر از حضور ۲ تا ۳ فیلم قدرتمند و پرمخاطب در فهرست آثار این بازه مهم حکایتدارند. برای اکران نیمه‌دوم خرداد نیز باید برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت بگیرد تا ضمنجلوگیری از فیلم‌سوزی، آثار پرمخاطبی به سینما تزریق شوند تا فاصله میانه خرداد تاپیش از شروع ماه محرم، به نفع سینما رقم بخورد.

همچنین سینماها، تعطیلات مناسبتی خود را به پایان رسانده و تا نیمه خردادماه،یک‌نفس پذیرای مخاطبان هستند که این خبر نیز می‌تواند سیگنال‌های مثبتی را برایسینماها مخابره کند.

بر روی کاعذ، همه چیز به نفع یک رکوردشکنی‌های متوالی در فصل بهار است تا گیشه۲۰۰۰ میلیاردی امسال، حرکت خود را با موج مهیب بهار آغاز کند. این اتفاق چشمگیر باتوجه به قرار گرفتن سینما در سبد خانوار ایرانی، قابل‌دسترس‌تر از هر زمان دیگریاست.

خبرهای خوبی برای سینمای ایران طی سال جاری در راه است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *