جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران از دوره شانزدهم تا بیستم، میزبان حضوراستعدادهایی بود که طی دهه‌های بعد تبدیل به چهره‌های شاخصی در سینمای ایرانشدند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، بخش عمده‌ای از چهره‌ها و اسامی شناخته‌شده درسینمای بلند ایران طی چهار دهه گذشته، در روزهایی که هنوز به شهرت و اعتبار امروزنرسیده بودند، بخت و اقبال خود برای ورود به جریان حرفه‌ای سینمای ایران را با ارائهاثر به جشنواره فیلم‌کوتاه تهران می‌آزمودند و از همین زاویه هم امروز دفتر خاطراتاین رویداد سرشار از قاب‌های خاطرات فیلمسازان گم‌نامی است که امروز تبدیل بهچهره‌های معتبر و شناخته‌شده در سینمای کوتاه و بلند ایران شده‌اند.

در قالب سلسله گزارش‌های «ستاره‌بازی با خاطرات فیلم‌کوتاه تهران» و در آستانهبرگزاری چهل‌ویکمین دوره این رویداد، مروری‌بر حضور برخی از چهره‌های شاخص دردوره‌های مختلف جشنواره «تهران» خواهیم داشت.

در چهارمین قسمت از این سلسله گزارش‌ها، ترکیب آثار حاضر در پنج دوره چهارمجشنواره در حد فاصل سال‌های ۷۸ تا ۸۲ را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

مهوش شیخ‌الاسلامی

171430588.jpg

از چهره‌های شناخته‌شده سینمای مستند ایران است که فعالیت حرفه‌ای خود را ازدهه ۵۰ آغاز کرد. مهوش شیخ‌الاسلام که در دوره شانزدهم جشنواره فیلم‌کوتاه تهراندر سال ۷۸ به‌عنوان داور در بخش ملی این رویداد قضاوت آثار را برعهده داشت،همزمان فیلم‌کوتاه «یوفک» را به بخش بین‌الملل ارائه کرده بود که این فیلم محصولانجمن سینمای جوانان بود. شیخ‌الاسلامی که تا به امروز جوایز معتبر داخلی و خارجیبسیاری را کسب کرده، در حال حاضر عضو انجمن مستندسازان ایران است.

شهرام مکری

171430583.jpg

بی‌تردید یکی از استعدادهای برخاسته از جریان سینمای کوتاه به شمار می‌رود کهاولین ویترین رونمایی از ساخته‌هایش جشنواره فیلم‌کوتاه تهران بوده است. شهراممکری که خود از دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران محسوب می‌شود، بیشاز هر چیز با فیلم‌کوتاه تحسین‌شده «طوفان سنجاقک» در کانون توجه قرار گرفت امابد نیست بدانید ایده اولیه این فیلم را پیش‌تر در فیلم‌کوتاه دیگری مشق کرده بود. «برق گرفتگی و مگس» نام اولین فیلم‌کوتاه مکری است که نامش کمتر به یادها ماندهو ایده آن بعدتر در فیلم «طوفان سنجاقک» به مرحله تکامل رسید. مکری«برق‌گرفتگی و مگس» را با همراهی ساره بطحایی کارگردانی کرده بود که اولین‌بار دردوره هجدهم جشنواره فیلم‌کوتاه تهران، رونمایی شد.

محمدعلی فارسی

171430586.jpg

محمدعلی فارسی از چهره‌های شاخص و پرچم‌دار در سینمای مستند ایران طی چهاردهه گذشته محسوب می‌شود. مستندسازی که به تازگی در «چهارمین شب سینماییسوره» آیین تجلیل و بزرگداشت او با حضور طیف‌های مختلفی از مستندسازان جوان وپیشکسوت برگزار شد. فارسی که مجموعه مستند تحسین‌شده «مهاجران» را درکارنامه خود دارد، در سال ۸۱ با کارگردانی فیلم‌کوتاه «پایان انتظار» در دوره نوزدهمجشنواره فیلم‌کوتاه تهران حضور داشت.

حمید زرگرنژاد

171430580.jpg

رونمایی از فیلم «شماره ۱۰» در جشنواره فجر دو سال پیش، با تحسین و توجه ویژهمنتقدان و اصحاب رسانه همراه شد و فیلم توانست در علاوه‌بر نامزدی در چند رشتهفنی، سیمرغ بلورین بهترین بازیگری را هم به نام مجید صالحی ثبت کند. حمیدزرگرنژاد کارگردان این فیلم بود که پیش‌تر فیلم بلند «ماهورا» را هم در حال و هوایدفاع‌مقدس ساخته بود. سال‌های پیش‌تر زرگرنژاد با کارگردانی فیلم کوتاه «طبقهسومی» در دوره بیستم جشنواره فیلم‌کوتاه تهران حضور داشت.

حمید نجفی‌راد

171430581.jpg

حمید نجفی‌راد از تدوینگران شناخته‌شده این روزهای سینمای ایران است. او کههمراهی و همکاری نزدیکی با انجمن سینمای جوانان ایران دارد و به تازگی عضویت درهیأت انتخاب و داوری جشنواره منطقه‌ای قزوین را پشت‌سر گذاشت، در سینمایحرفه‌ای هم حضوری تحسین‌برانگیز داشته و تا به امروز برای تدوین دو فیلم «شنایپروانه» و «علف‌زار» موفق به شکار سیمرغ بلورین فجر شده است. نجفی‌راد در دورهنوزدهم جشنواره فیلم‌کوتاه تهران«خاله سوسکه» را به این رویداد ارائه کرده بود.

لیلی عاج

171430585.jpg

وقتی فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» رونمایی شد، بسیاری کارگردانش را برخاسته ازدنیای تئاتر معرفی کردند چراکه لیلی عاج تا پیش از کارگردانی اولین فیلم بلندسینمایی خود به‌واسطه تجربه موفق در اجرای نمایش‌هایی همچون «بابا آدم» بهچهره‌ای شناخته‌شده در تئاتر تبدیل شده بود. اما عاج از دانش‌آموختگان انجمنسینمای جوانان ایران در میانه دهه ۷۰ به شمار می‌رود که در آن سال‌ها کارگردانیفیلم‌کوتاه را تجربه می‌کرد. او در دوره نوزدهم جشنواره فیلم‌کوتاه تهران با «پاییزه» در این رویداد حضور داشت.

بیژن میرباقری

171430600.jpg

بیژن میرباقری که با کارگردانی «ما همه خوبیم» در سینمای بلند شناخته‌شد و بعدترتجربه‌های موفقی همچون «روز برمی‌آید»، «دوزخ، برزخ، بهشت» و «طبقه سوم»‌ راهم کارگردانی کرد، پیش از ورود به سینمای بلند در حوزه پویانمایی و ساختفیلم‌کوتاه هم تجربه بسیار موفقی را در کارنامه‌اش ثبت کرده بود. میرباقری در سال۷۸ و با سرمایه‌گذاری انجمن سینمای جوانان ایران فیلم‌کوتاه «دو خواهر»‌ راکارگردانی کرد که در دوره هجدهم جشنواره فیلم‌کوتاه تهران رونمایی شد.

امیر توده‌روستا

171430577.jpg

یکی از چهره‌های فعال در سینمای کوتاه که علاوه‌بر کارگردانی آثار متعدد، حضوریجدی در فعالیت‌های صنفی داشته امیر توده روستا است. کارگردانی که تحصیلاتسینمایی خود را در دانشگاه سوره به سرانجام رسانده و تا به امروز جوایز معتبری راهم در جشنواره‌های داخلی و خارجی کسب کرده است. توده‌روستا در سال ۸۰ و بافیلم‌کوتاه «سلام آقای ایول» در دوره هجدهم جشنواره فیلم‌کوتاه تهران حضورداشته است.

انسیه شاه‌حسینی

171430578.jpg

انسیه شاه‌حسینی را به‌عنوان اولین و البته جدی‌ترین کارگردان زن در سینمای دفاعمقدس می‌شناسیم. کارگردانی که در سال‌های حضور در سینمای بلند، تمرکز ویژه‌ایبر دغدغه‌های دفاع مقدسی خود داشته و اتفاقا در همین دوره اخیر جشنوارهفیلم‌فجر با فیلم «دست ناپیدا» در این رویداد حضور داشت. شاه‌حسینی در سال ۷۸با فیلم‌کوتاه «مجال» در بخش الف جشنواره شانزدهم فیلم‌کوتاه تهران حضورداشت.

لقمان خالدی

171430584.jpg

از مستندسازان جوانی است که طی دو دهه اخیر حضوری موفق در جشنواره‌هایداخلی و خارجی داشته و به‌طور مشخص جوایز متعددی را از جشنواره سینماحقیقتشکار کرده است. مستند «کمی بالاتر» به کارگردانی او در بیست و دومین دورهفستیوال «فید مارسی» موفق به دریافت جایزه اصلی شد. لقمان خالدی که از جوانانمستعد برخاسته از استان کرمانشاه است در سال ۷۸ و با کارگردانی فیلم‌کوتاه «مکانیبرای صفر» در بخشبجشنواره شانزدهم فیلم‌کوتاه تهران حضور داشت.

شهرام شاه‌حسینی

171430582.jpg

در سال‌های اخیر به‌یکی از چهره‌های موفق در عرصه کارگردانی سریال‌های خانگیتبدیل شده است. شهرام شاه‌حسینی که در سینمای بلند فعالیت خود را با فیلم‌هایگیشه‌پسند آغاز کرد، بعد از کارگردانی فیلم تحسین‌شده «خانه دختر» مسیرکارگردانی خود را به سمت سینمای اجتماعی برد و بعدتر سریال‌های موفق«می‌خواهم زنده بمانم» و «رهایم کن» را در همین فضا به سرانجام رساند. در سال۷۹ شاه‌حسینی فیلم‌کوتاه «با چراغ‌های خاموش» را به دوره هفدهم جشنوارهفیلم‌کوتاه تهران ارائه کرد.

مهدی کرم‌پور

171430587.jpg

هم در عرصه کارگردانی سینمای داستانی و هم در حوزه مستندسازی از چهره‌هایپرکار در دهه ۸۰ بود که تجربه‌های متفاوتی همچون «چه کسی امیر را کشت؟» و یا«پل چوبی» در همین مقطع از او به اکران رسید. مهدی کرم‌پور که همکاری‌هاینزدیکی با انجمن سینمای جوانان ایران داشته این سال‌ها مشغول تدریس سینماست،در سال ۷۹ با فیلم‌کوتاه «روی جاده نمناک» در هفدهمین دوره جشنواره فیلم‌کوتاهتهران حضور داشت.

علیرضا امینی

171430575.jpg

«رنگین کمان» عنوان یکی از اولین تجربه‌های علیرضا امینی در مقام کارگردان است کهدر دوره هفدهم جشنواره فیلم‌کوتاه تهران رونمایی شد. فیلمی که بعدها جوایز معتبرداخلی و خارجی بسیاری هم به دست آورد. امینی بعدتر وارد سینمای حرفه‌ای بلندشد و فیلم‌هایی همچون «استشهادی برای خدا» و «هفت دقیقه تا پاییز» از آثارشاخص او در این عرصه به شمار می‌رود. او سال گذشته سریال خانگی «قهوه ترک» راکارگردانی کرد.

سامان سالور

171430576.jpg

همین روزها سریال خانگی «گردن‌زنی» را در حال پخش دارد و در سینما هم آخرینفیلم اکران‌شده از او «سه کام حبس» بود که تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌هایغیرکمدی در سینماها شد. سامان سالور از کارگردانان فعال در حوزه سینمای اجتماعیطی دو دهه اخیر بوده است که در سال‌های ابتدایی ورود به عرصه کارگردانی حرفه‌ایبا همراهی برادرش ساسان سالور دو فیلم‌کوتاه «این یک سونی است» و «بادگیسوانت را شانه خواهد زد» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران حضور داشت.

علاوه‌بر چهره‌هایی که در این گزارش به‌صورت موردی حضورشان در جشنوارهفیلم‌کوتاه تهران مرور شد، محمد شیروانی با «دایره»، سید ابراهیم اصغرزاده با«وقایع نگاری یک فیلمنامه ناتمام»، حسین ریگی با «هفتاد ملا»، مهدی نادری با«فستیوال»، علیرضا کوشک جلالی با «فریاد کودک»، مرجان اشرفی‌زاده با «کائوس»،مسعود بخشی با «چینه‌چیتا»، پناه‌برخدا رضایی با «بدون عنوان»، بایرام فضلی با«چاه»، مونا زندی حقیقی با «عکس بدون قاب»، کیوان علی محمدی و امید بنکدار با«کویر آینه‌ها»، جواد مزدآبادی با «یک قفس آزادی»، حبیب احمدزاده با «آخرین تیرآرش»، مهرداد غفارزاده با «بزرگترین خط‌کش دنیا»، محسن خان‌جهانی با «یک روزتعطیل»، مرتضی پایه‌شناس و محمد شکیبانیا با «محبوب»، رامتین لوافی‌پور با«هدرسه» و

چندین نام‌ مطرح این روزهای سینمای ایران، در حدفاصل دوره‌های شانزدهم تابیستم، در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران، حضور داشتند.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهرتا ۲ آبان ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *