آلبوم‌های موسیقی همچون «در کوچه‌های خاطره»، «فریاد هجران»، «بداهه»، «کمانه» و «خلوت» در سبک موسیقی سنتی و کلاسیک ایرانی به تازگی منتشر شدند.

به گزارش ایرنا، آلبوم‌های موسیقی متعددی در یک ماه اخیر منتشر شدند که بیشتر این آثار بی‌کلام و در سبک موسیقی سنتی و کلاسیک ایرانی هستند. هر چند که این مدت مصادف با ماه‌های محرم و صفر بوده است، مراحل تولید و ضبط این آثار در ماه‌های گذشته انجام شده است و در این روزها به مرحله انتشار رسیدند.

«در کوچه‌های خاطره»

آلبوم بی‌کلام «در کوچه‌های خاطره» شامل هفت قطعه از ملودی‌های اصیل و فراموش نشدنی موسیقی آذربایجانی به صورت دونوازی توسط آیدین علیزاد پروین نوازنده تار و پرویز مطلّبی نوازنده پیانو به صورت دیجیتال منتشر شده است.

«ایلک محبت» به آهنگسازی قنبر حسینلی، تنظیم الیاس مهرزاد و میکس و مسترینگ (ترکیب و نهایی سازی) رضا فرهادی، «ساری گلین» ترانه فولکلور آذربایجان، تنظیم محمد علی اکبری، «کوچه لره سو سپمیشم» ترانه فولکلور آذربایجان با تنظیم سپهر تعقلی، «آیریلیق» با آهنگسازی علی سلیمی، تنظیم محمد علی اکبری، «آی ایشیقیندا» به آهنگسازی قنبر حسینلی، تنظیم الیاس مهرزاد، «کور عرب ماهنیسی» به آهنگسازی فکرت امیرآف، تنظیم الیاس مهرزاد، «سحر رینگی» به آهنگسازی اسکندر موسی پور، تنظیمالیاس مهرزاد از قطعه‌های این آلبوم هستند.

میکس و مسترینگ قطعات توسط رضا فرهادی، امید نیک‌ بین و کاوه عابدین انجام شده است. جعفر اصغری طراح جلد و مجید عباسی تصویر از دیگر عوامل اجرایی این اثر هستند.

آلبوم «در کوچه‌های خاطره» به اساتید بزرگ و گرانقدر موسیقی کشورمان زنده‌ یاد استاد محمود شاطریان و استاد آندره مرادیانتقدیم شده است.

این اثر دارای مجوز شماره ۱۴۰۲۱۶۵۸-۳۰۰۰۰۳۱ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت ۳۰۸۲۶ (و) از کتابخانه ملی ایران است که مجوز مربوطه توسط مؤسسه فرهنگی و هنری ندای ایماژ تبریز دریافت شده و توسط مؤسسه فرهنگی و هنری آوای باربد منتشر شده است.

جدیدترین آلبوم‌های موسیقی/سنتی‌ها پیشتازند

«فریاد هجران»

آلبوم موسیقی «فریاد هجران» با آهنگسازی کیارش داودی و خوانندگی منصور جمعه زاده شامل هفت قطعه؛ «پیش درآمد همایون»، «ساز و آواز همایون»، «جان حزین»، «ادامه‌ ساز و آواز»، «ضربی شوشتری»، «تکنوازی تار»، «تصنیف فریاد هجران» با بهره‌مندی از اشعار عراقی، خواجوی کرمانی و ابوسعید ابوالخیر در سبک موسیقی کلاسیک ایرانی‌ است که سال ۱۳۹۵ ساخته شده و مراحل ضبط آن در سال ۱۳۹۸ به پایان رسیده است.

قطعات این آلبوم براساس اصول یک برنامه‌ کلاسیک در موسیقی ایرانی، در دستگاه همایون ساخته و طراحی و توسط گروه «همنوازان وداد» به سرپرستی و نوازندگی سنتور کیارش داودی وبیتا قاسمی (قیچک باس)، کیارش بکتاشیان (نی)، آناهیتا رمضانی (تار و بم‌تار)، علی قنبری (تار)، همایون جهانشاهی (تنبک)، شایان‌ میرزایی (عود)، مسعود جعفری (دف)، فردین میرزاحسینی و کیان شمس (کمانچه) نواخته شده است.

حسن خدایی نیا ضبط، میکس و مسترینگ، الهام دیوان بیگیمدیر پروژه هنری (تبلیغات و گرافیک) و الهه حسینی خوشنویسی از دیگر عوامل این اثر هستند که توسط موسسه فرهنگی هنری شهنای منتشر شده و انتشار بین‌المللی آن توسط رها رکورد انجام شده است.

جدیدترین آلبوم‌های موسیقی/سنتی‌ها پیشتازند

«بداهه»

آلبوم بی‌کلام «بداهه» شامل چهار لوح فشرده است که هر کدام شامل دو قطعه موسیقی بی‌کلام به شکل بداهه با برداشت از ردیف موسیقی دستگاهی ایران است.

این مجموعه شامل هشت قطعه آزاد؛ «دستگاه شور»، «آواز بیات اصفهان»، «آواز شوشتری»، «دستگاه ماهور»، «دستگاه چهارگاه»، «آواز ابوعطا»، «دستگاه سه‌گاه»، «آواز بیات ترک» در موسیقی دستگاهی ایران است که همه به صورت بداهه به دور از هیچ گونه مطلب از پیش تعیین شده توسط اساتید؛ محمدعلی کیانی نژاد (نی)، شهرام میرجلالی (تار) و سعید رودباری (تمبک) اجرا شده است.

محمدعلی کیانی نژاد موسیقیدان، آهنگساز و نوازنده نی درباره آلبوم «بداهه» نوشته است: «برای اینکه از یاد نرود. این مجموعه، از اواخر سال ۱۳۶۰ تا اواسط سال ۱۳۷۰ در فضایی خصوصی اجرا شد. در آخرین دوره نوار کاست و نوار ریل، که صداهای آنالوگ‌شان، گرم و گیرا ضبط و شنیده می‌شدند. ذائقه شنیداری امروز متفاوت شده و از شرایط صوتی امروزی گریزی نیست.

هنرمند شایسته، آقای مازیار شاهی، زحمت پالایش و ویرایش صوتی را عهده‌دار بوده‌اند. سپاسگزارم از ایشان و سایر هنرمندان گرامی مقامی که هر کدام به نوعی دست اندرکار شدند تا این حکایت عاشقی، در غبار زمان محو نشود: مرتضی صنایعی، کامبیز جهانبخش، مجتبی صادقی، هوتن نمیرانیان و حسین مهدیه نجف آبادی. هنر اصیل، به مهر و همت این نازنینان مدیون است.»

جدیدترین آلبوم‌های موسیقی/سنتی‌ها پیشتازند

«باور نداشتم»

آلبوم «باور نداشتم» با آهنگسازی و تنظیم مسعود میرزایی دمابیو خوانندگی محمدعلی صالحی شامل ۹ قطعه؛ «قصه من» بر شعرفریدون مشیری، «تکنوازی تار»، «آواز و سنتور» بر شعر اوحدی مراغه‌ای، «تکنوازی نی»، «آواز و سنتور» بر شعر اوحدی مراغه‌ای، «باور نداشتم» بر شعر فریدون مشیری، «تکنوازی سه‌تار»، «آواز و سنتور» بر شعر اوحدی مراغه‌ای، «گریه مینا» بر شعر فریدون مشیری است.

نوازندگان؛ مسعود میرزایی دمابی (سنتور)، روح الله الله دادی (نی)، امین میرزایی (کمانچه)، سامان صادقیان (تار، سه‌تار و رابم) و مصطفی هاشم زاده (تنبک)، توحید وحید صدابردار، میکس و مسترینگ و نیما جمشیدی طراح گرافیک از دیگر عوامل این کنسرت هستند.

جدیدترین آلبوم‌های موسیقی/سنتی‌ها پیشتازند

«کمانه»

آلبوم بی‌کلام «کمانه» بداهه‌نوازی موسیقی کلاسیک ایران با آهنگسازی، نوازندگی ویولن و میکس و مسترینگ صمد برقی و نوازندگی تمبک و تنظیم‌ سیامک برقی شامل ۱۲ قطعه؛ «درآمد آواز بیات ترک»، «پیش درآمد آواز بیات ترک»، «شکسته آواز بیات ترک»، «چهارمضراب بیات ترک آواز بیات ترک»، «درآمد سه‌گاه دستگاه سه‌گاه»، «ضربی زابل دستگاه سه‌گاه»، «مخالف دستگاه سه‌گاه»، «چهارمضراب مخالف دستگاه سه‌گاه»، «سارنگ (تک‌نوازی تمبک) دستگاه سه‌گاه»، «درآمد آواز شوشتری»، «ضربی آواز شوشتری» و «چهارمضراب آواز شوشتری» است.

صمد برقی درباره آلبوم «کمانه» نوشته است: «اجرای موسیقی کلاسیک ایرانی با ویولن که در قرن اخیر با عنوان «ویولن ایرانی» شناخته می‌شود از اواخر دوره قاجار شکل گرفت. ظهور استاد بزرگ موسیقی ایران، ابوالحسن صبا را می‌توان نقطه عطفی در رشد و گسترش ویولن ایرانی دانست که پس از آن توسط شاگردان ایشان نظیر اساتید علی تجویدی، مهدی خالدی، حبیب الله بدیعی، پرویز یاحقی، اسدالله ملک و همایون خرم، این شیوه نوازندگی در دوران موسیقایی «گل‌ها» به اوج شکوه و درخشش خود رسید.

این آلبوم ملهم از آثار تمام این اساتید و به پاسداشت هنرشان ارائه شده است. با توجه به اینکه نوازندگی ویولن ایرانی در چند دهه اخیر با اقبال کمتری از جانب تصمیم‌گیرندگان حوزه‌های دانشگاهی و جشنواره‌های ملی مواجه شده است، امید است انتشار این آلبوم گامی هرچند کوچک در جهت احیا و ترویج ویولن ایرانی بردارد.»

جدیدترین آلبوم‌های موسیقی/سنتی‌ها پیشتازند

«بازگوی»

آلبوم «بازگوی (ردیف دوره عالی استاد علی اکبر شهنازی)» با نوازندگی سه‌تار علی کاظمی در قالب چهار لوح فشرده شامل ۵۳ قطعه در «دستگاه همایون»، «دستگاه سه گاه»، «آواز دشتی» و «آواز بیات اصفهان» است.

کاظمی درباره‌ این اثر نوشته است: «مجموعه‌ بازگوی؛ اجرای ردیف دوره عالی استاد شهنازی با ساز سه‌تار است. با اینکه این ردیف اساساً برای تار تدوین شده است اما با تغییراتی اندک در برخی مضراب‌گذاری‌ها، انگشت‌گذاری‌ها و حالاتْ نه ‌تنها با سه‌تار قابل اجرا است بلکه اجرای آن با سه‌تار رنگ و طعمی بس متفاوت به این کارگان می‌بخشد. این رنگ و طعم جدید برای من بسیار جذّاب و مسحورکننده بود؛ هم از این‌ رو به اجرای آن با سه‌تار پرداختم.»

مقداد شاه حسینی میکس و مسترینگ، معین فرزاد مدیر تولید، صفالدین امامی و غزاله لشکری طراح گرافیک از دیگر عوامل این اثر هستند که از سال ۱۳۹۸ تا ۱۳۹۹ ضبط شده است.

در بخشی از یادداشت کاظمی درباره این اثر آمده است: «ردیف دوره عالی استاد علی اکبر شهنازی ردیف به مفهوم متداول آن، یعنی مجموعه‌ای مدون برای حفظ، ثبت، انتقال و آموزش دستگاه‌ها، گوشه‌ها، مایه‌ها و الحان موسیقی ایرانی نیست، بلکه کارگانی است که تفسیر شخصی مولف آن را از موسیقی دستگاهی، هر چند در چارچوب ردیف قدمایی، بازمی‌تاباند. تفسیری نو که با آزادی تامل برانگیزی در گزینش گوشه‌ها، چینش مایه‌ها، چیدمان ضربی‌ها و ساختار لحن‌ها همراه است و نگاه خلاقه‌ای که در امتداد و چارچوب موسیقی کلاسیک ایران بروز می‌یابد.

جدیدترین آلبوم‌های موسیقی/سنتی‌ها پیشتازند

این «آفرینش‌گری در امتداد یک فرهنگ موسیقایی» مقوله‌ای است که نباید از آن غفلت کرد؛ خلاقیتی که از درون یک فرهنگ می‌جوشد و عناصر برون فرهنگی، در صورت وجود، تنها به عنوان ابزار و مصالح کار هنری به کار گرفته می‌شوند، گاه به هدف برآورده کردن یک نیاز، گاه برای تنوع بخشیدن به محصول هنری و گاه برای رفع بعضی کاستی‌ها. واقعیت این است که این نوع نگاه به مقوله خلاقیت در موسیقی ایرانی در حال کمرنگ شدن است و اهمیت آن در بستر فرهنگ موسیقی ایرانی چندان درک نمی‌شود.

در دهه‌های اخیر مجموعه‌های دیگری نیز، هر چند انگشت شمار، با عنوان «ردیف» (منظور بازاجرای یک ردیف از پیش موجود نیست) منتشر شده‌اند که بعضا به نظر می‌رسد نه اصالت ردیف‌های «روایتگر» را دارند و نه خلاقیت ردیف‌های «تفسیرگر» را. این ردیف‌ها که عنصر تقلید در آنها جلوه بیشتری دارد موضوع بحث ما نیستند؛ شاید با گذشت زمان بتوانیم قضاوت درست‌تری در مورد آنها داشته باشیم.

ردیف استاد شهنازی کارگانی هنری است و کارگان‌های هنری همواره قابلیت اجرای دوباره را، چه بسا با نگاه و سلیقه شخصی دارند. این مجموعه‌، اجرای ردیف دوره عالی استاد شهنازی با ساز سه‌تار است. با اینکه این ردیف اساسا برای تار تدوین شده است اما با تغییراتی اندک در برخی مضراب گذاری‌ها، انگشت‌گذاری‌ها و حالات نه تنها با سه‌تار قابل اجراست بلکه اجرای آن با سه‌تار رنگ و طعمی بس متفاوت به این کارگان می‌بخشد. این رنگ و طعم جدید برای من بسیار جذاب و مسحورکننده بود؛ هم از این رو به اجرای آن با سه‌تار پرداختم.»

«خلوت»

آلبوم بی‌کلام «خلوت» شامل ۱۰ قطعه برای تکنوازی دف با آهنگسازی، نوازندگی و تنظیم‌ مهدی سیروس و صدابرداری، میکس و مسترینگ پیام شادخواست است.

در بخشی از توضیح سیروس درباره آلبوم «خلوت» آمده است: «از پیدایش ایده اولیه آلبوم خلوت تا‍‍‌‍ ضبط و آماده‌سازی نهایی آن قریب به یک سال و نیم می‌گذرد. اینکه قطعات چه باشند، چگونه ضبط شوند و … مسائلی بودند که در کنار محدودیت‌ها، چالش‌ها و مشکلات تولید یک اثر جملگی در این مدت رخ نمایاندند.

برای نوشتن و آماده‌سازی قطعات، سعی شد که پایبندی به سبک و شیوه‌ای که در آن رشد و بلوغ یافته‌ام سرلوحه کار قرار گیرد و ضمن توجه به اصول کلاسیک دف‌نوازی، مفاهیم علمی موسیقیایی نیز مدنظر قرار گیرد.

تمامی عناصر و مفاهیم موسیقایی نظیر نوانس، پلی ریتم و … همگی به صورت طبیعی و در لحظه نواخته و اجرا شده‌اند. بافت استریویی اثر که با ذوق و سلیقه صدابردار در زمان ضبط و آرایش اصوات در پروسه میکس و مسترینگ ایجاد شده است، لازم می‌دارد که برای شنیدن مطلوب قطعات از هدفون یا سیستم‌های پخش استریو استفاده شود. بخشی از عواید حاصل از فروش آلبوم «خلوت» به کودکان دارای بیماری‌های خاص تعلق پیدا می‌کند.»

جدیدترین آلبوم‌های موسیقی/سنتی‌ها پیشتازند

«ای بی خبر» دومین آلبوم حمید هیراد

آلبوم موسیقی «ای بی خبر» دومین آلبوم حمید هیراد خواننده موسیقی پاپ با تهیه‌کنندگی موسسه فرهنگی هنری آوازی نو به صورت دیجیتال منتشر شد.

این آلبوم شامل ۶ قطعه؛ «ای بی خبر» با شعری از النا باقری، آهنگسازی حمید هیراد، تنظیم رسول حسینی، «یادش بخیر» با شعر و آهنگسازی شاهان، تنظیم مکو، «پناه» با شعر، آهنگسازی و تنظیم شاهان، «نه»، «عطر» و «عشقم» با شعر و آهنگسازی حمید هیراد و تنظیم رسول حسینی است. برای شنیدن قطعه «ای بی خبر» اینجا مراجعه کنید.

نوازندگان؛ حماد گلچهر و شورش کوهی (گیتار)، مجید مصطفایی(گیتارباس)، مسعود نوروزی و کسری عارفان (ارکستر زهی)، محمد زرنوش (کلارینت)، علی بخشی (ساکسیفون)، آرتمیس بهرامی(بک وکال)، رسول حسینی (میکس و مسترینگ)، امیررضا رعیتی(عکاس) و متین سمیعی (طراح جلد) از دیگر عوامل آلبوم «ای بی خبر» هستند.

در بخشی از یادداشت هیراد برای این آلبوم آمده است: «و این عاشقی پایان ندارد… «ای بی خبر» دومین آلبوم رسمی حمیدتون. منم تو لحظه‌های قشنگ زندگیتون شریک بدونین. از تمام عزیزان، نوازنده‌ها و همه عشقای من که در ساخت و تولید این آلبوم زحمت کشیدن بی‌نهایت سپاسگزارم.»

نخستین آلبوم موسیقی هیراد با نام «راز» منتشر شده است.

جدیدترین آلبوم‌های موسیقی/سنتی‌ها پیشتازند

همچنین نخستین آلبوم رسمی گروه «کولی» با عنوان «عشق و آزادی» به سرپرستی بهروز فرمانی و آلبوم موسیقی متن فیلم سینمایی «بازمانده» به کارگردانی زنده‌یاد سیف‌الله داد و آهنگسازی مجید انتظامی منتشر شدند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *