معاون میراث فرهنگی قزوین پس از انتشار تصاویر و خبر منتشر شده در خصوص پاشیدهشدن رنگ تیره بر بخشی از دیوارهای آجری یکی از شبستانهای شمال شرقی مسجد جامع عتیق در هنگام ایجاد لوکیشن تولید و ضبط سریال بامداد خمار توضیحاتی ارایه داد.
احسان نورانی روز چهارشنبه در گفتوگو با ایرنا اظهار کرد: ضبط سریال بامداد خمار به کارگردانی نرگس آبیار از تابستان سال ۱۴۰۳ در مسجد جامع عتیق آغاز شده که طی این مدت تصویربرداری با نظارت کارشناسان حوزه میراث فرهنگی مطابق با قوانین و ضوابط میراث با قید جلوگیری از وارد آمدن آسیب به بنای مسجد درحال انجام است.
وی اضافه کرد: در خصوص تصاویر منتشر شده یکی از شبستانهای مسجد و رنگ تیرهای که روی آجرهای این بخش از بنا مشاهده میشود، لازم به توضیح است که این رنگ تیره نوعی «دوده سیاه پاک شونده» بوده و آسیبی به بنا وارد نمیسازد.
نورانی با بیان اینکه در صورت مشاهده هرگونه اقدام مغایر با قوانین و ضوابط حفاظت و نگهداری از اثر تاریخی و عدم رعایت پروتکلهای ابلاغی، تذکرها و اخطارهای لازم ابلاغ میشود، ادامه داد: به دلیل ضبط فصل جدید سریال در لوکیشن فعلی در بنای مذکور و ادامه تصویربرداری سریال در این بخش از لوکیشن فیلم، پاکسازی آن به تعویق افتاد که به دلیل نگرانی فعالان حوزه میراث فرهنگی و اصحاب رسانه و بنا به درخواست ادارهکل استان پاکسازی سریعتر دوده استفاده شده از سوی عوامل سریال با نظارت کارشناسان حوزه میراث فرهنگی صورت گرفته که در تصاویر کاملا مشهود است.
معاون میراث فرهنگی استان قزوین با تاکید بر اینکه عملیات تصویربرداری سریال در این بنای باشکوه تاریخی تحت نظارت مستقیم کارشناسان حوزه معاونت میراثفرهنگی استان درحال انجام است افزود: تهیه و تولید سریال تاریخی در این بنا علاوه بر معرفی شایسته بنای باشکوه مسجد جامع عتیق، که در پرونده مساجد ایرانی کاندیدای ثبت جهانی هست، میتواند نقش موثری در رونق گردشگری استان داشته باشد.
این مسوول تصریح کرد: ضمن احترام به دغدغهمندی فعالان حوزه رسانه و میراثفرهنگی، نگرانی در این خصوص وجود ندارد و در صورت مشاهده هرگونه تخلف که تهدید آسیب به بنا را درپی داشته باشد، برخورد لازم صورت خواهد گرفت.
تصویربرداری سریال بامداد خمار به کارگردانی نرگس آبیار از تابستان سال گذشته در تعدادی از بناهای تاریخی قزوین آغاز شده است.
بدون دیدگاه