ویدئوهای دلهره آور بهرنگ علوی که مخاطبان فضای مجازی را نگران او کرده بود بهاعتراضهای کاربران و کارگردان سریال «ازازیل» منجر شد.
به گزارش مهر، احتمالاً دیگر خیلیها در جریان کمپین تبلیغی سریال «ازازیل» قرارگرفته اند؛ سریالی که حسن فتحی کارگردان آن است و قرار است به زودی در شبکهنمایش خانگی عرضه شود. حسن فتحی جزو کارگردانان باسابقه و شناخته شده است،با این حال سریال اخیر او از ابتدای پیش تولید بیشتر با حواشی مختلف خبرساز شد وکار به جایی رسید که دیگر خود کارگردان هم نسبت به مورد آخر این حواشی یعنیکمپین تبلیغی معترض شد.
ارائه مجوز پس از اصلاحات جزئی
بیشتر از یک سال است که اخبار غیررسمی درباره سریال «ازازیل» و بازیگران آن درفضای مجازی منتشر می شود. سریالی که فضای معمایی دارد و به تازگی از ساترامجوز دریافت کرده است. حدود یک ماه پیش روابط عمومی ساترا در خبری اعلام کردکه حسن فتحی به همراه تهیه کننده سریال برای دریافت مجوز انتشار اثر به جلسهساترا رفته اند. در این جلسه مقرر شده بود که مجوز انتشار سریال با اعمال برخیاصلاحات جزئی صادر شود.
انتشار لیست دستمزدهای نجومی
با فاصله ای دو هفته ای از این جلسه، لیستی از دستمزدهای نجومی بازیگران سریالمنتشر شد. دستمزدهایی که برای یک ماه کار رقم هایی بالاتر از یک میلیارد را نشان میداد و با نگاهی کلی برای سریال پر بازیگر «ازازیل» رقمی سوپر نجومی صرفاً برایبازیگران (و نه کل پروژه) را به همراه دارد. عجیب است که بعد از انتشار این فهرست نهتهیه کننده سریال و نه هیچیک از مدیران نماوا حاضر به شفاف سازی نشده اند. ازطرفی ممکن است برخی بگویند این رقم ها متعلق به بخش خصوصی است اما سادهاندیشی است اگر تصور شود مخاطب و کاربر پلتفرم هیچ سهمی در این رقم ها حتی بهصورت غیرمستقیم ندارد. مخاطبی که یا باید هزینه اینترنت بدهد و یا به صورتمستقیم تر هزینه اشتراک ماهانه بپردازد و سریال های پلتفرم ها را تماشا کند.
تبلیغاتی از جنس رعب و وحشت
از حواشی این فهرست جنجالی مالی که بگذریم کمپین تبلیغاتی سریال «ازازیل» درچند روز گذشته وارد فاز جدیدی از تبلیغات شد. سوژه و بازیگر اصلی این تبلیغاتبهرنگ علوی بود که در سریال «ازازیل» نیز به ایفای نقش می پردازد.
او در روزهای گذشته با نمایش عروسکی مرموز در شبکه اجتماعی خود خیلی جدی ازاتفاقاتی سخن گفت که شاید برای مخاطب امروز چیز عجیبی نباشد از این حیث که دراخبار حوادث رسانه ها حداقل غیرمستقیم با آنها مواجه شده است. پس به راحتیبرایش باورپذیر است که اتفاقاتی مثل شکستن شیشه ماشین و … برای هر شهروندیرخ بدهد. اخباری که حتی خواندن و شنیدن آنها در اخبار و فضای مجازی می تواندباعث دلهره و ترس و نگرانی شود و حالا مخاطب در جریان ماجراهایی قرار گرفته کهبرای یکی از بازیگران رخ داده است. بهرنگ علوی به صورت متناوب شروع کرد بهنمایش ویدئوهایی از آن عروسک مرموز، پخش تصاویری از شکسته شدن شیشهماشینش و سپس رفتن به مکانی نامعلوم و در نهایت غیب شدن.
مشابهسازی با ماجرای زنده یاد وحیده محمدیفر
خیلی ها شاید با دیدن عروسک در ویدئوها و عکس ها به تبلیغی بودن ماجرا پی بردند. به ویژه که با فاصله ای، پوستر سریال و عکس عروسک مرموز در آن هم مشاهده شد. اما اصلاً عجیب نیست اگر عده ای ویدئوهای بهرنگ علوی را باور کرده باشند وهمانطور که در صفحه او از احوالاتش پرسش کرده و اظهار نگرانی کرده اند، دچاردلهره هم شده باشند. فضای مجازی امروز شاید اولین دسترسی افراد برای اطلاعرسانی است همچنان که زنده یاد وحیده محمدی فر از طریق صفحه شخصی خود ازاتفاقات هولناکی گفت که برایش رخ داده است و چندی بعد بود که وی و همسرشداریوش مهرجویی به طرز وحشتناکی کشته شدند. خیلی ها هم در نظراتی که برایصفحه بهرنگ علوی گذاشته اند به همین مورد مشابه اشاره کرده بودند و بعد ازمتوجه شدن تبلیغی بودن ماجرا با غیظ و عصبیت نسبت به ویدئوها واکنش نشاندادند.
اعتراض کارگردان
طی یکی دو روز گذشته فضای مجازی پر شد از واکنش ها به ویدئوهای بهرنگ علوی وتقریباً می توان گفت غالب این واکنش ها هم انتقادی بوده است چه آنها که همانابتدا به تبلیغاتی بودن ماجرا پی برده اند و چه آنها که دیرتر ماجرا را فهمیدند. هر دوطیف از این مدل انتقاد کرده و در حداقلیترین واکنش ها این مدل را فاقد خلاقیتدانسته اند.
هجمه ها به این مدل تبلیغ به قدری بود که حسن فتحی کارگردان سریال نیز لب بهاعتراض گشود و در صفحه خود در اینستاگرام متنی را به اشتراک گذاشت. فتحی دراین یادداشت این چنین آورده است: «بارها در گفتوگو با همکاران و رسانهها بر ایننکته تأکید کردهام که جنس تبلیغات رسانه ای پلتفرمها باید با شرایط روحی و ذهنیجامعه منطبق و همسنگ باشد، از ماجرای تبلیغ پیشامد کرده تا دیشب کاملاً بیخبربودم و اساساً نیازی به این دست از تبلیغات نمیبینم؛ عطر آنست که خود ببوید نهآنکه عطار بگوید!»
تذکری در کار نیست؟
از آخرین نمونه های تبلیغاتی برای سریال های شبکه خانگی که باعث حیرت و حتی درجایی انتقاد کاربران شده بود تبلیغ چاقوی بزرگ خونین در یکی از فضاهای محیطیشهر تهران بود که به سریال «زخم کاری» تعلق داشت و بعداً مشخص شد با هوشمصنوعی طراحی شده است. ویدئوهای بهرنگ علوی اما شدت تنش و دلهره واضطراب بیشتری را به مخاطب منتقل کرد چون می توانست هر لحظه تصور کند کهچنین اتفاقی برای او هم رخ بدهد.
ویدئوی تبلیغی «زخم کاری» در آن زمان تذکر گرفت اما هنوز مدیران ساترا هیچ تذکریا توبیخی برای مدیران پلتفرم نماوا قائل نشده اند و باید منتظر بود تا ببینیم خودمدیران نماوا چه زمانی قرار است نسبت به اعتراضات واکنش رسمی نشان دهند.
از نمونه دیگر این تبلیغات عجیب و دلهرهآور میتوان به گریم افرادی شبیه به داعش وورودشان با اسب به یک پردیس سینمایی برای تبلیغ فیلم «به وقت شام» ابراهیمحاتمی کیا اشاره کرد. این تبلیغات شاید در وهله اول کاری شاذ و خلاقانه به نظر برسداما در چند نمونهای که برای رویدادهای هنری انجام گرفته است عملا ضدتبلیغ عملکرده و بیشتر به رعب و وحشت و دلهره مخاطب دامن زده است. آن هم مخاطبی کهدر جامعه امروز هر از گاهی در شوک اتفاقات و حوادث عجیب جامعهاش قرار میگیردو حتی تا مدتها همین اتفاقات واقعی را هم نمیتواند هضم کند و مساله ذهنیاشمیشود.
بدون دیدگاه