«شماره ۱۰» به نویسندگی و کارگردانی حمید زرگرنژاد و تهیهکنندگی ابراهیم اصغری از محصولات جدید بنیاد سینمایی فارابی است که در جشنواره فجر سال گذشته رونمایی شد و توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای مجید صالحی به همراه داشته باشد. چند روز پس از پایان جشنواره، تهیهکننده این فیلم اعلام کرد که اولویت زمانی برای اکران فیلم «شماره ۱۰» نوبت عید فطر خواهد بود اما ناگهان فیلم در باکس پخش نوروزی صدا و سیما قرار گرفت.
حالا ابراهیم اصغری در گفتوگویی با ایسنا با اشاره به پیامی که خطاب به پیمان جبلی (رییس صدا و سیما) ارسال کرده و خواستار این شده بود که با توجه به موضوع فیلم «شماره ۱۰» و به منظور احترام به اسرای دفاع مقدس، دستور داده شود تا با همان شرایط قرارداد پخش تلویزیونی، نمایش فیلم به سالروز ورود آزادگان (۲۶ مرداد) موکول شود، بیان کرد: متاسفانه مدیران سازمان (صداد و سیما) بدون توجه به موضوع فیلم که به اسرای دفاع مقدس میپردازد، فیلم را در دو نوبت از تلویزیون پخش کردند، در حالی که این پیام ۱۰ روز پیش از پخش فیلم ارسال شده بود و فرصت کافی برای تغییر وجود داشت.
او در پاسخ به اینکه آیا برنامهریزی برای اکران این فیلم همچنان برقرار است؟ گفت: هنوز به طور قطعی نمیدانیم وضعیت اکران چطور پیش خواهد رفت ولی در تدارک هستیم تا همزمان با عید فطر و در اردیبهشت و خردادماه «شماره ۱۰» را در سینماها نمایش دهیم.
وی در پاسخ به اینکه آیا سینمادارها موافقت میکنند تا فیلمی که در تلویزیون پخش شده، روی پرده رود؟ افزود: احتمالاً در این مسیر با سختی مواجه خواهیم شد اما از آنجا که «شماره ۱۰» ویژگیهای جذابی برای نمایش روی پرده سینما دارد که اصلاً در صفحه نمایش تلویزیون دیده نمیشود امیدواریم شرایط برای اکران فیلم در سینماها مهیا شود. بخصوص آنکه نمایش فیلم در تلویزیون با سانسور چند صحنه نیز همراه بود که مشخص هم نیست چه دلیل موجهی داشتهاند.
اصغری درباره اینکه روند پیشرفته برای پخش فیلم چطور بوده، بیان کرد: به هر حال مالک فیلم، بنیاد سینمایی فارابی است و طبق تصمیم بنیاد فیلم جهت پخش به سازمان صدا و سیما واگذار شده بود. انتقاد من بیشتر به همین سازمان است که از دو، سه سال قبل اقدام به خریداری حق پخش فیلمهای سینمایی اکران نشده بویژه فیلمهای دفاع مقدسی میکند. من این تجربه را برای فیلم «تک تیرانداز» هم داشتم و هرچه پیگیری کردیم که فیلم پیش از اکران پخش نشود، موفق نشدیم. این رویه اشتباه در دوره قبلی مدیریت صداو سیما شروع شد و هنوز هم ادامه دارد چرا که شاید تصور میکنند با این کار میتوانند مخاطب خود را افزایش دهند، در حالی که اساسا چنین کاری ابتدا به ضرر سینمای دفاع مقدس و بعد هم خود سینماست. با این حال ایدهآل ما و بنیاد سینمایی فارابی این بود که فیلم در سالروز ورود آزادگان پخش شود اما سازمان صداوسیما زیر بار نرفت.
وی ادامه داد: مخاطب یک فیلم سینمایی ایرانی در تلویزیون زمانی میتواند بیشتر شود که ابتدا تبلیغ آن در اکران سینمایی انجام شده باشد، آن وقت مخاطبانی که فیلم را در اکران از دست داده باشند، برای تماشا ترغیب میشوند. در واقع رویه درست همین است که در فاصله اندکی پس از اکران روی پرده سینماها، فیلم از تلویزیون پخش شود.
او در پاسخ به اینکه آیا این اتفاق را میتوان بخاطر جبران شکست احتمالی فیلم در گیشه مرتبط دانست؟ گفت: سازمان صدا و سیما برای فیلمهای اکران نشدهی این چنینی، رقم بهتری را برای خرید پیشنهاد میدهد و این میتواند دلیلی مهم برای واگذاری حق پخش – حتی برای چند نوبت محدود- باشد. البته میدانم که فشارهایی نیز برای اجرایی شدن این اتفاق وجود داشته چون بنیاد فارابی و سازمان صداوسیما ارگانهای حاکمیتی هستند که باید با هم تعامل کنند. با این حال شاید وضعیت سینماها نیز در تصمیم فارابی بیتاثیر نبوده باشد چون با توجه به رکودی که در دو، سه سال گذشته و پس از شیوع کرونا در سینماها به وجود آمد احتمالاً این تصور وجود داشته که فیلم در اکران سینمایی نتواند فروش خوبی داشته باشد، در حالی که «شماره ۱۰» ویژگیهایی دارد که میتوانست متفاوت باشد همانطور که «غریب» در دو هفته گذشته به عنوان یک فیلم دفاع مقدسی توانسته مخاطب خوبی در سینما جذب کند.
اصغری در پایان در پاسخ به اینکه آیا آماری از میزان مخاطبان فیلمش در تلویزیون دارد، گفت: آمار مربوطه را سازمان صداوسیما باید ارائه کند که البته برای همین دو نوبت پخش در ۱۲ و ۱۳ فروردین روزهای خوبی را انتخاب نکردند؛ با این حال امیدوارم بتوانیم فیلم را روی پرده سینما با همراهی سینماداران نمایش دهیم و آن دسته از مخاطبانی که فیلم را در تلویزیون دیدهاند نیز برای تماشا به سالنهای سینما بیایند تا فیلم بدون سانسور و با کیفیت فنی بالایی را ببینند؛ کیفیتی که حتما با آنچه از تلویزیون پخش شده تفاوت دارد.
بدون دیدگاه