بانی‌فیلم: امروز و با اعلام عبور فروش سینماهای آمریکا از مرز شش میلیارد دلار، اما برخی از سینماگران مطرح، با انتقاد از گسترش سینمای بازاری در صنعت فیلمسازی آمریکا، نسبت به ادامه این وضعیت هشدار دادند.
به گزارش خبرنگار بانی‌فیلم از فرانسه، پس از آن که کارگردانان بزرگی مانند مارتین اسکورسیزی و فرانسیس فوردکاپولا از ادامه روند گسترده ساخت فیلم‌های بازاری در هالیوود به شدت انتقاد کرده بودند این بار صدای جیم جاموش فیلمساز مطرح آمریکایی هم در آمد و او هم علیه فیلمهای کیلویی هالیوود حرف زد.
جیم جارموش به تازگی در گفت‌و‌گویی با روزنامه «بلیه‌ور» در امریکا اعلام کرد: «خودتان به این فیلم‌های سوپر اکشن نگاه کنید، آیا می‌توانید تنها یک پلان پیدا کنید که ۳ ثانیه طول بکشد!؟ به نظر من واقعا توهین‌آمیز است. این فیلم‌ها از نظر کارگردانی در حد صفر هستند. در این فیلم‌ها دوربین هر سه ثانیه دیوانه‌وار حرکت می‌کند. مدام کات، کات و بازهم کات داده می شود! واقعا آدم سردرد می‌گیرد.
جارموش در ادامه گفت: واقعاً در این نوع سینما نه بازی هنرپیشه و نه سناریو، عملکردی ندارند، فقط قطعه قطعه کردن تصاویر به شکل سرگیجه‌آور پشت هم ردیف شده‌اند.
کارگردان گوست‌داگ افزود: آخرین محصولات عظیم هالیوود، واقعاً از نبود خلاقیت و کار درست، رنج می‌برد. من تماشای این فیلم‌ها را کنار می‌گذارم و به جای تلف کردن وقتم، به موزه می‌روم یا کتاب می‌خوانم. واقعا این سینما تحمل ناپذیر شده است».
گفتنی‌ست که جدا از انتقاد جیم جاموش به رواج فیلم‌های ساده‌پسند و بازاری در هالیوود، مارتین اسکورسیزی هم در سال ۲۰۱۹ علیه فیلم‌های مارول که به شیوه بازاری ساخته می‌شوند انتقاد و در برابر این نوع سینما جبهه‌گیری کرده بود. انتقاد اسکورسیزی شامل این موضوع بود که فیلم‌هایی مانند تولیدات مارول، برای مصرف سریع و راحت‌طلبی تماشاگر، ساخته شده و هیچ اندیشه و تفکری در آن به کار نرفته است.
جارموش در ادامه گفت‌وگویش با روزنامه آمریکایی گفت: سینمای آمریکا دیگر واقعی نیست و واقعیات را منعکس نمی‌کند. واقعاً بسیاری از این فیلم‌ها تا حد مسخره بودن، پیش رفته‌اند.
شنیده شده که جیم جاموش به تازگی پروژه جدیدی در دست ساخت دارد و هنوز امید خود را به سینما از دست نداده است.
پروژه جدید جارموش در پاییز امسال را کلید خواهد زد وی در باره فیلم جدیدش گفت: می‌خواهم فیلمی ظریف و با احساس بسازم. فکر می‌کنم موسیقی می‌تواند نقش خوبی در این میان بازی کند، حتماً فیلم با احساسی می‌سازم؛ در جهان موزیک دنیایی وجود دارد که باید آن را بیشتر کشف کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *