اگر به دنبال تماشای یک مینیسریال برای ایام نوروز هستید که هم قصهای درگیرکننده داشته باشد، هم به مسائل روز جامعه بپردازد و هم از بازیهای باورپذیر بهره ببرد، «در انتهای شب» گزینهای مناسب است.
به گزارش ایرنا، سریال «در انتهای شب» ساخته آیدا پناهنده کارگردان جوان و مستعد، یکی از تولیدات شبکه نمایش خانگی در سال ۱۴۰۳ است که در ایام نوروز میتواند نظر تماشاگران را به خود جلب کند.
این سریال توسط کارگردانی جلوی دوربین رفته که ساخت فیلمهای موفقی چون ناهید، اسرافیل و تیتی را در کارنامه دارد و در آثارش به درونیات شخصیتها، روابط خانوادگی و چالشهای اجتماعی جوانان میپردازد.
«در انتهای شب» داستان زندگی زوجی به نامهای ماهی (با بازی هدی زینالعابدین) و بهنام (با بازی پارسا پیروزفر) را روایت میکند. این دو شخصیت که در ابتدا روابط عاشقانهای با یکدیگر داشتهاند، پس از سالها زندگی مشترک و در پی مواجهه با مشکلات اقتصادی و اجتماعی، از هم دور شدهاند. ماهی و بهنام هر دو در موقعیتهای شغلی خود ناراضی هستند؛ ماهی در فرهنگسرای نیاوران مشغول به کار است و بهنام از یک استاد دانشگاه به یک کارمند عادی تبدیل شده است.
مخاطب با داستان زن و شوهری روبهرو میشود که در مسیر پرتنش زندگی مشترک، به نقطهای بحرانی میرسند. زن (ماهرخ) تلاش دارد با صرفهجویی و سختی کشیدن، سرپناهی برای خود و خانوادهاش فراهم کند، درحالیکه مرد (بهنام) این سبک زندگی را نمیپذیرد و معتقد است نباید «آرزوهایش را فدای ریاضت اقتصادی» کند.
کارگردان به صورت هوشمندانهای نشان میدهد که چطور چالشهای اقتصادی و اجتماعی میتواند زندگی زوجها را تحت تأثیر قرار دهد و به دور شدن از یکدیگر و سردی روابط منجر شود.
«در انتهای شب» تنها یک اثر سرگرم کننده نیست؛ بلکه سریالی است که به یکی از مشکلات جدی و واقعی جامعه امروز، یعنی بحران مسکن و سختی خانهدار شدن جوانان میپردازد. ماهرخ و بهنام، هر دو درگیر این چالش هستند و برای مخاطب این سوال را ایجاد میکنند که چرا یک مساله ساده مثل داشتن سرپناه، باید به یک دغدغه بغرنج تبدیل شود.
این سریال بهخوبی نشان میدهد که خانهدار شدن برای بسیاری از جوانان که از صفر شروع کردهاند و حقوقی معمولی دارند، دیگر یک هدف قابلدسترس نیست، بلکه رویایی است که تحقق آن دههها زمان میبرد.
این اختلاف نگاه، زوج را به نقطهای میرساند که ادامه زندگی را دشوار میکند اما سریال تنها به دوران اختلاف و کشمکش نمیپردازد، بلکه ماجراهای پس از طلاق و جدایی را نیز به تصویر میکشد. این سریال نشان میدهد که هر دو طرف پس از جدایی ممکن است با چالشها و بحرانهایی روبهرو شوند که پیش از آن تصورش را نمیکردند.
«در انتهای شب» بدون قضاوت و جانبداری، این پرسش را در ذهن مخاطب ایجاد میکند که آیا جدایی همیشه بهترین راهحل است؟ این اثر در کنار روایت یک درام احساسی، مساله طلاق و پیامدهای آن را از زاویهای تازه بررسی و بازگشت به زندگی مشترک را بهعنوان یک پیشنهاد برای زوجهایی که با دلایل سطحی و ناپخته از هم جدا شدهاند، مطرح میکند.
یکی از ویژگیهای برجسته این سریال، تمرکز بر مسائل اقتصادی و دغدغههای اجتماعی است. موقعیتهای اقتصادی پیچیدهای که منجر به احساس سرخوردگی و عدم رضایت از زندگی، بهویژه در میان طبقات متوسط و کمدرآمد جامعه ایران میشود.
سریال به شکل دقیقی نشان میدهد که تنشهای اقتصادی و مشکلات اجتماعی نهتنها بر روابط خانوادگی تاثیر میگذارد، بلکه بر سوء تفاهمهای عاطفی هم مؤثر است.
یکی از نکات قابلتوجه این سریال، پوستر آن است؛ تصویری که دو بازیگر اصلی را نشان میدهد که بهطور جداگانه، در دو جهت مخالف خوابیدهاند. این تصویر نمادین بهخوبی بیانگر فاصله عاطفی و بحران در زندگی مشترک این زوج است.
تماشای این اثر در ایام نوروز میتواند انتخابی مناسب برای خانوادهها و علاقهمندان به داستانهای اجتماعی باشد. چون علاوه بر اینکه برای سرگرمی مناسب است، به مخاطب این فرصت را میدهد که درباره مسائل اجتماعی و فرهنگی روز جامعه ایران فکر کند. «در انتهای شب» میتواند محرک گفت و گوهای خانوادگی در مورد مشکلات زندگی مشترک، مسائل اقتصادی و چالشهای اجتماعی باشد.
بدون دیدگاه