بهنظر میرسد با حضور برخی از اعضایِ خاص در این هیات مدیره و تشکیلِ آن همزمان با چالشهای اخیرِ ارشاد و سازمان تنظیم و مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) و گرفتنِ کنترل تمام و کمال VODها، تشکیل این صنف معنادار باشد، وقتی خود رئیس صنف، تهیهکننده سریال “زخمکاری” است
صنفی به صنوفِ دیگر برای حمایت از هنرمندان اضافه شد؛ اما این بار همهچیز همزمان با چالشهای میان وزارت ارشاد و صداوسیما بر سر نمایش خانگی اتفاق میافتد.
به گزارش تسنیم، اولین تشکیلات مرکزی در حوزه سینما و رسانههای دیداری کار خود را آغاز کرد.
این اتحادیه نوپا برای حفظ حقوق و دفاع از منافع مشروع و قانونی تولیدکنندگان فعال در حوزه تولید فیلم و سریال به میدان آمدهاند.
در اطلاعیهشان اعلام کردهاند “این اتحادیه «اولین تشکیلات مرکزی موضوع مصوبه 520 شورایعالی انقلاب فرهنگی در حوزه سینما و رسانههای دیداری» متشکل از کلیه مراکز فیلمسازی دارای مجوز رسمی فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که بهتازگی اعلام موجودیت کرده است.”
حتی در اساسنامه این اتحادیه هماهنگ ساختن تلاشها و فعالیتهای مرتبط با این هنر و ایجاد انگیزه در جهت سرمایهگذاری، تولید، صادرات و ایجاد زمینههای مطلوب برای همکاری ملی در تبادل نظر و تجربیات بهمنظور دستیابی به توسعه پایدار تولید فیلم و سریال، از جمله اهداف تأسیس آن ذکر شده است.
از جمله مهمترین حقوق و وظایف اتحادیه بدین شرح عنوان شده است: تعیین و اعزام نمایندگان قانونی اتحادیه به شوراها، مراجع و مجامع قانونی، ایجاد بانک اطلاعاتی برای تمرکز اطلاعات مربوط به رسانههای دیداری کشور در زمینه اشتغال، سرمایهگذاری و توسعه بازارهای فرهنگی و هنری و همچنین اطلاعات مربوط به برگزاری جشنوارهها و سمینارها و غیره، مشارکت در تنظیم سیاستها و استراتژیهای تولید، توزیع و انتشار آثار در رسانههای دیداری کشور با وزارتخانهها و سازمانهای دولتی، عمومی و خصوصی و… .
نامهای شناختهشدهای بهعنوان اعضای این اتحادیه آمده است که در هیئت مدیره فعالیت دارند.
محمدرضا تختکشیان تهیهکننده مطرح سینما و تلویزیون که کارهای زیادی از او دیدهایم خصوصاً “یتیمخانه ایران” و یا سریال بحثبرانگیزِ این روزهای نمایش خانگی، “زخمکاری” که محمدحسین مهدویان تهیهکنندگیاش را بهعهده دارد. او در سمتِ رئیس هیات مدیره این اتحادیه نقشآفرینی میکند.
بهروز مفید نام دیگری است که برخی او را بهعنوان اولین رئیس شبکه تهران (شبکه پنج سیما) میشناسند و اکثراً هم نامش را در تیتراژ برخی از سریالها همچون “بیگانهای با من است” دیدهاند که تهیهکننده شناختهشدهای بهشمار میرود.
سیدامیر پروینحسینی قرار است مدیرعامل این اتحادیه باشد. او در شبکه نمایش خانگی “ساخت ایران” را در کارنامهاش دارد و در سینما “اخلاقتو خوب کن” و تلویزیون هم اخیراً “دوپینگ” و پیشتر “دارا و ندار” مسعود دهنمکی. او مسئولیت هیئت مدیره آیفیک را هم بهعهده داشت.
علیاکبر تحویلیان، فرشته طائرپور، معصومه فرد شاهین و مهدی کوهیان اعضای اصلی و علیالبدل هیئت مدیره این اتحادیهاند. علیرضا حسینی و نادر رضایی هم بهعنوان بازرسهای اصلی و علیالبدل این اتحادیه حضور دارند.
چندی پیش موضوع مطالبه تلویزیونیها و تشکیل صنفی بهنام “صنف تلویزیون” مطرح شد، صنفی که مشکلات و نیازهای هنرمندان این عرصه را از مراجع ذیربط پیگیری کند، اتفاقی که در سینما هم بهخوبی پیگیری نمیشود و بسیاری از خانه سینما گلایهمندند و حتی آن فعالیتهای مستمر و تأثیرگذار را اتحادیههایی مثل “آیفیک” (انجمن صنفی شرکتها و مؤسسات فیلمسازی ایران) و یا کانون تهیهکنندگان و حتی صنوفی مثل فیلمسازان و منتقدان داشته باشند.
برخی از بازیگران مثل احمد نجفی که خودش زمانی عضویت در صنوف مربوط به سینما و تلویزیون را بهعهده داشته است، اعتقاد دارد که تولد صنف جدید راه چاره نیست. او پیش از این درباره صنفدار شدن رادیو و تلویزیون به تسنیم گفته بود: “اگر با ایجاد این نوع صنفها قصد حمایت از هنرمندان و رفع مشکلات را داریم بسیار کار پسندیده و بجایی است اما خودمان هم میدانیم کسانی عضو چنین اصنافی میشوند که خیلی دغدغه حل مشکلات و حمایت از هنرمندان را ندارند. صنفهای فعالی را که داریم پویا و کارآمد کنیم بهتر از صنف تازهواردی است. همیشه در کلام، ایجاد صنف و تشکل کار خوبی بوده است اما در مرحله عمل هیچ کار صنفی ندیدهایم.”
نجفی دغدغه بسیاری از هنرمندان را مطرح میکند که باید از درونِ تشکیل صنف چنین خروجی بیرون بیاید؛ جلویِ بیتعهدی برنامهسازان و تهیهکنندگان گرفته شود.
برخی از بازیگران هم مثلِ حسین سحرخیز اعتقاد دارد اگر صنف و تشکلی مستقل از خانه سینما تشکیل شود و پویا و فعال به کار خودش ادامه دهد شاید آن موقع جلوی حاکمیت برخی از سرمایهگذارهای بیتعهد بیگانه با هنر گرفته شود.
رضا توکلی بازیگر سینما و تلویزیون هم با سحرخیز همعقیده است که تشکیل یک صنفِ فعال و پویا و کارآمد میتواند تعهد رفته را برگرداند. واقعاً این تشکل و نهاد صنفی بایستی بهوجود بیاید و کمک کند پیشکسوتانی که آثارشان تأثیرگذار بوده و برای مردم ماندگار است به کار برگردند.
بهروز مفید نائبرئیس هیئت مدیره این اتحادیه نوپا و جدید در عرصه سینما و رسانههای دیداری درباره هدف از تشکیل این صنف جدید، تأکید کرد: این اتحادیه اولین تشکیلات حقوقی در کشور بهحساب میآید که کلیه شرکتهای فیلمسازی میتوانند به عضویتِ این اتحادیه درآیند. در همهجای دنیا اشخاص حقیقی ورود نمیکنند و بیشترِ اتفاقات و امورات، حقوقی و منطقی پیگیری میشود. در گذشته خانه سینما بیشتر جنبه حقیقی داشت و البته آیفیک و کانون تهیهکنندگان را هم در میدان داریم اما برخورد حقوقی و حضور شرکتها باعث میشود تهیهکنندگانی که توانِ کار ندارند بهواسطه این شرکتها ورود کنند و کارشان را پیش ببرند.
وی همچنین درباره ورودِ این تشکیلات جدید به اتفاقات اخیر، دعواها و مناقشههای نمایش خانگی و ساترا، گفت: در آینده تولیدات سینمایی و غیرسینمایی، پیگیریهای حقوقی مؤثرتر خواهد بود منتها باید این تشکیلات نوپا بهمرور قویتر شود. به هر حال این اتحادیه مرکز صنفی است و هر اتحادیه صنفی بایستی پیگیر حقوق اعضایش باشد، این پیگیری بهجهت تقابل با جایی نیست، ما بهدنبال تقابل با جایی نیستیم، خانه سینما هم به این شکل پیش نرفت که مقابلِ جایی بایستد. این اتحادیه رسمی است و از طریق ارشاد مجوز فعالیت دارد.
یکی از نکاتی که بسیار مطرح میشود بحث موازیکاری صنوف و اتحادیههاست که؛ آیا تشکیل صنوف جدید باعثِ موازیکاری نمیشود؟ این سؤال را بهروز مفید اینگونه پاسخ داد: احتمالاً یکسری موازیکاریهایی با خانه سینما، کانون و اتحادیه تهیهکنندگان که زیرمجموعه آیفیکاند، اتفاق بیفتد اما مقطعی است. شاید ناخواسته موازیکاریهایی را شاهد باشیم که بهمرور کم میشود و حقوقی و منطقی پیگیریها را دنبال خواهیم کرد.
این تهیهکننده شناختهشده همچنین درباره وجه تمایز این صنف و اتحادیه نسبت به صنوف دیگر گفت: فعلاً نکتهاش این است که دربرگیرنده شرکتها است. ما چه در خانه سینما، چه در کانون تهیهکنندگان با اشخاص حقیقی در تماسیم اما این اولین بار است شرکتها صاحب تشکلی میشوند.
او در پاسخ به این سؤال که آیا فقط شرکتها مجازند عضوِ این اتحادیه بشوند، افزود: شرکتهایی که کارهای مجازی میکنند و کلیه رسانههای دیداری از این طریق میتوانند ورود کنند؛ حتی پلتفرمهای نمایش خانگی هم میتوانند به عضویتِ این تشکیلات درآیند.
آیا این صنفِ جدید میتواند از حق و حقوقِ ضایعشده عوامل و هنرمندان سریالساز و برنامهساز تلویزیونی هم دفاع کند یا خیر؛ مفید چنین پاسخ داد: اگر در قراردادهایشان شورای داوری اتحادیه را مبنا قرار بدهند، اتحادیه میتواند این حمایت و پیگیری و مطالبهگری را داشته باشد. همهچیز برمیگردد به اینکه در قرارداد، حکمیت را به کجا واگذار کرده باشد؛ خانه سینما، کانون تهیهکنندگان و یا این صنفِ جدید. صنوف یکی از وظایف اصلیشان، دفاع از اعضای خودشان است.
بهنظر میرسد با حضور برخی از اعضایِ خاص در این هیات مدیره و تشکیلِ آن همزمان با چالشهای اخیرِ ارشاد و سازمان تنظیم و مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) و گرفتنِ کنترل تمام و کمال VODها، تشکیل این صنف معنادار باشد، وقتی خود رئیس صنف، تهیهکننده سریال “زخمکاری” است و یا اتفاقات دیگر که همه در فعالیت پررنگِ این اتحادیه، بیشتر قابل تحلیل است.
بدون دیدگاه