پرویز شهبازی در مسترکلاس «شکوه سینما» درباره اهمیت فضاسازی در سینماصحبت کرد و یادآور شد که اهل فیلم زیرزمینی و بدون مجوز ساختن نیست.

به گزارش مهر، اولین روز از مسترکلاس «شکوه سینما» یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ به ۲نشست با حضور سلیم اِوجی فیلمساز ترکیه‌ای و پرویز شهبازی کارگردان ایرانیاختصاص داشت. مدیریت این جلسات برعهده کیوان کثیریان بود.

مستانه مهاجر مدیر رویداد «شکوه سینما» در ابتدا ضمن خوشامدگویی به حاضراناظهار امیدواری کرد که این دوره بتواند یک ارتباط فرهنگی خوب را رقم بزند.

اولین نشست از مسترکلاس «شکوه سینما» با عنوان سینمای مستقل ترکیه ومختصات آن با حضور سلیم اِوجی، فیلمساز ترکیه‌ای برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست مطرح کرد: اصلی‌ترین دلیلی که به این دوره آمده‌ام، ایناست که یک پل ارتباطی بین سینمای ایران و ترکیه شکل بگیرد. سینمای ایران بسیارعمیق است و در ترکیه همیشه آن را دیده‌ایم. ایران یکی از کشورهایی است که در تاریخسینما تغییر ایجاد کرده و تاثیر داشته است.

اِوجی ضمن ابراز خرسندی از نمایش فیلمش در مسترکلاس «شکوه سینما» آن رااتفاق ویژه‌ای دانست و گفت: یکی از اولین جاهایی که فیلم «در گذر زمان» پخشمی‌شود اینجا است.

وی با اشاره به اینکه کارش را از موسیقی آغاز کرده، اظهار کرد: فیلم کوتاه را خیلیدوست دارم. فیلم کوتاه این نیست که ما می‌خواهیم فقط یک چیزی از صفحه سینمایاد بگیریم. متفاوت بودن فیلم کوتاه باعث اهمیت آن برای من شده است.

این فیلمساز با اشاره به شرایط ساخت اولین فیلم کوتاهش اظهار کرد: سینما چیزیاست که در پروسه انجام آن را یاد می‌گیرید. من سناریو را نگه نداشتم و فیلم را تولیدکردم. فیلم اولم به جشنواره مونترآل رفت. خیلی خوشحال شدم؛ بعد از آن فیلم بهونیز هم رسید. فیلمی که با کمترین هزینه ساخته شده بود، سر از ونیز درآورد. همینمسئله جسارتم را چند برابر کرد.

وی ادامه داد: بعدها ترجیح دادم سینما و مخاطب خودم را داشته باشم. من دوستدارم در سینما، حیات و زندگی واقعی انسان‌ها را نشان دهم. کاراکترهای سیاه و سفیدرا دوست ندارم. چون زندگی واقعی را دوست دارم، شخصیت‌های خاکستری برایماولویت دارند.

سلیم اِوجی در بخش‌ دیگری از این نشست گفت: باید تجربه‌هایتان را کلاژ کنید؛ برایمن سینما کلاژی از زندگی است. من در اطرافم به دنبال کاراکترها می‌گردم تا از آن‌هابرای شخصیت‌ها وام بگیرم. یک فیلمساز باید جواب این پرسش که «برای چه بایدفیلم بسازم؟» را در آینه به خود بدهد.

این فیلمساز درباره سینمای عباس کیارستمی عنوان کرد: وقتی که در سینما بر اساسچیدمان پیش می‌رفتند، عباس کیارستمی ریسک کرد و کاراکترهای واقعی را جلویدوربین برد. پس از او راه جدیدی در سینما باز شد. نوری بیلگه جیلان نیز در سینمایترکیه این جریان را ایجاد کرده است.

در ادامه نشست، سلیم اوجی به پرسش حاضران پاسخ داد.

دومین نشست از مسترکلاس «شکوه سینما» با عنوان فضاسازی در سینما با حضورپرویز شهبازی برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت فضاسازی در سینما، یادآور شد: گاهیفیلم‌هایی ساخته می‌شوند که فیلمنامه خوب و کارگردانی بدون ایراد است و از نظرتکنیک هم خوب است اما فیلمی که دوستش داشته باشیم و تاثیرگذار باشد، نیست؛این اثر فقدان فضاسازی دارد.

شهبازی گفت: فیلمنامه‌نویس به فضای فیلم آگاهی دارد. اگر کارگردان کسی غیر ازنویسنده فیلمنامه باشد، باید بودجه را با فضای مورد نظرمان تطبیق دهیم. نمی‌توانانتظار داشت که با هزینه ارزان، فضاسازی مطلوب اتفاق بیفتد. بودجه فیلم اولینمسئله است؛ چون تعداد جلسات فیلمبرداری برای فضاسازی مناسب بیشتر می‌شود. ضمن اینکه نمی‌توانید بازیگرانی که می‌خواهید را با بودجه کم بیاورید. اگر نیاز به سفرو تجهیزات داشته باشید، ممکن است نتوانید هزینه را تامین کنید و به فضای فیلملطمه بخورد.

وی در بخش دیگری از این مستر کلاس یادآور شد: مسئله دیگر زمان فیلمبرداری است. یعنی شما در چه فصلی و چه زمانی فیلمبرداری کنید. ضمنا صحنه‌های خاصی که درزمان‌های خاصی باید ضبط شوند، باید در نظر گرفت. مشکل برخی فیلم‌هایی کهفضاسازی نامناسبی دارند، لوکیشن است. باید لوکیشن را بر اساس روحیات کاراکترانتخاب کرد. لوکیشن باید دربرگیرنده کاراکتر باشد.

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: باید نموداری تهیه شود کهچقدر از فیلم در نماهای داخلی و چقدر در نماهای خارجی فیلمبرداری می‌شود. درانتخاب دوربین نیز باید خیلی دقت کرد. مسئله بعدی لنز است؛ باید بدانید که چهطیف لنزی نیاز دارید.

در ادامه پرویز شهبازی به پرسش‌های حاضران پاسخ داد.

در پایان فیلم «در گذر زمان» با حضور کارگردان آن، سلیم اِوجی نمایش داده شد.

5214899.jpg

به گزارش مهر، شهبازی در پاسخ به پرسش یکی از حاضران در جلسه که از وی پرسید باتوجه‌ به تغییر شرایط و پوشش جامعه چطور تلاش می‌کند در آثارش فضاسازیرئالیستی را حفظ کند، بیان کرد: تصورم این است که بدون‌مجوز فیلم‌ نمی‌سازم و ازنظر سنی نیز حوصله ساختن فیلم آندرگراند (زیرزمینی) ندارم همچنین از اینکه برایخارج از کشور فیلم بسازم تا به من بگویند تنکیو را هم دوست ندارم پس سعی می‌کنماینجا بمانم و بازخورد تماشاگر را بببینم.

وی افزود: معتقدم باید همه پسند و البته در راستای تفکر و اندیشه خودمان فیلمبسازیم نه در خدمت سرمایه و فضای فکری تماشاگر. در همین کشور خودمان همخیلی ها کار می کنند و می شود.

شهبازی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه «نفس عمیق» در دوره‌ای بهعنوان فیلم محبوب نسل جوان شناخته می‌شد و به عنوان یک فیلم کالت شناختهمی‌شود در حالی که نسل جوان فعلی شاید اصلاً فیلم را ندیده باشد آیا خود وی هماین فیلم را فیلم محبوبش می‌داند، گفت: من در آن سال‌ها نمی‌دانستم «نفسعمیق» می‌سازم اما کارم را با دقت می‌ساختم به نظرم اگر کسی بنشیند و بگویدمی‌خواهم فیلم کالت بسازم به نتیجه نمی‌رسد مثل مهرجویی که به او می‌گفتند چرادوباره «هامون» نمی‌سازی در صورتی که نمی‌شد چون‌ «هامون» ساخته شده بود. واقعیت این است که گاهی شما با یک فیلم برنده می‌شود.

وی ادامه داد: اگر در فیلم «نفس عمیق» مریم پالیزبان از در وارد نمی‌شد تا تستبدهد «نفس عمیق» به این شکلی که الان هست نمی‌شد درباره بازیگران دیگرش نیزهمینطور. بعضی چیزها اتفاق هستند و پیش می‌آیند قابل پیش‌بینی نیستند. درفیلمسازی هم به همین شکل است گاهی همه کار را درست انجام می‌دهی ولی خوبنمی‌شود و نمی‌دانی چرا. با این حال نمی‌خواهم بگویم فیلم «نفس عمیق» برای منمحبوب نیست ولی من «دربند» را خیلی دوست دارم.

همچنین ابراهیم حقیقی، پارسا پیروزفر، فرشته صدر عرفایی، پژمان بازغی، حامدکمیلی، مرجان اشرفی‌زاده، مرجان شیرمحمدی، مهرداد غفارزاده، کاوه سجادیحسینی، لیلا نقدی‌پری، سام نوری، درناز حاجی‌ها، روزبه حصاری، لیلا بلوکات، پرندزاهدی، مجید نوروزی، کامیار محسنین، شبنم قربانی، نفس بازغی، علیرضا اخلاقی‌راد،حنیف سروری، سودابه خسروی، حسن مصطفوی، حسین اکبری، مونا احمدی، سهانیاستی از جمله هنرمندانی بودند که در کنار دانشجویان و هنردوستان در اولین روزاین رویداد شرکت کردند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *