11:06

سید صادق سجادی می‌گوید: سیدجواد طباطبایی برخلاف بسیار از ما ایرانی‌ها، صریح زندگی می‌کرد، صریح می‌نوشت و حاضر نبود بر سر عقایدش با کسی مصالحه کند.
این نویسنده و استاد دانشگاه، درپی درگذشت سیدجواد طباطبایی به ایسنا گفت: شخصیت آقای طباطبایی بارز بود. چیز پنهانی نداشت؛ آقای طباطبایی آن‌طور که می‌اندیشید، زندگی می‌کرد. همه می‌دانستند وبه همه می‌گفت و می‌نوشت. نظریاتش را طرح می‌کرد و چیز پنهانی نداشت.
او با بیان اینکه شخصیت طباطبایی روشن، واضح و جلوه‌گر بود، گفت: آقای طباطبایی برخلاف بسیاری از ما ایرانی‌ها که ریاکار هستیم، خیلی صریح زندگی می‌کرد، صریح می‌نوشت و حاضر نبود با کسی سر عقایدش و تحقیقاتی که می‌کرد، مصالحه کند.
سجادی درباره جایگاه علمی طباطبایی نیز بیان کرد: می‌توان گفت، آقای طباطبایی در تاریخ‌نگری و تاریخ‌نگاری ایران فصل جدیدی گشوده؛ به ویژه تاریخ مشروطه. او در تببین و تحقیق تاریخ مشروطه به شکل تازه‌ای پرداخته که نگاه مورخان را به این دوره بسیار مهم از ایران را می‌تواند دگرگون کند و تا اندازه‌ای هم دگرگون کرده است.
او خاطرنشان کرد: طباطبایی درباره تاریخ ایران به عنوان جریان به هم پیوسته، نظریات خاصی داشت که معروف‌ترین آن‌ها ایران‌شهری است که بسیاری از محققان جوان این نظریه را فهمیده‌اند و درباره‌اش می‌نویسند، تحقیق می‌کنند و سعی می‌کنند تاریخ ایران را با این نگاه مورد تحلیل و تبیین قرار دهند.
سجادی با اشاره به دوستی ۳۰ ساله‌اش با این پژوهشگر فقید، گفت: علاوه برهمکار بودن، با هم مأنوس بودیم. غیر از این‌که همکار بودیم رفاقت بسیار نزدیکی داشتیم، بنابر این خاطره‌های بسیاری درباره کارهای علمی و کارهای اداری داریم. اما آنچه مهم‌تر است، پاکی طباطبایی در امر تحقیق و دوستی بود. در کار پژوهش در حوزه سیاست، حقوق و تاریخ معاصر ایران از پیش از مشروطه و از دوره فتحعلی‌شاه، بی‌نظیر بود. تحلیل‌ها و نگاه‌هایی که می‌کر، متفاوت بود و دنبال زمینه‌های واقعی بروز نهضت مشروطه در ایران بود و تاحد بسیار زیادی در تبیین این دوره موفق بود. طباطبایی در صراحت، روشن‌بینی و وفای به عهد اگر نگوییم بی‌نظر، کم‌نظیر بود.
سید صادق سجادی همچنین درباره بحث انتقال پیکر سیدجواد طباطبایی به ایران از آمریکا نیز گفت: پیشاپیش حس کرده بودم و از خود او شنیده بودم که مایل است در ایران باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *