تابلو نقاشی مستطیل زرد و آبی «مارک روتکو» نقاش نامدار آمریکایی به ارزش تقریبی۴۵ میلیون دلار در حراج ساتبیز آسیا به فروش خواهد رسید.
به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال، یکی از تابلوهای نقاشی «مارکروتکو» نقاش نامدار آمریکایی در حالی در حراجی پیشرو «ساتبیز» به مزایده گذاشتهخواهد شد که انتظار میرود به قیمت دهها میلیون دلار به فروش برسد.
یک تابلو نقاشی زرد و آبی اثر «مارک روتکو» درحالی در حراجی ماه نوامبر «ساتبیز» ارائه میشود که این یک فرصت کمنظیر برای خریداران آثار این نقاش اکسپرسیونیستانتزاعی در آسیا خواهد بود.
روتکو در ۱۹۲۸ اولین نمایشگاه گروهی و در ۱۹۳۳ نخستین نمایشگاه انفرادی اش را درنگارخانهٔ هنرهای معاصر نیویورک برگزار کرد.
روتکو در ۱۹۴۰ به همراه عدهای از هنرمندان نیویورکی، فدراسیون نقاشان ومجسمهسازان مدرن را تأسیس کرد که هدف آنها جدا نگهداشتن هنر از تبلیغات وبهرهبرداریهای سیاسی بود. او دلبسته فرم، رنگ و فضا بود و برخلاف دوستانهنرمندش به جای تأثیرپذیری از زندگی و محیط شهری، به اساطیر و کهن نمونههاتوجه میکرد.
برداشت او از اساطیر برداشتی کاملاً مدرن بود و با تفسیرهای اجتماعی او از شرایطجهان تطبیق میکرد. بعد به مطالعه آثار یونگ و فروید پرداخت و نظرات این دو متفکرو روانشناس بزرگ قرن، به ویژه در زمینهٔ ارتباط رؤیاها و کهن نمونهها با ناخودآگاهجمعی برایش اهمیت بسیاری یافت و همینطور مطالعهٔ آثار نیچه به خصوص کتاب«زایش تراژدی»، تأثیر عمیقی بر کارهایش گذاشت.
از ابتدای دههٔ ۱۹۵۰ فرمهای تخت و انتزاعی عموماً به صورت میدانهای رنگی درکارهای روتکو ظاهر میشدند که به سمت سطوحی مستطیل شکل گرایش پیدامیکنند. آثار وی در این دوره عبارتند از مستطیلهای دو تایی و سه تایی که بدون کنارهٔقاطع در یک ارتباط عمودی به روی پس زمینهای که سراسر بوم را دربر گرفتهاند پدیدارمیشوند.
هر چه به دههٔ ۶۰ نزدیک میشویم سطوح شکلی سادهتر و مستطیلهای بزرگ رنگیحاکمیت بیشتری پیدا میکنند. در نمونهٔ بسیار متداول این آثار سه مستطیل رنگی دربالا و پایین و میانهٔ تابلو در پیشاپیش زمینهای کمابیش هم رنگ ظاهر میشوند. اینسه سطح در نگاه اول تصویری گنگ و انتزاعی از منظرهای در دور دست را تداعیمیکنند که به ترتیب به جای آسمان، زمین و افق قرار دارند. البته این برداشت ازکیفیت استعاری آنها ناشی میشود و رنگها غالباً در تجسم آنها دلالت آشکاریندارد. همچنان که به اواخر دههٔ ۶۰ و سالهای پایانی زندگی روتکو نزدیک میشویم دوتحول آشکار در ساختار این ترکیب به وقوع میپیوندد: نخست در تعداد مستطیلها کهاز ۳ به ۲ و حتی یک مستطیل کاهش میابد و دوم رنگهای آنها که به سوی فامهایحزنانگیزتر و مشخصا تاریکتر متمایل میشود.
آثار سالهای آخر روتکو به جز موارد خاص عمدتاً بنفش تیره، خاکستری و سیاههستند. این تحول از یک طرف نشانهٔ اندوه فزایندهای است که بر روح و روان هنرمندمستولی شده و از سوی دیگر بر کشف غنای رنگهای تیره و کیفیت عمیق فلسفی ودینی آن دلالت دارد. آخرین کارهای روتکو در سال ۱۹۶۹ ترکیبهایی هستند از سطوحوسیع سیاه در بالا و خاکستری در پایین که همچون آسمان در شبی ظلمانی حکایت ازافسردگی عمیق او دارند.
تابلو نقاشی «بدون عنوان» (زرد و آبی) که در سال ۱۹۵۴ میلادی خلق شده است، درحراج آثار هنر مدرن و معاصر هشتم نوامبر «ساتبیز» ارائه خواهد شد. این نقاشینخستین تابلو نقاشی رنگ روغن «روتکو» محسوب میشود که در آسیا به حراجگذاشته میشود. کارشناسان ارزش تقریبی این نقاشی را بین ۳۰ الی ۴۵ میلیون دلاربرآورد کردهاند.
البته این نخستینباری نخواهد بود که این تابلو نقاشی به مزایده گذاشته میشود. ایننفاشی آبی و زرد که بر روی بومی با ارتفاع ۲.۴ و عرض ۱.۸ متر خلق شده است، در سال۲۰۱۵ در حراجی «ساتبیز» واقع در نیویورک به قیمت ۴۶.۵ میلیون دلار فروخته شد. درآن زمان کارشناسان ارزش نقاشی را پیش از برگزاری حراجی بین ۴۰ الی ۶۰ میلیون دلاربرآورد کردند.
«مارک روتکو»، نقاش انتزاعی نامدار آمریکایی در سال ۱۹۰۳ میلادی متولد شد. او ازسال ۱۹۵۰ میلادی تا ۱۹۷۰ میلادی تابلوهای بزرگ انتزاعی را خلق کرد که بیانگراحساسات بشر بودند. او برای خلق نقاشیهایی در اشکال مختلف که اغلب آنهامستطیل و مربع بودند، به شهرت رسید.
بدون دیدگاه