طرح پژوهشی تبیین هرمونیکی نماد قوچ منقوش بر نگاره‌ها و دست بافته‌ها بر پایه حکمت خسروانی (مطالعه موردی: قوم بختیاری)، از سری طرح‌های پژوهشی پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به انجام رسید.
به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، زهرا زارع، پژوهشگر و مجری طرح 18 تیر 1402 با اعلام این خبر گفت: نماد قوچ به عنوان یکی از نمادهای بنیادین در فرهنگ ایرانی، همواره در اسطوره‌ها، قصه‌ها، هنرهای گوناگون، و نیز آداب و آیین‌های ایرانی حضوری چشمگیر داشته است.
او تصریح‌کرد: مفهوم قوچ را که در اوستا حامل معنای فرّۀ ایزدی است، بر سفال‌های تپۀ سیلک و مارلیک، مفرغ‌های لرستان، جام حسنلو و مهرهای هخامنشی و سکه‌ها و گل‌مهرها و مدالیون‌های عصر ساسانی تا قوچ‌های سنگی بر روی مقابر بزرگان می‌توان دید.
این پژوهشگر افزود: با عنایت به این گسترۀ عظیم تاریخی و فرهنگی کاربرد نماد قوچ و با نظر به اینکه این نماد، همچنان در فرهنگ بختیاری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و امروزه در بسیاری از مظاهر فرهنگی این قوم نمود جدی دارد، این پژوهش کوشیده است که با روش توصیفی -تحلیلی بر پایۀ مطالعات اسنادی و انجام مصاحبه و از نظرگاه نمادشناسی و با رویکردی هرمنوتیکی بازتولید این نماد را در قالب آداب و رسوم آیین‌ها و صنایع‌دستی قوم بختیاری بکاود و به بررسی عقبۀ این سنت‌ها بپردازد.
زارع اظهارکرد: این پژوهش، با رویکردی تطبیقی و هرمنوتیکی و با الهام از روش انسان‌شناسی تفسیری می‌کوشد تا با در نظر داشتن میراث‌فرهنگی قوم بختیاری به تجزیه و تحلیل نظرگاه‌های فلسفی این نماد بپردازد.
به گفته او، یافته‌های تحقیق نشانگر آن است که این نماد در نزد بختیاری‌ها کاملاً با مفهوم اسطوره‌ای و نیز اوستایی آن مرتبط بوده و به نوعی در سنت‌ها و آیین‌ها بازتولید شده و در مظاهر مختلف فرهنگی قوم بختیاری تجلی یافته است

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *