رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: زندگی و فرهنگ ما ایرانیان و بویژه شیعیان به میراث عاشورایی گره خورده است.
به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مصطفی ده‌پهلوان رییس پژوهشگاه 4 مرداد 1402 در مراسم افتتاحیه «رویداد میراث عاشورایی» با اشاره به فرازی از زیارت عاشورا «إِنِّی سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ» و تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین(ع) گفت:میراث عظیم را که در حوزه‌های مذهبی داریم از اهمیت زیادی برخوردار‌ند و باید بر روی آنها سرمایه‌گذاری علمی کنیم که این به عهده پژوهشگاه است.
او تصریح‌کرد: زندگی و فرهنگ ما ایرانیان و بویژه شیعیان به میراث عاشورایی گره خورده است و تک تک ما حتما خاطراتی از برپایی هیئت‌ها، دسته‌های عزاداری، زنجیر‎‌زنی و … در مقاطع مختلف زندگی داریم.
ده‌پهلوان افزود: بنده بعنوان یک باستان‌شناس بر روی شخصیت‌های بسیاری بویژه در پیش‌از اسلام مانند اسکندر کبیر پژوهش کرده‌ام که بیش از هزار و اندی اسکندرنامه در دنیا برای او نوشته شده است، اما اینکه این شخصیت چه تأثیر گذاری در بطن جامعه داشته، مورد توجه است.
رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: شخصیت امام حسین (ع) از نگاه ما قابل قیاس با این شخصیت نیست اما این یک آسیب شناسی اجتماعی است که چه چیزی در زندگی امام حسین (ع)، یارانش و سایر ائمه وجود دارد که چنین تأثیر عمیقی علاوه بر پیروان آنها(شیعیان) بر مذاهب دیگر داشته است.
او در ادامه بحث حریت و آزاده زیستن را بسیار مهم خواند و تصریح‌کرد: تجربه زیستی که در طول تاریخ داشته‌ایم و اتفاقاتی که در دشت نینوا رخ داد از اختیار دادن امام حسین(ع) به یارانش برای انتخاب در رفتن و ماندن، قصه کوفیان، دشمنانی که در مقابل او ایستاند و … تا زمانیکه این واقعه تلخ رخ داد همه آموزنده‌اند، واقعه ای که باعث شد اسلام و آزادگی برای انسان بماند.
ده‌پهلوان اظهارکرد: اگر میراث عاشورایی نبود 8 سال دفاع مقدس نیز به این نحو شکل نمی‌گرفت و این بن‌مایه‌ فرهنگی است که باعث شد ما چنین مقاومت عظیمی در مقابل دنیا داشته باشیم.
رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری افزود: برگزاری 20 سخنرانی علمی در کنار این برنامه نشان می‌دهد که تا چه اندازه موضوع عاشورا و محرم با فرهنگ ما عجین شده و این وظیفه پژوهشگاه است که در حوزه‌های مختلف مستند‌نگاری، ثبت و ضبط و انجام پژوهش‌های هدفمند به این موضوع بپردازد.
او در پایان گفت: در روزهای اخیر در یکی از بناهای تاریخی ایران دستخطی به نام مبارک امام رضا (ع) کشف شده که نشان از وجود میراث علوی و رضوی در کشور دارد و امیدواریم که در آینده بتوانیم این موضوع را در پژوهشگاه عنوان کرده و پوشش دهیم.
در ادامه این نشست رضا سجودی کارشناس مركز میراث ناملموس با اشاره به ثبت هنر نمایشی آیین تعزینه در سال 2009 در فهرست آثار ناملموس یونسکو گفت:خاستگاه بیشتر آئین‌ها باورهای دینی هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *