برنامه میدانی گمانه‌زنی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه‌های ینگه قلعه با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پشتیبانی مالی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان شمالی انجام شد.
به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، رضا ناصری عضو هیأت علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه زابل با اعلام این خبر گفت: تپه‌های ینگه قلعه مشتکل از دو برجستگی کوتاه و بزرگ معروف به ینگه قلعه 1 و 2 است که بر اساس مستندات موجود در بردارنده شواهدی از هزاره اول قبل از میلاد هستند.
او با بیان‌اینکه در سطح هر دو محوطه مواد فرهنگی نوع دهستان و نوعی سفال منقوش مربوط به هزاره اول پیدا می‌شود تصریح‌کرد: فرهنگ دهستان در عصر آهن در شمال‌شرق ایران در منطقه وسیعی از کرانه‌های شرقی دریای مازندران تا مناطق غربی خراسان شمالی شکوفا بوده و معیشت مبتنی بر کشاورزی و دامپروری داشته است.
این باستان‌شناس گفت: در این برنامه میدانی 20 گمانه آزمایشی در بخشهای مختلف تپه‌های ینگه قلعه ایجاد شد که نشان داد این اثر روی برآمدگی‌های طبیعی حاشیه دشت بجنورد شکل گرفته و احتمالاً به گروه‌های کوچرو با استقرار موقت تعلق داشته است.
ناصری افزود: تپه‌های ینگه قلعه از یک سو به دلیل شخم سطحی اراضی در دهه‌های گذشته و از سوی دیگر به دلیل قرارگیری در محدوده شهر بجنورد در معرض تخریب قرار گرفته و حفریات قاچاق نیز آسیب‌هایی به آن وارد کرده است.
سرپرست هیئت باستان‌شناسی، هدف اصلی این برنامه میدانی را تعیین حدود و میزان گسترش بقایای باستان‌شناختی در تپه‌های ینگه قلعه خواند که به تدوین یک برنامه حفاظتی و تهیه راهبرد پژوهشی برای آینده اثر کمک خواهد کرد.
او در پایان اظهارکرد: تپه های ینگه قلعه در سال 1386 با شماره 21224 و 21106 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *