12:23

بانی‌فیلم: دقیقا ۲۵ روز پیش خبری در بانی‌فیلم منتشر شد که حکایت از حضور محمد رسول‌اف در اروپا برای انجام کارهای فنی فیلمش داشت. این خبر به نقل از یک فیلمساز منتشر شد که نخواسته بود نامش فاش شود.
این خبر با واکنش از سوی محمد رسول‌اف روبرو شد و از طریق یکی از منتقدان در پیامی ضمن تکذیب حضورش در اروپا، اعلام کرد که در ایران است و به خارج نرفته!
در گیرودار این کلنجار خبری بودیم که وکیل این کارگردان خبر حکم زندان او رسانه‌ای کرد و به فاصله چهار روز پس از آن، مدیر کمپانی فیلمز بوتیک از خروج غیرقانونی محمد رسول‌اف پرده برداشت!
اشاره به این تاریخ‌ها صرفاً به این خاطر است که تاکید کنیم رسول‌اف در همان تاریخ ۱۶ اردیبهشت، ایران را ترک کرده و به شکل غیرقانونی از کشور خارج شده و به خانواده‌اش در آلمان پیوسته بود. بنایر این خبر بانی‌فیلم درست بود و اصرار رسول‌اف بر تکذیب آن کمی عجیب!
به هر حال کارگردان «دانه انجیر مقدس» در حال حاضر در کنار خانواده‌اش در آلمان است و قطعاً برای شرکت در مراسم نمایش فیلمش به کن سفر خواهد کرد.
نشریه ایندی‌وایر در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشته است:
«کارگردان «دانه انجیر مقدس» که به دلیل مخالفت با دولت به شلاق و هشت سال زندان محکوم شده بود، رسماً برای پخش فیلم جدید خود با عنوان در جشنواره کن حاضر خواهد شد.»
ایندی‌وایر در ادامه افزود:
«این فیلمساز سال‌هاست که در کن حضور نداشته است، با وجود اینکه چندین فیلم از او در این جشنواره به نمایش درآمده و شرکت و حتی جوایزی را نیز دریافت کرده بود.»
این نشریه سینمایی ادامه داد:
«هیچ یک از آثار رسول‌اف هرگز در کشورش، ایران، به نمایش گذاشته نشده‌اند. حتی پس از پخش فیلم برنده جایزه کن «به امید دیدار» در سال ۲۰۱۱ . رسول‌اف بعدها به دلیل انتقادات و تبلیغات ضددولتی به شش سال زندان و بیست سال ممنوعیت از ساخت فیلم محکوم شد.
رسول‌اف به عنوان عضو هیات داوران کن 2023 دعوت شده بود، اما به دلیل ممنوعیت سفر به ایران قادر به حضور نبود. او پس از بازداشت در ژوئیه ۲۰۲۲ به دلیل انتشار بیانیه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی که به خشونت‌ علیه تظاهرکنندگان اعتراض می‌کرد، به ممنوع خروج شدن از ایران محکوم شد. رسول‌اف به دلیل مشکلات جسمانی به صورت موقت از زندان آزاد شد اما در فوریه ۲۰۲۳ حکم شش سال زندان او به خاطر بروز مشکلات جسمانی‌اش معلق شده بود.»

گفتنی‌ست که محمد رسول‌اف فیلم «دانه انجیر مقدس» را در لوکیشن‌های محدود یک خانه در اطراف تهران ساخته و براساس برخی شنیده‌ها، مارهای فنی مربوط به فیلم را با حضور خودش در یکی از شرکت‌های سینمایی اروپایی به انجام رسانده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *