سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به فعالیت ۳۰ هزار خادم در آستان‌هایمقدس امامزادگان در سطح کشور، گفت: از این تعداد ۱۸ هزار و ۲۶ خادم به صورتدائم و بقیه به عنوان خادم‌های افتخاری فعالیت می‌کنند.

حجت الاسلام غلامرضا عادل روز سه‌شنبه۲۷ شهریور ۱۴۰۳در نشست خبری که درآستانه هفته وقف، هفته وحدت و هفته دفاع مقدس برگزار شد، ضمن تبریک وگرامیداشت این ایام، اظهار داشت: ۲۲ هزار و ۹۷۲ هیات امنا و ۳۰ هزار و ۶۱ خادم درآستان‌های مقدس امامزادگان در سطح کشور فعالیت می‌کنند.

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه «وقف متعلق به مردم و از مردماست»، گفت: ترویج فرهنگ وقف، شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی به ملت بزرگ ایراناسلامی و عمل به نیات واقفین و توسعه فعالیت علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادیبا بهره‌مندی از نیات واقفین که آثار بسیار مثبتی از خود به‌جای می‌گذارد، از مهمتریناولویت‌های سازمان است

عناوین روزهای هفته وقف اعلام شد

عادل با اشاره به اینکه برای برگزاری آیین‌های گرامیداشت هفته وقف ۱۵ کمیتهتخصصی عهده‌دار برنامه‌ریزی هستند، گفت: روز جمعه ۳۰ شهریور به مناسبت روز اولهفته وقف به عنوان وقف جبهه مقاومت، ترویج فرهنگ ایثار نام‌گذاری شده است کهدر این روز برنامه های متنوعی در سطح کشور اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دومین روز هفته وقف نیز وقف، قرآن، سنت نبوی و سیره ائمه معصومین(ع) نام‌گذاری شده است، ادامه داد: عنوان وقف اقتصاد پایدار، رشد و تولید نیز برای روز یکشنبه و وقف، اخلاق و معنویت و تکریم واقفین و خیرین برای روزدوشنبه و عنوان وقف، حمایت از خانواده اشتغالزایی و ترویج سب زندگی اسلامی برایروز سه شنبه در هفته وقف نام گذاری شده است.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: وقف، سلامت جامعه، حمایت از دانش بنیان‌ها نیز برای معرفی هرچه بیشتر بیان ظرفیت های مراکزدرمانی موقوفه ای و وقف، امامزادگان گردشگری مذهبی و ترویج فرهنگ زیارت برایروزهای چهارشنبه و پنجشنبه ، عناوین روزهای پایایی هفته وقفاست.

وی بیان کرد: فعالیت‌های سازمان اوقاف آثار مثبتی در ابعاد مختلف به ویژه درعرصه‌های اقتصادی با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و پرداختن به فناوری‌های داردکه این مهم چیزی جز برگرفته از برکات و ظرفیت های بقاع متبرکه نیست.

برنامه های هفته وقف ؛ از تور گردشگری تا تجلیل از واقفین

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: راه اندازی ۶ تور گردشگری ازموقوفات در سطح ملی کشور، برگزاری نشست های تخصصی با گروه های دانشبنیان، نخبگان و افراد موثر در عرصه اجتماعی در حوزه وقف و همچنین برگزاری ۱۵۰همایش در قالب تجلیل از واقفین، یاوران وقف و همایش ملی یاوران وقف از دیگربرنامه های اجرایی هفته وقف است.

وی افزود: رونمایی از نسخه تخصصی کتاب‌های دیجیتال وقف، برپایی ۳۱۰ ایستگاه«همه واقف باشیم» برای ارائه خدمات مشاوره ای به مراجعه‌کنندگان و پاسخ بهسوالات وقف، برپایی ۲۰۰ ایستگاه صلواتی، برپایی محافل انس با قرآن در سطح ملی ازدیگر برنامه‌های هفته وقف است.

171398516.jpg

سخنگوی سازمان اوقاف بیان کرد: برپایی نمایشگاه دستاوردهای وقف در کشور، دیداربا خانواده شهدا، رونمایی از سایت وقف‌نما ویژه تولیدات هفته وقف در عرصه رسانهنیز از دیگر برنامه‌های سازمان اوقاف در هفته وقف است.

عادل اظهار کرد: در عرصه فعالیت‌های عمرانی موقوفات که شامل تکمیل، نوسازی،توسعه و تعمیرات خواهد شد، در حال حاضر در ۷۴۱ بقعه طرحهای عمرانی در حالاجرا است که زیربنای این طرحها ۴۶۰ هزار و ۸۰۷ مترمربع است که تاکنون ۷۸ درصدپیشرفت فیزیکی داشته است.
وی افزود: اعتبار پیش‌بینی شده برای بقاع متبرکه ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است درحالی که تاکنون ۲۱۰ هزار میلیارد تومان محقق شده است.

به گفته وی، درحوزه سرمایه‌گذاری نیز تعداد ۲۲۵ طرح در رقبات تعریف شده کهمساحت آن ۴ میلیون و ۴۷ هزار و ۳۳۲ مترمربع در عرصه است. اعتباری که برای اینطرح‌ها برآورد شده بود، ۱۲۲ هزار میلیارد ریال بود که ۱۰ هزار میلیارد ریال آن محققشده است.

وی درباره بهره مندی از انرژی خورشید نیز گفت: در عرصه انرژی‌های خورشیدی نیز درحال حاضر بیش از ۱۶۰ نیروگاه با بیش از ۶ هزار کیلووات ساعت به بهره‌برداری رسیدهاست که سهم منابع موقوفات در این طرح ۵۸ درصد و سهم منابع سازمانی ۴۲ درصدبوده و ۶۷۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

عادل اظهار داشت: همچنین، طرحهایی نیز در هفته وقف افتتاح می‌شوند که تعداد آندر سطوح ملی ۱۵ و در سطوح استانی ۴۳ پروژه است. همچنین هشت پروژه آماده درسطح ملی نیز در هفته وقف کلنگ‌زنی خواهد شد.

سخنگوی سازمان اوقاف بیان کرد: کل رقبات متصرفی منفعتی در سامانه یک میلیون و۴۲ هزار و ۹۷۴ رقبه هستند که ۸۱۲ هزار رقبه دارای سنداست.

به گفته وی، تاکنون برای ۸۲ درصد موقوفات سند تک‌ برگ صادر شده و از روز ۱۵ آبان۱۴۰۲ تا پایان سال ۱۷ هزار رقبه و در ۶ ماهه امسال ۴۷ هزار رقبه سنددار شده‌اند.
وی افزود: یکی دیگر از کارهای مهم در حوزه امامزادگان، راه‌اندازی مراکز افق بود کهتاکنون هزار و ۳۹۷ مرکز افق در امامزادگان فعال فعالیت دارند.

عادل گفت: یکی دیگر از طرح‌های اجرایی سازمان اوقاف قرار دوازدهم است که ازابتدای سال تاکنون۱۸۲ هزار و ۴۲۶ بسته حمایتی در استان‌های مختلف توزیع به ارزشهر بسته یک میلیون تومان است در کنار بسته‌های معیشتی توزیع و در اختیار جامعههدف قرار گرفته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *