بانی‌فیلم: پیش از برگزاری کنفرانس مطبوعاتی مسئولان کن و معرفی فیلم‌های بخش‌های مختلف این جشنواره، سایت بانی فیلم خبر داده بود که محمد رسول‌اف کارگردان مشهور ایرانی از کشور خارج شده و برای انجام دادن مراحل پایانی فیلمش («دانه انجیر معابد») به آلمان رفته است. انتشار این خبر اما با واکنش رسول‌اف روبرو شد و این کارگردان به سرعت ادعا کرد که خبر (خروج از ایران) «کذب محض» است و او در ایران حضور دارد.
این تکذیب و برچسب دروغ بودن خبر توسط رسول‌اف در حالی صورت گرفت که خودش در فاصله یکی- دو روز مانده به شروع جشنواره (دوشنبه ۲۴ اردیبهشت برابر با ۱۳ ماه می) به رسانه‌های خارجی از جمله ورایتی، خبر داد که به تازگی و طی سفری طولانی و سخت از ایران گریخته است!
او همچنین با انتشار ویدیویی که در آن فقط یک کوهستان برفی دیده می‌شد بدون اینکه «خودش» در کادر تصویر دیده شود، خبر خروج غیرقانونی‌اش از ایران را تایید کرد.
اما این تمام ماجرای خروج رسول‌اف نبود چرا که او روز بعد از پایان جشنواره کن (دوشنبه ۲۷ ماه می) در گفت‌وگویی که با روزنامه فیگارو چاپ فرانسه انجام داد گفته که قبل از اینکه فیلمش («دانه انجیر…») برای جشنواره کن انتخاب شود (یعنی ۲۳آوریل)، از ایران خارج شده بود !!


(تصویر صفحه ۳۰ روزنامه فیگارو و حرف‌های رسول‌اف در مورد تاریخ خروجش از ایران)
این تاریخ درست همان روزی‌ست که بانی‌فیلم پیش‌تر آن را اعلام و محمد رسول‌اف تکذیبش کرده بود!
به هرحال این دو تاریخ‌ عنوان شده خارج شدن از ایران در حرف‌های کارگردان «دانه انجیر معابد» تناقض آشکار و فاحش میان حرف‌های اوست که باید توضیح داده شود.
در مورد دلایل وجود دو تاریخ متفاوت از خروج محمد رسول‌اف، این پرسش‌ها مطرح است که این آیا تناقض‌گویی‌های رسول‌اف و فروشنده بین‌المللی «دانه انجیر…» آن هم دو روز پیش از آغاز جشنواره کن، صرفاً برای فضاسازی تبلیغاتی بود تا این کارگردان و فیلمش در کن بیشتر دیده و مطرح شوند و بالطبع شانس و احتمال بردن جایزه اصلی کن را هم به دست آورند؟!
شاید در اصل ماجرای این تناقض‌گویی تفاوتی وجود نداشته باشد اینکه کارگردان «دانه انجیر معابد» کی از ایران خارج شده و از کدام مرز خود را به خانواده‌اش در آلمان رسیده باشد. اما موضوع آن موقع عجیب و آزاردهنده است که در میانه این بلبشوهای متناقض‌گویی،  رسانه‌ای مورد عتاب قرار گیرد و متهم به انتشار خبری دروغ شود که راست بوده؛ این خیلی عجیب است(!)

یا شاید هم مقصر اصلی بروز این تناقض‌گویی‌ها و انتشار خبر این تاریخ‌های متفاوت، رسانه‌ها باشند، رسانه‌هایی که به دنبال جنجال می‌گردند آن هم با انتشار خبرهایی که «کذب محض» هستند!
دنیای عجیبی است…

1 دیدگاه

  • حالا یعنی هیچ موضوعی دیگر مهمتری در هنر این کشور وجود نداره که اینقدر روی تاریخ خروج آقای رسول اف بحث میکنید؟!
    مهم اینه که رفت و خودش رو نجات داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *