جبار آذین
چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه، امروز آغاز به کار کرده است.
امیدواریم به رغم مشکلات و مسائلی که پیش پای سینماگرانی که با ساختن فیلم‌های کوتاه به هنرآموزی و هنرنمایی و طرح حرف‌های هنرمندانه و خوب خود از این طریق با مخاطبان‌شان می‌پردازند، وجود دارد، برگزاری جشنواره فیلم کوتاه به مثابه ویترین، سکوی صعود و امکان فعالیت آنها در عرصه سینمای حرفه‌ای که برای سینماگران نوجو و سینماگران حرفه ای پل ارتباط با نسل جوان و جهان فیلم کوتاه محسوب می‌شود و همچنین خبرهای نچندان خوبی که در ارتباط با نحوه انتخاب و مدیریت و برگزاری این جشنواره شنیده می‌شود، در جهت خدمت به سینما و سینماگران و جوانان آبرومند و کم مسئله برگزار شود.
فیلم کوتاه و تولیدکنندگان فیلم کوتاه که از سوی گروهی به غلط سینمای کوتاه و سینماگران کوتاه یاد می‌شوند، درحالی که فیلم کوتاه و سازندگان فیلم‌های کوتاه داریم، نه فیلم و سینماگر کوتاه! در جهان سینما، جایگاهی مهم دارند.
فیلم‌های کوتاه که، موُلفه های ساختاری و محتوایی خاص خود را دارند و گاه، ویژگی رعایت اصل ایجاز در پردازش مضمون و محتوا، کار تولید آن را دشوارتر از فیلم های بلند و سینمایی می‌سازد، آموزشگاه، پرورشگاه و دانشگاه سینماگران آینده کشور است، مشروط بر اینکه از بیماری های رایج در سینمای حرفه ای از جمله؛ باندبازی، نگرش‌های سیاسی، جناحی، رانت، سفارش و تحمیل و سلیقه مدیریتی مصون باشد و خودی نوازی در آن حرف اول را نزند.
تولید فیلم های کوتاه مختص دوستداران ورود به سینمای حرفه‌ای نیست و کم نیستند سینماگران حرفه‌ای توانمندی که در کنار کارگردانی فیلم‌های بلند و سینمایی، همچنان به تولید فیلم کوتاه عنایت دارند و گروه بسیاری از سینماگران مطرح ایران و جهان، کار در سینما را با تولید فیلم کوتاه آغاز کرده اند.
افزون بر این، افتخار آفرینی و کسب جوایز داخلی و جهانی توسط سازندگان فیلم‌های کوتاه در جهان ادامه دارد. با این همه آنچه در ساختار و مناسبات و مدیریت و اجرای برنامه‌ها و اهداف و سیاست‌های سینمای ایران که انجمن سینمای جوانان و دیگر مراکز تولید فیلم با آن در ارتباط هستند، باید مورد توجه قرار گیرد، اینکه، در این حوزه نیز باید مدیرانی کاربلد و متخصص اداره امور را در دست گرفته و با خدمت به جوانان و بهینه سازی شرایط فعالیت سازندگان فیلم‌های کوتاه، رونق تولید و گسترش امکانات نمایش و ارائه اجتماعی فیلم کوتاه، به سینما و فرهنگ مملکت خدمت کنند.
گرچه عده‌ای را عقیده بر این است که در گزینش فیلم‌های جشنواره در حال برگزاری امسال، مسائل تخصصی و نگاه فراگیر و ملی لحاظ نشده و اغلب فیلم‌های راه یافته به جشنواره از خودی‌ها یعنی انجمن سینمای جوانان، فیلم‌های حوزه هنری و… هستند و سینماگران مستقل و غیر وابسته در آن حضور پر رنگ ندارند و… ولی امیدواریم چنانچه این موارد صحت داشته باشد، مدیران و مسئولان انجمن و جشنواره، هر چه زودتر به خود آیند و برای اصلاح، جبران و برگزاری سلامت جشنواره و روند تولید فیلم کوتاه در کشور همت به خرج دهند و وارد بیراهه غلطی که نامدیران سینما و باندهای ناسالم آن طی می کنند، نشوند و اعتبار فیلم کوتاه و جشنواره آن و سینماگران این عرصه را خدشه دار نکنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *