حالا که «جوکر۲» با فاصله دو ساله از پایان فصل نخست در آستانه پخش قرار گرفته،بد نیست به مرور برنامه‌هایی بپردازیم که بی‌وقفه و بدون هیچ تاملی در تولید، راهیشبکه نمایش خانگی شده‌اند.

به گزارش ایرنا، دو سالی است که از پایان پخش رئالیتی‌شوی جوکر به تهیه‌کنندگیاحسان علیخانی می‌گذرد. رئالیتی‌شویی پرمخاطب که هرچند به مانند باقی برنامه‌هایاز این دست، از روی یک برنامه خارجی کپی شده بود، اما اقبال مخاطبان به‌رغمنقدهای فراوان به این برنامه به اندازه‌ای بالا بود که بلافاصله پس از پخش نخستینبخش آن، درخواست‌ها برای پخش دومین فصل جوکر آغاز شد.

احسان علیخانی که کمی قبل خبر داد در این دو سال درگیر پروژه‌های سینمایی بوده،حالا قرار است جوکر ۲ را پس از دو سال پیش روی مخاطبان بگذارد. وقفه‌ قابل‌تاملیکه بسیاری از رئالیتی‌شوهای شبکه نمایش خانگی، میان فصل‌های متعدد خود لحاظنمی‌کنند تا به این ترتیب، عمدتا فاصله میان فصل اول و دوم آنها نهایتا به ۶ ماه همنمی‌رسد.

171177239.jpg

«صداتو»؛ تلاشی برای بهترشدن اما همچنان غیربومی

یکی از برنامه‌هایی که آغاز فصل دوم آن با چالش هایی همراه بود، برنامه صداتو بهتهیه کنندگی حامد جوادزاده بود. این برنامه با اجرای محسن کیایی از خرداد ۱۴۰۲شروع به پخش در بستر شبکه نمایش خانگی کرد و به یک‌باره پس از ۱۲ قسمت، درشهریورماه ۱۴۰۲ بدون اعلام قبلی، پخش خود را متوقف کرد. در آن زمان، تهیه‌کننده،بهانه ایام عزاداری را آورد و اعلام کرد که فصل جدید به زودی پخش خواهد شد اما ایناتفاق تا فروردین ماه امسال به طول انجامید.

هرچند که همچنان انتقاد به ایرانیزه نشدن و کپی‌ بودن «صداتو» وجود دارد اما تغییراتی که در اجرای چالش ها ایجاد شده تا حد زیادی مخاطبان را راضی‌ کرده است

به‌رغم نقدهای منفی که این برنامه پس از پایان ناگهانی فصل اول دریافت کرد،نقدهایی که به کپی بودن برنامه، ایرانیزه نشدنش، اجرای نامناسب محسن کیایی وموارد دیگر وارد بود، در نهایت باز برای فصل دوم تکرار شد و این برنامه با همان رویه وسیاق قبلی از نوروز امسال در شبکه نمایش خانگی پخش شد.

صداتو در فصل دوم به‌رغم حاشیه‌های اعلام شده که مربوط به جدایی محمد بحرانیو امیر مهدی ژوله بود، ترکیب اصلی مربیان خود را حفظ کرد تا مخاطبی که به واسطههمراهی با یک فصل این برنامه با آنها همذات‌پنداری کرده بود، حفظ شود و اینمهم‌ترین نکته در فصل دوم این برنامه بود.

به علاوه تا به اینجا آنچه از نظرات کاربران و منتقدان پیشین این برنامه در فصلابتدایی دریافت می‌شود تغییراتی است که صداتوتلاش کرده ایجاد کند تا انتقاداتفصل ابتدایی را پوشش دهد.

هرچند که این عامل در کپی بودن برنامه تغییری ایجاد نکرده و همچنان انتقاد بهایرانیزه نشدن صداتو وجود دارد اما تغییراتی که در اجرای چالش ها ایجاد شده، تا حدزیادی مخاطبان را راضی کرده است. زنده برگزارکردن چالش استودیو مخفی و حذفیکی از چالش های خسته کننده به نام آنلاک، باعث شد کمی برنامه سرزنده‌تر شود.

«ناتو» هستند و ابایی ندارند بگویند کپی هستیم!

یکی از برنامه‌هایی که با چالش کمتری به فصل دوم رسید، برنامه ناتو به تهیه‌کنندگیمهدی صفی‌یاری بود. این برنامه که کمتر از باقی برنامه هایی که از یک برنامه خارجیکپی شده، مورد هجوم مخاطبان قرار گرفت، از اردیبهشت ۱۴۰۲ تا تیر ماه ۱۴۰۲ با اجرایمحمدرضا علیمردانی پخش شد.

تهیه‌کننده «ناتو» در مصاحبه‌ای گفته بود: در انتهای تیتراژ هم نام برنامه خارجی را می آوریم؛ با این تفاوت که آن برنامه خنده ندارد و ما با یکسـری تغییرات توانستیم ناتو را بسازیم

علیمردانی که پیش از ناتو، پدرخوانده را اجرا کرده بود مورد قبول مخاطبان بود و حتیدر بخش هایی، اجرای او با این برنامه مقایسه می‌شد. ناتو با استناد به نامی که برایخود برگزیده بود به هوش شرکت‌کننده ها که عمدتا هم بازیگران و هنرمندان شناختهشده بودند، تکیه می‌کرد و همین باعث شده بود مخاطبان با هنرمند مورد نظر خودهمذات‌پنداری کنند.

نکته جالب آن است که اغلب این برنامه‌ها در تیتراژ خود اعلام می‌کنند که کپی شده ازیک برنامه خارجی هستند. صفی‌یاری در گفت‌وگویی نیز گفته بود: «در انتهای تیتراژ،نام برنامه خارجی را می آوریم؛ با این تفاوت که آن برنامه خنده ندارد و ما با یکسـریتغییرات توانستیم ناتو را بسازیم. ضمن اینکه نمونه خارجی این برنامه، با حضورسلبریتی ها ساخته نمی شود و شرکت‌کننده ها افراد معمولی هستند. اما به دلیلاینکه مردم ما سلبریتی‌ها را دوسـت دارند ما از حضور آنها اسـتفاده کردیم

فصل دوم این برنامه از ۱۳ آذر ۱۴۰۲ شروع به پخش کرد و تا ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ ادامه داشت. به جز حاشیه حذف یکی از قسمت ها،ناتو با چالش خاصی مواجه نبود و مخاطبانخودش را در طول پخش دو فصل داشت.

171177224.jpg

«پدرخوانده» و چالش بی‌مخاطبیِ دزدان کارائیب

انتقادها به اغراق در دکور و لباس ها از ابتدا با رئالیتی‌شوهای مافیا همراه بود اما درپدرخوانده این انتفادها به اوج خود رسید. در این برنامه که کارگردانی و تهیه‌کنندگی آنرا سعید ابوطالببرعهده دارد تنها فصل اول با اقبال بالا همراه بود و با شروع فصل دومانتقاد به دکور و لباس هایی که یادآور دزدان دریایی کارائیب بودند، شروع شد.

با آنکه به نظر می‌رسید فصل سوم «پدرخوانده» که از عید فطر پخش خود را شروع کرده به اصلاح مواردی که موجب نقد شده بود بپردازد اما همچنان نظر مخاطبان بر اغراق زیاد در دکور و لباس ها پابرجاست

فصل دوم پدرخوانده به دلیل اقبالی که از فصل ۱ آن صورت گرفت با فاصله ای کم ودر تابستان۱۴۰۲ پخش شد. با آنکه به نظر می‌رسید فصل سوم آن که از عید فطر پخشخود را شروع کرده به اصلاح مواردی که موجب نقد شده بود بپردازد اما همچنان نظرمخاطبان بر اغراق زیاد در دکور و لباس ها پابرجاست.

به علاوه فاصله کم شرکت‌کننده ها از هم و محل جاگیری آنها نیز مورد نقد مخاطبانبوده است. یکی از مخاطبان نوشته بود: «لباس بی معنی، دکور تیره و خفه، صندلیهای چسبیده به هم و.. حتی برای رای گیری هم دست شرکت کننده به صورتهمدیگر می خورد

به نظر می‌رسد برنامه هایی همچون پدرخوانده که به فاصله کمی از پایان فصل قبلیفصل جدید را به تولید می‌رسانند، زمان کم‌تری در اصلاح و بازسازی فرمی و محتواییبرنامه دارند و این در پدرخوانده به اوج خود رسیده است.

پیش‌تولید دومین فصل «آوای جادویی» با محمد معتمدی

برخی برنامه ها هم به‌رغم تقاضای زیاد هنوز به فصل دوم نرسیدند. یکی از این برنامهها آوای جادویی بود. برنامه ای برای استعدادیابی در زمینه خوانندگی که از اسفندماه۱۴۰۱ در بستر نمایش خانگی پخش شد و پخش آن تا تیر ماه ۱۴۰۲ ادامه داشت. اغلبمخاطبان، این برنامه را مسیر خوبی برای ورود افراد بااستعداد به حوزه موسیقی وخوانندگی می‌دانستنند.

محمد معتمدی طی مصاحبه ای که در اسفندماه سال گذشته انجام داده بود از پیشتولید فصل جدید این سریال خبر داده و گفتهفصل دوم آوای جادویی در مرحلهپیش تولید است و کارهای پیش‌تولید تا حدود زیادی انجام شده و باید به زودی تولیدآغاز شود که چنانچه مسائل مالی و اداری آن مشخص شود، به زودی آغاز خواهد شد وترکیب داوران هم همچون فصل قبل خواهد بود

171177223.jpg

چالش «جوکر۲»؛ خلاق و بدون نقص‌های فصل قبل

جدیدترین برنامه احسان علیخانی، شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ پخش خود را آغاز کرد و ۱۳ تیر ۱۴۰۱به پایان رسید. سوژه ای که جوکر داشت به‌رغم کپی بودن بر اساس کلیشه معکوسعمل کرد و همین باعث شد از باقی رئالیتی‌شوهای زمان پخش خود پرمخاطب‌تر باشد. به

تجربیاتی که دیگر برنامه ها در تولید بدون توقف از هم دارند، نشان می‌دهد که جوکر برای جلب توجه، چاره‌ای جز اصلاح نقدهای وارده بر خود را نداشته باشد

علاوه کارگردانی و تهیه‌کنندگی احسان علیخانی که از نقاط قابل توجه و تامل مخاطبانو رسانه ها بود، باعث شده بود تمام ابعاد این برنامه متوجه او به عنوان یک برنامه‌سازموفق تلویزیونی باشد.

جوکر به‌رغم نظرات مثبت، از همان ابتدا از نقدها هم در امان نبود و شوخی‌هایسطحی، نبودن خلاقیت در طراحی موقیعت‌هایی که منجر به خندیدن بازیکنان شود،شرکت ندادن هنرمندان زن در این برنامه و توهین هایی که گاهی به اقشار مختلفجامعه اعم از معلولان می‌شد، این برنامه را به دور تکرار انداخت.

حالا و با نزدیک شدن به آغاز فصل سوم و با توجه به وقفه دوساله در تولید آن، انتظارمی‌رود نقدهایی که به بخش اول این برنامه وارد شده بود، مرتفع شود. خصوصا آن‌کهتجربیاتی که دیگر برنامه ها در تولید بدون توقف و با فاصله کوتاه از هم دارند، نشانمی‌دهد که جوکر برای محبوبیت دوباره و جلب توجه میان انبوه برنامه های درحالپخش از این بستر، چاره ای جز اصلاح نقدهای وارده بر خود را نداشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *