‎کارگردان نمایش «ننه‌زار» که در کارگاه نمایش تئاتر شهر روی صحنه است، تصریح کرد که روزانه ۲ میلیون تومان بابت دکور یک‌بار مصرف این نمایش هزینه می‌شود.
‎شاهین سلطانی طراح و کارگردان نمایش «ننه‌زار» نوشته شهرام سلطانی که این روزها در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود، درباره روند تولید این اثر نمایشی به مهر گفت: تولید نمایش «ننه‌زار» یک روند ۳ ساله داشته است. در ابتدا این نمایش اثری کوتاه و با نام «وقتی کلاغ‌ها آواز می‌خوانند» بود که در جشنواره‌های کیش و ارسباران اجرا شد و جایزه گرفت. به همراه شهرام سلطانی به این نتیجه رسیدیم که نمایش قابلیت بلندتر شدن دارد. پس از آن مدت‌زمان نمایش به حدود ۵۰ دقیقه رسید و با عنوان «وقتی کلاغ‌ها»، با حضور اعظم سلیمانی، شایان سلطانی و سعید سلطانی روی صحنه رفت.
‎وی ادامه داد: چون من در تهران ساکن بودم با هنرمندان جوان تهرانی نیز نمایش را تولید و در جشنواره تئاتر استانی تهران اجرا و جوایز برتر جشنواره را دریافت کردیم. ۵ ماه و روزانه ۵ ساعت تمرین سنگین داشتیم. بازیگران شناختی از لهجه جنوبی نداشتند و یادگرفتن لهجه جنوبی همزمان با میزانسن‌های سخت بدنی، کار سختی بود که از آن‌ها بابت تلاشی که در این مسیر داشتند، متشکرم. بعد از جشنواره تئاتر استان تهران دوست داشتیم مخاطبان تهرانی این کار را ببینند از این رو «ننه‌زار» را در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر به صحنه بردیم.
‎سلطانی درباره اینکه آیا نمایش «ننه‌زار» مرتبط با فضای آیین زار در جنوب ایران است یا نه، یادآور شد: این نمایش ربطی به مامازار و بابازار ندارد و به طور کلی آل و جن ندارد. ما با زاویه نگاه متفاوتی به زار پرداختیم و زار در میان سه شخصیت نمایش در چرخش است.
‎کارگردان نمایش «ننه‌زار» درباره شیوه اجرایی این اثر، توضیح داد: سبک کار سوررئال است. در کار ما تصویر بسیار زیاد است. در ابتدا فکر می‌کردم وقتی تصویرها پخش می‌شوند مخاطب از متن دور می‌شود، ضمن اینکه متن را پازل‌وار چیدم. از این رو احساس می کردم ممکن است مخاطب متن را متوجه نشود که خدا را شکر این اتفاق نیفتاد و مخاطب ارتباط خوبی با متن و اجرا برقرار کرده است.
‎وی درباره ویژگی‌های مدنظر در اجرای «ننه‌زار» اظهار کرد: در اجرا از موسیقی جنوبی خیلی خوبی استفاده شده است. طراحی صحنه و لباس نیز کاربردی و در راستای کار است.
‎سلطانی در پایان سخنان خود درباره چالش‌های اقتصادی موجود در راه تولید و اجرای این اثر، تصریح کرد: تمام صندلی‌های سالن هم که توسط مخاطبان خریداری شود هزینه یک روز دکور ما را تأمین نمی‌کند. دکور نمایش «ننه‌زار» یک‌بار مصرف است و ما روزانه ۲ میلیون تومان صرف هزینه دکور نمایش می‌کنیم. اگر تبلیغات مناسبی برای ما وجود داشت اتفاق بهتری برای نمایش رخ می داد. همه بچه ها عاشق تئاتر هستند و بدون چشمداشت کار می‌کنند. ضمن اینکه چیزی از گیشه نمایش برای اینکه به عوامل تعلق پیدا کند باقی نمی‌ماند.
‎نمایش «ننه‌زار» با بازی فرخنده دریایی، امید آزادخانی، کسری هدایت‌نیا، تا ۲۳ شهریور در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.
‎عکس از عرفان آقایی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *