بانی‌فیلم: پس از برگزاری انتخابات نمایندگان مجلس فرانسه، مشخص شد که کاندیداهای دست راستی‌ و افراطی شکست سختی خوردند و احزاب مترقی در صدر قرار گرفتند.
در یکی دو ماه گذشته به خاطر ایده‌هایی که خطراتی حزب دست راست افراطی به رهبری مارین لوپن مطرح کرده بود و جامعه فرانسه را تهدید می‌کرد، رییس جمهور فرانسه امانوئل ماکرون در تصمیمی پرمخاطره و غیرمنتظره‌، پارلمان این کشور را منحل کرد.
قرار شد انتخابات جدیدی برگزار شده و نمایندگان جدیدی به مجلس را یابند.
مواضع سیاسی و دیدگاه‌های افراطی‌ای که حزب مارین لوپن اعلام کرد، بسیاری از قشرهای جامعه به ویژه روشنفکران و هنرمندان طیف‌های مختلف سینما، تئاتر، ادبیات و غیره را به وحشت انداخته بود.
به همین خاطر انتخابات یکشنبه هفته گذشته و امروز یکشنبه، هفتم ماه ژوییه، از اهمیت بسیار مهمی برخوردار بود.
در دوسه هفته اخیر شهروندان مختلف این کشور به تب و تاب افتاده بودند تا به هر قیمت شده از مانع پیروزی حزب افراطی لوپن شوند و از رشد بیشتر نمایندگان دست راستی افراطی جلوگیری کنند.
یکی از نگرانی‌ها اکثریت مردم این بود که این گروه افراطی، در اولین فرصت پس از قدرت گرفتن، به سراغ فرهنگ و هنر خواهد رفت و باعث خواهند شد تمام سازمان ها و مراکز فرهنگی/ هنری دچار تزلزل شوند.
امشب و پس از اعلام نتایج آرا مشخص شد که حزب اتحاد احزاب چپ و سبزها، بیشترین کرسی‌های مجلس فرانسه را به دست آوردند.
در رتبه بعد، گروه هوادار دولت (راست معتدل و دمکرات‌ها) قرار گرفتند و سرانجام، تعداد کمی از عنمایندگان راست افراطی (حزب مارین لوپن) در رده سوم قرار گرفتند! نتایج روز یکشنبه یک سورپرایز غیر قابل پیش‌بینی بود.
امشب بخش عظیمی از جامعه مترقی فرانسه توانست نفس راحتی بکشد.
از فردا در پارلمان این کشور، بحث بر سر ترکیب هیات وزیران جدید، از جمله وزیر فرهنگ گفت‌وگوها شروع خواهد شد.
جامعه هنری فرانسه فعلا نفس راحتی کشید. باید منتظر شد تا سیاست های دولت جدید را کارشناسان بررسی کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *