هر دو از گرانترین هنرمندان تاریخ معاصرند؛ یکی در قید حیات و دیگری سالهاستکه با زندگی وداع گفته؛ دو هنرمند از نسل طلایی فرهنگ و هنر ایران. آثار سهرابسپهری و پرویز تناولی در بین علاقمندان به هنرهای تجسمی ایرانزمین، طرفدارانبسیار دارند. هرگاه رد پایی از این دو باشد، آثار کمتر هنرمندی میتواند گوی سبقت رادر حراجیها برباید؛ اما شباهت این دو هنرمند، علاوه بر استقبال دنیای هنر از آثارشان،چه میتواند باشد؟
پاسخ به این سوال را پرویز تناولی داده است. امروز در تقویم شمسی، روز تولد اوست؛هنرمندی که سالهاست هنرش زینتدهنده خیابانهای کشورمان است و آثارشسوگلی حراجیهای داخل و خارج.
به گزارش ایسنا، مجسمههای پرویز تناولی در این سالها گاه مورد بیمهری و حتیسرقت قرار گرفتهاند اما دغدغه او، خانواده و شاگردانش برای مرمت این آثار وبازگرداندن آنها به میان مردم، خود گویای عشق این هنرمند به کشور و مردمش است.
اما شباهت پرویز تناولی با سهراب سپهری در چیست؟
حدود هفت سال قبل، در مراسمی که به مناسبت نودمین سالگرد تولد سهراب سپهریبرگزار شد، تناولی خودش این فرضیه را مطرح و سپس آن را اینگونه تشریح کرد: «من وسهراب سپهری هر دو پی هیچ بودهایم. سهراب سالها از هیچستان میگفته و منهیچ را ترسیم کردهام!»
بسیاری تناولی را به عنوان «هنرمند هیچساز» میشناسند. مجسمهسازی که پیکرهمیسازد اما خبری از سر و دست و پا نیست. انتزاع در کارهایش حرف اول و آخر رامیزند؛ آن هم در ترکیبی عجیب و البته محبوب از مدرنیسم و فرهنگ سنتی و عرفانایرانی.
در همان سال ۹۷ و کمی قبلتر از اظهارنظرش درباره شباهت فکری با سهراب سپهری،در نشستی به مناسبت نمایشگاهش در ایران گفته بود: «هیچ» من را رها نمیکند؛ هرزمان که آن را رها کردم او دوباره به سراغم آمد در نتیجه بیش از ۴۰ سال است که«هیچ» میسازم.
او در تعریف مجسمههای هیچ هم گفته است: مفهوم «هیچ» نزد غربیها به معنایپوچی و ناامیدی است اما برخلاف این معنی، «هیچ» در کارهای من جسمیت وموجودیت دارد و نمیتواند بازگوکننده مفهوم پوچی باشد. معنای درونی «هیچ» قابلبیان نیست و این امر ناشی از راز آلودگی و پیچیدگی هنر است.
عکسی از جوانی ۲ هنرمند گران ایران
در یکی از پیجهای منتسب به پرویز تناولی در فضای مجازی، عکسی را میتوان یافت ازجوانی دو هنرمند. منتشرکننده این تصویر، پرویز تناولی و سهراب سپهری را نشانکرده است.
در ادامه این تصویر را مشاهده میکنید:
سمت راست ایستاده سهراب سپهری
سمت چپ ایستاده پرویز تناولی
بر اساس تقویم سپهری ۹ سال از تناولی بزرگتر بوده است.
سپهری، تناولی ـ در کلوب رشت ۲۹/ منبع هنرکلمه
پشت هیچستان کجاست؟
ابوالقاسم اسماعیلپور ـ نویسنده و اسطورهشناس ـ در پاسخ به این سوال گفته است: « هیچستان سهراب سپهری، یک مکان اسطورهای یا همان آرمان شهر است. ایناساطیر، به زبان نماد و سمبل در شعر سپهری مجال حضور می یابند.»
در پایان شعر پشت هیچستان سهراب سپهری را می خوانید:
به سراغ من اگر میآیید
پشت هیچستانم
پشت هیچستان رگهای هوا پر قاصدهایی است
که خبر میآرند از گل وا شدهی دورترین نقطهی خاک
پشت هیچستان چتر خواهش باز است
تا نسیم عطشی در بن برگی بدود
زنگ باران به صدا میآید
آدم اینجا تنهاست
و در این تنهایی سایهی نارونی تا ابدیت جاریست
به سراغ من اگر میآیید
نرم و آهسته بیایید
که مبادا ترک بردارد چینی نازک تنهایی
بدون دیدگاه