جبار آذین
درباره شخصیت و مبارزات و زندگی و شهادت سرلشکر شهید صیاد شیرازی،گفتهها و ناگفتههای فراوان وجود دارد و گاه نگاههای مثبت این شهید را تا مرز اسطوره بالا برده و برخی نگرشها،او را تا حد یک جنگجوی حکومتی پایین آوردهاند.
گرچه هر دو نگاه از باورها و اعتقادها و تحلیلهای سیاسی متاثرند،ولی آنچه در خصوص این شخصیت مهم، قابل توجه است، چگونگی زندگی و ویژگیهای انسانی و ایمانی و تاثیرات عملکردهای او در دوران دفاع مقدس و بازتابهای آن در جامعه دیروز و امروز ایران است.
توجه به ابعاد گوناگون شخصیتی یک انسان، بدون نگرش جانبدارانه و به شیوه علمی و هنری و ترسیم و تصویر و روایت واقعگرا و باورپذیر، رکن اصلی ساختار درام را تشکیل میدهد و هر گونه کاستی و سطحینگری در پردازش درست شخصیت، با نقص در درام و پذیرا نبودن آن از سوی مخاطب روبرو است. از همین منظر، فیلم خوب صیاد با موفقیت همراه است، چرا که کاراکتر اصلی آن: صیاد شیرازی انسانی واقعی با خلقیات و اعتقادات دینی و ملی و سیاسی و اجتماعی و انسانی در ساخته جواد افشار به تصویر در آمده است.
صیاد این فیلم، یک انسان زمینی با باورهای آسمانی است. این بزرگترین امتیاز هنری، ساختاری و محتوایی این فیلم دفاع مقدسی و اجتماعی است.
با آنکه جواد افشار هم مانند دیگر خالقان آثار هنری و سینمایی و تلویزیونی کاربلد از عنصر تخیل در قوام و شکلدهی اثرش بهره برده، اما استفاده درست از این عنصر اساسی دراماتیک، نه تنها سبب خدشه در واقعنمایی زندگی و مجاهدات شهید صیاد شیرازی نشده، بلکه به غنای هنری و تصویری و بصری و زیباشناسی فیلم یاری رسانده است.
جواد افشار پشتوانه قابل تاملی در تولید آثار تلویزیونی خوب و با محتوا و خوش ساخت در قالب سریال دارد و مجموعههایی که کارگردانی کرده، در کنار پر مخاطبترین سریالهای تلویزیونی بودهاند.
این تجارب ارزشمند و پژوهش و پشتوانههای مطالعاتی این هنرمند در ساختن فیلم صیاد به کمک او آمده و فیلمنامه خوب ترابی،متنی مناسب و سینمایی را در اختیار افشار قرار داده تا او از آن یک اثر سینمایی مانا و هنرمندانه،جذاب و تماشایی سینمایی بسازد.
دکوپاژها و میزانسنهای بازیها و دوربین و قاببندیها و تصویرسازیهای سینمایی فیلم خوب صیاد، بیانگر این نکته مهم است که جواد افشار در سینما نیز مانند تلویزیون موفق است و یکی از بهترین فیلمهای دفاع مقدسی و شخصیت محور را در این عرصه و سینمای ایران تولید کرده است و میتوان منتظر فیلمهای بهتر و قویتر او در سینما بود.
این اثر ارزشمند و مانای سینمایی، امتیازهای فراوانی در نوشتار و بازیها و فضاسازیها و نمایش برهههای رخداد حوادث فیلم و شخصیتپردازی و کاراکترسازی و واقع نمایی و کارگردانی دارد که در حد امتیازها و قابلیتهایش در جشنپاره منتسب به فیلم فجر دیده نشد.
با این حال مردم با تماشا و استقبال از این فیلم، جایزه واقعی و ملی را به صیاد شیرازی، افشار و یارانش در تولید آن خواهند داد.
درام سینمایی و تاُثیرگذار صیاد در صدر بهترینهای آثار دفاع مقدسی و سینمایی ایران قرار دارد.

بدون دیدگاه