بانیفیلم: امروز ابراهیم حقیقی هنرمند طراح و گرافیست سرشناس با انتشار متنی در صفحه شخصیاش ضمن پذیرش مسئولیت ایرادات پوستر جشنواره فیلم، اعلام کرد تغییراتی که در طراحی نهایی پوستر جشنواره صورت گرفته و موجب بروز نارضایتی شده توسط عدهای دیگر انجام شده است!
ابتدا نوشته ابراهیم حقیقی را بخوانید:
«هیچگاه در دوران معیشت حرفهای خود فکر نمیکردم که پوستر بیش از کتاب و جلد کتاب اینقدر اهمیت دارد. برای ما همیشه، پوسترها منابع اطلاعرسانی و اخبار جمعی شهری بودند و اگر از سلیقه و زیباشناسی نوین بهرهای داشتند میستودیم و یکی را از آنِ خود میکردیم و گنجینهها میساختیم از یادگارهای دوران، از بابت وقایع هنری و هم از بابت طراحی گرافیک که نو بودند، میشد که زیبا باشند و خاطرهانگیز، میشد که به موزهاش سپرد که سپردیم.
اما موضوع پوستر جشنوارههای فیلم و تئاتر فجر در سالهای اخیر همیشه جذاب و خبرساز بودهاند.
همیشه نه، گاهی، به مقتضای زمانه و هماندیشی جامعه نسبت به گذرها و گذارها از التهابها و سختیها. جامعه روشنفکر و پیجوی هنر نیز همسو با همگان خود را در این اخبار دخیل میداند و بازخواه. البته اگر از هنر چیزی باقی مانده باشد!
مردم خشم حاصل از پوسترهای زشت فیلمهای مبتذل و سلبریتیهای خندان را میبایست یکروز نشان دهند. سینمای مهجور و واپسراندهی امروز ما هم در مجمعالجزایر عجایب اگر نه بر پرده که در پشت صحنه و پشت پرده نگران و ملتهب است. سینمایی که بعد از ممنوعالکار و ممنوعالخروج، ممنوعالپرواز هم شامل حالش شده. آیا غیر از این بیلبوردهای بزرگ و طویل بساز و بفروش اصلا ما چیزی به نام پوستر فرهنگی داریم که در شهر نصب شده باشد؟
خشم حاصل از وقایع تاریخ و درماندگی از معیشت و بیپناهی هنر و دانشگاه و آموزش را درک میکنم. اصلاحات یک چهره در یک عکس، برای یک پوستر اینقدر دردناک است؟ اصلاح میشود. نگران نباشید. جای دیگر را باید اصلاح کرد. به یاد ندارم که هیچگاه یک پوستر فرهنگی در گذران تاریخ کشورها و فرهنگها اینقدر پر اهمیت باشد. و این جای تامل بسیار دارد.
اگرچه تغییرات نادرست توسط گروهی دیگر انجام شده، اما به شخصه همه تقصیرات طراحی این پوستر زشت و جنجال برانگیز را میپذیرم.
ابراهیم حقیقی. دی ۱۴۰۳»
بانیفیلم: در یک نگاه کلی، مروری گذرا بر نوشته هنرمندی مانند ابراهیم حقیقی نشان میدهد که او تا چه اندازه از وضعیت موجود عصبانی و ناخشنود است. ابراز خشم فروخفته حقیقی در عین بازشکافی معضلات فوق تصور سینمای ایران، از عمق فاجعهای خبر میدهد که توسط برخی منتصبان و منصوبان، همواره نفی شده است.
پذیرش مسئولیت بروز مشکلات پوستر جشنواره ۴۳ تا حد زیادی واقعیتی را آشکار میکند که دخالتهای ناآگاهانه عدهای بر روند کارها، تا چه اندازه در بدنه برگزارکنندگان جشنواره ۴۳ فجر رسوخ پیدا کرده است. پذیرش مسئولیت کار نکرده توسط ابراهیم حقیقی زنگ هشداری برای دلسوزان سینمای ایران است که متوجه پنهانکاری افرادی باشند که ضمن بهرهمندی از همه امتیازات پنهان و آشکار، هدف نهاییشان از بین بردن اعتبار و ارزشهای سینمای کشورمان است!
عجیب نیست وقتی میبینیم با ناکارآمدی برخی از برگزارکنندگان فجر۴۳ که برای خوشایند بالادستیها و اثبات حقانیتشان در «حلقه خودیها»،از هیچ تلاشی فروگذار نیستند(!) و برای خودی نشان دادن در کارهایی که هیچ تخصصی هم در آنها ندارند، دخالت میکنند باید انتظار موارد مشابه بیشتری هم بود. همین ندانمکاریهاست که تصویر گنگ و مبهمی از جشنواره فیلم امسال ارایه میدهد. شاید بیراه نباشد که باید منتظر فرآیندهایی از نوع مدیریت دولتی سینما در فستیوال اخیر بوده و از همین حالا آمادگی بروز هر نوع مشکلی را داشته باشیم!
بدون دیدگاه