سینماها در فصل بهار موفق شدند تا با جذب بیش از ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار مخاطب، ۲۰ درصد بیشتر از بهار سال گذشته برای فیلم‌های خود تماشاگر داشته باشد.

به گزارش ایرنا، سینماهای کشور در بهار امسال در ۲۰۶ هزار و ۵۹۰ سانس نمایش فیلم داشت که این تعداد سانس، برای ۸میلیون و ۶۷۴ هزار مخاطب تعریف شد. گیشه هم به رقم ۴۹۸ میلیارد و ۱۴۸ میلیون تومان رسید.

این آمار نشان می‌دهد که سینماها در بهار امسال، ۲۰ درصد به لحاظ تعداد مخاطب و ۶۱ درصد به لحاظ میزان فروش از مدت مشابه سال گذشته، بهتر عمل کرده‌اند حال آن‌که بهار سال گذشته به دلیل رونمایی از فیلم فسیل، یک فصل تراز محسوب می‌شد که شاید کمتر کسی تصورش را می‌کرد که این رکورد در بهار امسال، شکسته شود.

سینماها در فروردین امسال، ۲ میلیون و ۳۳۲ هزار مخاطب داشتند و گیشه نیز در این ماه به ۱۴۵ میلیارد و ۸۱۲ میلیون تومان رسید. این آمار در شرایطی به دست آمده که فروردین امسال به دلیل تلاقی با ماه مبارک رمضان، تعداد روزهای تعطیل بسیاری داشت و سینماها از دهم فروردین به مناسب شب‌های قدر تعطیل شدند.

بهترین عملکرد فصل بهار در اردیبهشت رقم خورد که تعطیلات کمتری به‌نسبت دو ماه دیگر داشت. در اردیبهشت‌ماه، ۳ میلیون و ۳۸۵ هزار نفر به سینما رفتند و گیشه نیز به رقم ۱۸۱ میلیارد و ۸۹۴ میلیون تومان رسید.

خرداد اما پرتعطیل‌ترین ماه بهار بود که با این وضع، سینماها به دلیل اکران ۲ کمدی پرمخاطب، توانستند راندمان خوبی از خود به جای بگذارند. در این ماه، ۲ میلیون و ۹۵۷ هزار نفر به سینما رفتند و فروش نیز به ۱۷۰ میلیارد و ۲۱۲ میلیون تومان رسید.

همچنین حدود ۵ هزار مخاطب نیز به تماشای فیلم‌های به جا مانده از اکران سال گذشته نشستند که این تعداد نیز ۲۳۰ میلیون تومان به گشه واریز کردند.

بهار طلایی هنر هفتم؛ ۲۰ درصد به مخاطبان سینما افزوده شد

۵ فیلم پرمخاطب بهار امسال

در فصل بهار، تمساح خونی، بهترین عملکرد را در میان آثار سینمایی داشت. نخستین ساخته جواد عزتیکه همچنان به روی پرده است، موفق شد تا در این فصل، با جذب ۲ میلیون و ۲۵۸ هزار مخاطب، ۱۳۷ میلیارد تومان بفروشد و در صدر جدول قرار بگیرد.

رتبه دوم به مست عشق رسید که با ۱ میلیون و ۸۱۴ هزار مخاطب، ۱۰۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان فروخت.

تگزاس ۳ با اینکه از هشتم خرداد به روی پرده رفت اما خود را تا جایگاه سوم جدول بهار بالا کشید و توانست با ۱ میلیون و ۶۶۳ هزار مخاطب، ۹۶ میلیارد و ۷۸۹ میلیون تومان بفروشد.

سال گربه هم ۱ میلیون و ۵۵ هزار مخاطب داشت و توانست ۵۷ میلیارد و ۵۲۵ میلیون تومان بفروشد.

عنوان پنجمین فیلم پرمخاطب بهار به بی‌بدن رسید که اگرچه به‌مانند ۴ فیلم بالا سالن نداشت اما موفق شد تا با ۷۱۸ هزار مخاطب، به گیشه ۴۲ میلیارد و ۹۴۰ هزار تومانی برسد.

بهار طلایی هنر هفتم؛ ۲۰ درصد به مخاطبان سینما افزوده شد

مشعل گیشه طلایی به تابستان رسید

آمارهایی که در بهار امسال رقم خورد، به‌مراتب فراتر از بهار سال گذشته بود. این راندمان در شرایطی محقق شده که در بهار امسال، تعطیلی بیشتری به‌نسبت بهار سال گذشته وجود داشت و به همین دلیل کمتر کسی تصور می‌کرد که سینماها به‌نسبت بهار سال گذشته که تصور می‌شد یک اتفاق شکوهمند را رقم زده، بتواند ۲۰ درصد میزان مخاطب و ۶۱ درصد میزان فروش خود را بهبود ببخشد.

قطعا دلیل چنین اتفاقی، مهندسی درست اکران، تصمیم‌های به‌هنگام در نمایش چند فیلم پرمخاطب و دوقطبی‌سازی‌های کارکردی در هر ماه بوده است. به همین دلیل وقتی به آمار فصل بهار نگاه می‌کنیم می‌بینیم که حداقل ۶ فیلم توانستند به ارتقای فروش و مخاطب جدول بهار امسال کمک‌های شاخصی کنند.

سینما در شرایطی به فصل تابستان ورود کرده که انتظار می‌رود، این افزایش شاخص‌های آماری برای این فصل نیز تداوم داشته باشد. اگرچه ۲ ماه از تابستان امسال با ماه‌های محرم و صفر در تلاقی است و گرمای هوا نیز خود به اهرمی در جهت عدم‌استقبال از سینماها تبدیل شده اما انتظار می‌رود با تداوم اکران چند فیلم پرمخاطب فعلی و رونمایی از حداقل ۳ فیلم پرمخاطب در این فصل، تابستان نیز راندمان مطلوبی از خود به جای می‌گذارد.

همان‌گونه که پیشتر عنوان کرده بودیم مختصات سینمای ۱۴۰۳، پتانسیل فروش ۲۰۰۰ میلیاردی و مخاطب ۳۳ میلیون نفری را دارد. فصل بهار، به‌نوبه خود موفق شد تا یک‌چهارم این آمار را محقق کند.با توجه به اینکه تابستان و پائیز همواره فصول طلایی سینما هستند، بنابراین این تخمین دور از انتظار نخواهد بود که سینماها حتی از این آمار نیز فراتر رفته و هر چه زودتر به فرآیند صنعتی‌شدن نزدیک شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *