معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامهایی جداگانه درگذشت «هرمز فرهت» آهنگساز و موسیقی شناس را تسلیت گفتند.
هرمز فرهت از استادان بزرگ آهنگسازی ایران و موسیقی شناس ایرانی روز گذشته ۲۵ مرداد در ۹۳ سالگی در ایرلند درگذشت.
در پیام سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است:
خبر، فقدان یکی از ماندگاران موسیقی است؛ «مینا» شکست و به حکم الهی، از «دایره» این جهان بیرون و راهی خانه آخر شد؛ به امید «آرامش». موسیقی در غم دکتر هرمز فرهت، پژوهشگر ممتازی نشست که با معرفی هر چه بیشتر «دستگاه»، راوی شایسته موسیقی ایرانی در جهان شد.
فرهت، هم موسیقی شناس بود، هم آهنگساز کارهای ماندگار سینمای ایران، مانند فیلم ارزشمند «گاو»؛ از یک سو کارنامه ای سنگین در تحقیق و تدریس داشت و از روی دیگر، با آثاری ماندگار به گنجینه موسیقی ما در آهنگسازی افزوده است؛ همه آنچه از یک موسیقی دان انتظار است به نیکوترین شیوه.
حال، این غم گران را به موسیقی دوستان و خانواده گرامی ایشان، به ویژه استاد شاهین فرهت صمیمانه تسلیت می گویم.
برای آن درگذشته، از پروردگار سبحان، آرزوی آمرزش و آرامش دارم.
محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پیامی درگذشت استاد هرمز فرهت آهنگساز و مدرس پیشکسوت موسیقی را تسلیت گفت.
در متن پیام تسلیت محمد الهیاری آمده است: استاد هرمز فرهت هم به تقدیر خداوند، به کاروان پرستاره هنرمندان سفرکرده پیوست.
مرحوم فرهت وجود گرانمایهاش از میراث ارزشمند فرهنگی-هنری کشور بود و عمر خود را در راه موسیقی کشور سپری کرد. یادش سرفراز میماند و بیتردید روحش از رحمت حضرت حق، بهرهمند خواهد بود. این فقدان بزرگ را به جامعه هنری کشور و خاندان گرامیاش تسلیت گفته و صبر و اجر برای بازماندگان از درگاه حضرت حق خواهانم.
هرمز فرهت از جمله آهنگسازان بزرگ موسیقی ایرانی است که تحقیقات متنوع و متعددی در حوزههای مختلف موسیقی کرده است و یکی از آثار مهم او در حوزه موسیقی فیلم به موسیقی فیلم «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی برمیگردد.
هرمز فرهت سال ۱۳۰۷ در تهران متولد و از دانشگاه UCLA در رشته موسیقی فارغالتحصیل شد. او سپس در رشته آهنگسازی کالج میلز در رشته آهنگسازی نزد داریوس میو آموزش دید و در نهایت از یو.سی.ال.ای دکترای موسیقیشناسی دریافت کرد. فرهت سال ۱۳۳۶ در طول پژوهشهای خود برای دریافت دکترای موسیقیشناسی، با استفاده از بورس بنیاد فورد به ایران آمد و نزد حسین صبا (سنتور) و نصرالله زرینپنجه (سهتار) با موسیقی کلاسیک ایرانی آشنا شد.
پایاننامه دکترای او نیز با عنوان «مفهوم دستگاه در موسیقی ایران» سالها بعد توسط انتشارات دانشگاه کمبریج در بریتانیا به چاپ رسید و با ترجمه مهدی پورمحمد در تهران منتشر شد. این آهنگساز ایرانی در سالهای پایانی تحصیل در آمریکا، مدتی دانشیار دانشگاه کالیفرنیا در لسآنجلس بود. پس از بازگشت به ایران از سال ۴۹ تا ۵۳ مدیر بخش موسیقی دانشگاه تهران و در سالهای بعد نایب رییس دانشگاه فارابی، استاد دانشگاه تهران و … بود. او بعد از مهاجرت از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۵ رییس دانشکده موسیقی دانشگاه دوبلین بود.
ساخت قطعاتی همچون «راپسودی مازندرانی» (برای ارکستر)،«سه مینیاتور ایرانی» (برای پیانو)،«کنسرتو برای کلارینت و ارکستر» و کوارتت زهی از جمله فعالیتهای اوست. موسیقی فیلمهای «دایره مینا»، «پستچی»، «آقای هالو» و … نیز از دیگر کارهای اوست.
بدون دیدگاه