جبار آذین
گفت‌وگوی خوب و ساده و صمیمی و روشنگر و معترض سعید سهیلی سینماگر مطرح کشورمان با آرتیست سینما و رسانه و رفیق دیرینمان فریدون جیرانی به دلیل محتوا و مضامین این گفت‌وگو در میان مردم و علاقه‌مندان سینما دست به دست شده و جزو مصاحبه‌های جنجالی ماه‌های اخیر در حوزه‌های سینما و فرهنگ است که در آن نوک تیز پیکان انتقاد سهیلی به سوی اوضاع بد و نامدیران بدتر سینما و مسئولان به علل شرایط غم‌انگیز حاکم بر زندگی و فعالیت‌های مردم و هنرمندان نشان رفته است.
گرچه  این گپ وگفت سوخته دلانه سهیلی و جیرانی، در توفیق و فروش بیشتر فیلم خوب و مخاطب پسند «پول و پارتی» می‌تواند نقش آفرین باشد، ولی این موضوع نمی‌تواند واقعیت‌های تلخی را که سعید سهیلی عنوان  کرده متاثر کند.
آنچه او در مصاحبه صادقانه و صریحش مطرح کرده شامل چندین پرسش شفاف خطاب به حاکمان سینما و جامعه است که چنانچه آنها  سالم و صدیق بوده و حرف‌هایی برای گفتن دارند و  با  مردم رو راست هستند، باید به سئوال‌های این سینماگر که در واقع بخشی از پرسش‌های سینمایی و فرهنگی و اجتماعی کشورا ست پاسخ دهند، اما  می‌دانیم که این گونه نیست و آب از سرچشمه گل آلود و… است.
نکته مهم و جالب دیگر اینکه، گفت‌وگوی سهیلی و جیرانی به نوعی گفتمان دو آرتیست هم هست، سهیلی، رئیس جمهور منتخب پزشکیان را آرتیست خوانده، حال اینکه این اصطلاح چقدر برازنده خود اوست؛ پاسخ آن به عهده سهیلی، شرایط اجتماعی و عملکردهای رئیس جمهور و واکنش های مردم است.
ولی چرا جیرانی و سهیلی هم آرتیست هستند؟
نخست اینکه، هر دو سینمایی و نمایشی هستند و اصول و قواعد بازی‌های آرتیستی و سینمایی و رسانه‌ای را خوب بلدند بویژه جیرانی که در این عرصه برای خود استادی است!
اما آرتیست بودن این دو با دیگر آرتیست‌ها و حتی پزشکیان تفاوت‌های مهمی دارد. باآنکه هرآنچه آن‌ها می‌گویند و انجام می‌دهند، آرتیستی، جذاب، تماشایی و شنیدنی و خواندنی است، اما حرف‌ها و سخنان آن دو بخصوص سهیلی از جنس حقیقت و واقعیت و بلور است که به نمایش درمی آید.
به عبارتی آنچه او در مصاحبه با جیرانی بر زبان رانده، از دل و درون و صداقت‌ها و رنج‌های مردم و اهالی هنر و قلم و مردم، تراوش کرده است و این نوع سخن گفتن عمدتا از آرتیست‌های واقعی و دوستداشتنی برمی‌آید تا روشنگر و هشدار دهنده و بیدارکننده باشد.
در یک کلام آرتیست‌بازی‌های سعید سهیلی در این گفت‌وگو از نوع و جنس حرف‌ها و بازی‌های مانا و فخرآفرین چارلی چاپلین هاست.
درود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *