دوست داریم «پایتخت» و «روزی روزگاری» را ادامه دهیم
بانیفیلم: با خواندن گفتوگوی مدیرکل دفتر فیلمنامه صداوسیما که امروز با خبرگزاری دولت داشته و اعلام کرده که؛ «دوست داریم «پایتخت» و «روزی روزگاری» را ادامه دهیم اما فعلا جلسه مشترکی نداشتهایم..!» به نظر میرسد پنجاه درصد کار «حل» است و میماند پنجاه درصد باقیمانده که راضی «کردن» یا «شدن» سازندگان دو سریال «پایتخت» و «روزی روزگاری» است!
واقعیت ماجرا اما اینطور نیست که عوامل سازنده سریالهای مردمپسند، دست به سینه در راهروهای سیمافیلم ایستاده باشند تا به محض اعلام پشت میزنشینان سازمان صداوسیما، استارت بزنند و کار تولید را آغاز کنند!
گذشت آن زمانی که کیفیت سریالها به عنوان یک عامل مهم و بااهمیت مورد توجه قرار داشت و سیمافیلم و نهادهای سازنده حاضر بودند هزینههای چنین تولیداتی را بپردازنند.
حالا شبکههای تلویزیون ایران، پر شده از سریالهایی که موضوع کیفیت، در آخرین مرحله توجه هم قرار ندارد. بیشتر تولیدات این روزهای تلویزیون که حاصل تعدادی نورچشمیهاییست شبیه «سریدوزی»هایی شده که پایین بودن کیفیتشان، نه برای مدیران تلویزیون مهم است و نه تماشاگر اندک باقیمانده شبکههای صداوسیما اهمیت چندانی به آنها میدهد.
قضییه اما فرایند بازگشت به تولید سریالهایی مانند روزی روزگاری و یا در پلههایی پایینتر مانند پایتخت، شرایط پیچیده و دشواری دارد که به نظر میرسد مورد غفلت مدیران فعلی تلویزیون قرار دارد.
رشد و بزرگ شدن شبکه نمایش خانگی و بودجههای غالباً هنگفتی که به اشکال مختلف هزینه این پروژهها میشود. کوچ اجباری بسیاری از نیروهایی که پیشتر برای تلویزیون سریال میساختند، نحوه مواجهه مسئولان صداوسیما در قبال سازندگان قَدَر و کنار گذاشتن آنها از طرق مختلف، دست صداوسیما را خالی کرد و این سازمان را وادار ساخت به تهیهکنندگان و کارگردانانی مجال دهد تا آنتن شبکههای خالی نماند!
این اشتباهات استراتژیک و راهبردی مدیران صداوسیما که همچنان تصورات اشتباهی را به عنوان فصلالخطاب در مذاکرات با کارگردانان قابل و صاحب جایگاه در پیش میگرفتند، دستان خالی تلویزیون دولتی را بیشتر «رو» کرد.
ریزش شدید مخاطبان شبکههای داخلی تلویزیون، نتوانسته هنوز هم مدیران «خوابزده» صداوسیما را بیدار کند!
تلویزیون دولتی ایران دیگر نه زمان دارد و نه ایده و راهبردی برای بیرون آمدن از این خواب قیلولهاش…!
حرفهای مدیرکل دفتر فیلمنامه صداوسیما را که درباره سیاست دنبالهسازی در تلویزیون با ایرنا گفتوگو کرده بخوانید:
خیلی دلمان میخواهد دو سریال «روزی روزگاری» و «پایتخت» را ادامه بدهیم.
حسین اسدیزاده ضمن بیان این مطلب افزود: گروه نگارش سریال پایتخت پیش من نیامده اند و هنوز با هم درباره ادامه اش حرف نزده ایم. من خودم مجموعه سریال پایتخت را دوست دارم. آقای جلیلی، قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی هم مکرر گفتهاند پایتخت الگوی فیلمنامه نویسی است. چون به واقعیت زندگی مردم نزدیک است.
وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی مذاکرات با گروه پایتخت انجام میشود اظهار داشت: ما الان در مرحله دعوت همگانی هستیم و دوست داریم تک تک فیلمنامهنویسان بیایند و طرحهایشان را به ما بدهند.
جزییات طرح کمدی درباره اغتشاشات
اسدیزاده با اشاره به اینکه طرحی کمدی درباره اغتشاشات آماده شده است درباره جزییات آن توضیح داد: در این طرح در دل یک موقعیت تلخ یک جابجایی رخ می دهد و یک نفر جای فرد دیگری قرار می گیرد. ما همه زورمان را می زنیم که این طرح ساخته شود. فعلا یک طرح ده صفحهای است که به زودی تبدیل به فیلمنامه میشود.
شوراهای چندگانه حذف شده است
وی با اعلام این خبر که با راه اندازی دفتر فیلمنامه صداوسیما، شوراهای چندگانه حذف شده است ادامه داد: شورای بررسی اولیه و ثانویه و میانی حذف شده و الان اصلا شورایی وجود ندارد. ناظرها را با نویسندهها همراه کردهایم که هر نکتهای دارند بگویند. نویسندهها میتوانند به صورت آنلاین (برخط) با ناظر در ارتباط باشند. خود بنده هفتهای یک بار با نویسندهها حرف میزنم تا ببینم چه مسالهای دارند.
تیمی که کف بیابان سریال می ساخت الان با قرارداد میلیاردی از آپارتمانش خارج می شود
وی افزود: هر کسی در هر جای ایران زمین می تواند از طریق نرم افزار بله طرحش را ثبت کند. طرحش در بازه زمانی یک ماهه توسط کارشناسان خوانده می شود و جواب مکتوب می گیرد. او حق اعتراض هم دارد. به محض تایید به سمت کارگروههای سند تحول می رود که در این مرحله ۱۲ کارگروه داریم. پس از آن طرح تبدیل به فیلمنامه میشود. شرط ما این است که طرح به واقعیت جمهوری اسلامی مربوط باشد و دچار تکرار کلیشهها نباشد. در فرایند جدید بیش از ۵۰ سریال و ۱۰۰ تله فیلم در سال نوشته می شود. البته می دانم که کار سختی است.
مدیرکل دفتر فیلمنامه صداوسیما راه ساخت سریالهای خوب را پناه بردن به قصه های خوب و نیت های خالص و آدم های مجاهد دانست و گفت: تیمی که با آن سلبریتیها زمانی، روزی روزگاری را کف بیابان ساختند، الان حاضرند با قراردادهای میلیاردی از آپارتمانهایشان خارج شوند؟ سریال سازی یک کار جمعی است که کلی پارامتر دارد. فقط فیلمنامهاش با ماست. بخشی که من مسئولش هستم فقط از راه قصهگویی خوب حل می شود.
بدون دیدگاه