14:00

داور بخش نمایشنامه‌نویسی کنگره «محمد(ص)» عنوان کرد بسیاری از علاقه‌مندان به نگارش متون مذهبی درباره تاریخ اسلام در تکنیک و فن خودشان را ارتقا ندادند و در این زمینه تنها دانش و اعتقاد دارند.
رحمت امینی داور بخش نمایشنامه نویسی کنگره جهانی «محمد (ص)، پیامبر رحمت در آیینه ادب و هنر» در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه بسیاری از افرادی که در زمینه تاریخ اسلام دارای دانش و اطلاعات و همچنین اعتقادات هستند، در تکنیک و فن خودشان را ارتقا نداده‌اند، گفت: نکته مهمی که متولیان جشنواره باید مد نظر قرار دهند این است که رغبت و انگیزه را برای کسانی که در این حوزه کار می‌کنند، ایجاد کنند.
وی تصریح کرد: آثاری که به جشنواره می‌آید باید از طیف‌های مختلف باشد. گاهی فرد فن و موضوع را به خوبی بلد است اما از نظر برگزار کنندگان شمایل علاقمندی اش به موضوعات محرز نیست در حالی که در حقیقت، باید پیامبر را یک انسان کامل برای همه ادیان در نظر بگیریم.
داور بخش نمایشنامه نویسی کنگره جهانی «محمد (ص)» ادامه داد: پیامبر (ص) را نباید به عنوان یک شخصیت محوری تنها محدود به نویسنده های مسلمان کنیم، شاید یک درام‌نویس با گرایش دینی دیگر نیز بتواند ابعاد شخصیتی پیامبر را حتی برای ما مسلمانان به خوبی روشن کند. اگر این نگاه وجود داشته باشد اتفاقات بهتری می‌افتد.
امینی اضافه کرد: برای داوری در هر اثر هنری به ویژه متن مکتوب، بخشی مربوط به تکنیک و بخشی مربوط به محتوا در نظر گرفته می‌شود. بسیاری در کشور ما به پیامبر (ص) و داستان‌های تاریخی و قصه‌های آن توجه ویژه دارند اما اینکه چه کسی می‌تواند این روایات و موضوعات را به یک اثر هنری خوب تبدیل کند نیازمند این است که ویژگی‌های درام نویسی را بشناسد و بلد باشد.
امینی درباره کیفیت نمایشنامه‌های حاضر در کنگره جهانی «محمد (ص)» توضیح داد: نمایشنامه‌های حاضر در کنگره به عنوان اولین دوره در مجموع کیفیت قابل قبولی داشتند، شکل‌گیری درست یک متن نمایشی در جشنواره‌های موضوعی سخت و دشوار است اما می‌توان با برگزاری کارگاه‌های آموزشی متعدد این اتفاق را به شکل بهتری رقم زد.
وی در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد: اگر آثاری با کیفیت بالا تولید شوند امکان تولید نمایش نیز وجود دارد زیرا کارگردان‌ها به دنبال نمایشنامه‌های قدرتمند هستند. جشنواره نیز می‌تواند در این زمینه پیش قدم شده و در دوره بعد بخشی مجزا برای نمایشنامه خوانی ایجاد کند.
اولین کنگره جهانی «محمد (ص)، پیامبر رحمت در آیینه ادب و هنر» در ۲ حوزه ادبی و هنری از ۵ تا ۱۰ اسفند ماه ۱۴۰۰ در شیراز برگزار شد که فراخوان دوره دوم آن نیز منتشر شده است. گلبرگ ابوترابیان دبیر بخش نمایشنامه نویسی کنگره و رحمت امینی، نصرالله قادری و نوشین تبریزی نیز داوران این بخش بودند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *