‎ساخت فیلم سینمایی «صیاد» توسط جواد افشار کارگردان «گاندو»، جنجال برنامه «شیوه»، بازسازی و خرید امتیاز سریال «شهرزاد» توسط ترکیه و برگزاری یک مناظره در رادیو نکات مهم خبری این هفته بود.
‎به گزارش مهر، «هفت روز سیما» عنوان یک بسته خبری-تحلیلی است که در پایان هر هفته به بازخوانی متن و حاشیه اتفاقات خبری صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی می‌پردازد. همچنین در این بسته، نیم‌نگاهی هم به شایعات و اخبار غیررسمی داریم و در تلاش هستیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن از مهمترین اخبار هفته در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باخبر شوید.
‎امروز پنجشنبه ۸ شهریور می‌توانید با شماره ۱۶۳ بسته خبری «هفت روز سیما» همراه شوید.
‎چهره هفته؛ جواد افشار
‎بنیاد سینمایی فارابی به تازگی از فهرستی رونمایی کرد که براساس آن خبر داد با کارگردانان مختلفی در حال همکاری است تا فیلم های سینمایی این بنیاد در سال جاری به جشنواره های فیلم کودکان و نوجوانان و همچنین فجر برسد. جواد افشار کارگردان پرکار و باسابقه تلویزیون یکی از این کارگردانان بود که در این چند دهه ملودرام ها و آثار مختلفی را برای تلویزیون ساخته است. از آخرین کارهای او می‌توان از «گاندو» نام برد که فصل اول آن با اقبال زیادی از طرف مخاطب عام مواجه شد. فصل های بعدی بیشتر روی توفیق فصل اول سوار بود و بیشتر مخاطب خاص پیدا کرد.
‎با این حال موفقیت این سریال و درخشش وحید رهبانی در این مجموعه باعث شد که تلویزیون از این کار دست نکشد و همچنان بخواهد فصل های بعدی آن را هم بسازد. چند سالی است که مدیران سیمافیلم از نگارش فصل جدید سریال خبر می دهند اما جواد افشار گویی هنوز ترغیب نشده است که فصل جدید را کارگردانی کند. او از سال گذشته ساخت سریال «ناریا» را آغاز کرد که چندین ماه زمان برد و براساس خبر بنیاد فارابی هم قرار است امسال سینمایی «صیاد» را داشته باشد.
‎دورخیز جواد افشار برای سینمایی «صیاد» که به نوعی قرار است به زندگی و یکی از برهه های تاریخی و کاری شهید سپهبد صیاد شیرازی بپردازد، می تواند به نوعی نشان دهنده این باشد که امسال هم قرار نیست افشار «گاندو» را بسازد. مهدی نقویان رئیس سیمافیلم پیش از این درباره کارگردانی «گاندو» گفته بود که ترجیح بر این است که خود افشار کارگردان این مجموعه باشد و حال باید دید افشار همچنان می خواهد به این پروژه بازگردد یا خیر.
‎جنجال هفته؛ شیوه بر مدار گفت‌وگو
‎پخش یک ویدئو از برنامه «شیوه» شبکه چهار سیما که در آن یکی از طرفین با ادبیاتی غیرسنجیده و کلیدواژه هایی نادرست از درگذشت مهسا امینی یاد می کند که سال ۱۴۰۱ وقایع مختلفی را در کشور رقم زد در فضای مجازی بسیار مورد توجه قرار گرفت. هر چند به فاصله اندکی از پخش این برنامه، علی انتظاری از مردم عذرخواهی کرد و برنامه «شیوه» هم نامه عذرخواهی او را منتشر کرد با این حال این قسمت از برنامه و ویدئوی وایرال شده در نهایت به پیامدها و عواقب دیگری هم منتج شد.
‎برنامه «شیوه» این روزها تنها برنامه چالشی تلویزیون در عرصه گفت‌وگوها و موضوعات کلان فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و … است که تقریباً هر برنامه آن بعد از پخش توانسته جریان سازی هم داشته باشد. گوشزد و هشدار مجری در برنامه ها هم می تواند از تنش ها و دلخوری های ملی در لحظات حساس جلوگیری کند.
‎هرچند در همین قسمت، مهمان دیگر برنامه، تقی آزاد ارمکی بود و بی انصافی است اگر به سعه صدر تلویزیون در برابر حرف های بی سابقه این جامعه شناس کشورمان هم اشاره نکنیم. بخشی از سخنان ارمکی انتقاد به برنامه سازی خود تلویزیون در زمینه آموزش های مداوم بود و نکته جالب توجه این‌که ظاهرا این برنامه به صورت زنده هم روی آنتن نرفته است.
‎«شیوه» برنامه مهمی است و باب بحث و گفت‌وگو پیرامون خیلی از موضوعات را فراهم کرده از این رو لازم است که همچنان موقعیت خود را حفظ کند.
‎خبر هفته؛ ترکیه در پی «شهرزاد» ایرانی
‎چند سالی است که فیلمسازان، سینماگران و صاحب نظران حوزه فرهنگ و هنر بابت سریال های کم مایه و سخیف ترکیه ای انذار می دهند. ترکیه در این سال ها سریال سازی خود را به صورت صنعتی پیگیری می کند و ترنور مالی بالایی از صادرات سریال هایش به نقاط مختلف جهان رقم می خورد.
‎با فعالیت حرفه ای پلتفرم ها در کشورمان می توان گفت تا حدی تب تماشای سریال های ترکیه ای خوابید و مردم بیشتر درگیر سریال های شبکه نمایش خانگی شدند.
‎این هفته خبری در شبکه های اجتماعی منتشر شد که به نقل از یک خبرنگار ترکیه ای هم بود و از خرید امتیاز سریال «شهرزاد»، بازسازی و اقتباس از آن خبر می‌داد.
‎این اتفاق می تواند نویدی بر رویکرد معکوس ایران و ترکیه باشد و به تدریج شاهد اقبال مردم ترکیه به سریال های کشورمان باشیم. به ویژه که پیش از این برخی از سریال ها مثل «آکتور» یا «قورباغه» به صورت مستقیم توسط شرکت های پخش جهانی خریداری شده اند و طرفدار داشته اند.
‎سریال های تاریخی و دینی کشورمان هم از دیرباز در منطقه فروش خوبی داشته است و بسیاری از چهره های اصلی این سریال ها در منطقه و کشورهای عربی هم شناخته شده هستند. با سرمایه گذاری روی آثار غنی و محتواهای کیفی در شبکه نمایش خانگی از این فرصت بیشتر و بهتر می توان برای صادرات فرهنگ و هنر کشورمان بهره گرفت و آرزوی دیرینه ایران فرهنگی را محقق کرد.
‎شبکه نمایش خانگی این روزها مطابق با سلیقه های متنوع سریال سازی می‌کند و در نگاه کلان‌تر به صنعت فرهنگی کشورمان کمک خواهد کرد از این رو باید همچنان این گزاره را مد نظرمان داشته باشیم که پلتفرم ها و اساساً شبکه نمایش خانگی تهدید نیستند و به عنوان رقبای تلویزیون به آنها نگاه نکنیم.
‎مرور رادیو در هفته؛ مناظره سینمایی
‎موضوع سند ملی سینما و تصویب آن مدتی است که با گلایه هایی از طرف سینماگران همراه شده است که نکاتی را نسبت به مصوبه های آن مطرح کرده اند. رادیو نمایش این هفته ترتیبی داد تا درباره این سند صحبت شود.
‎محمدحسین ایمانی خوشخو دبیر شورای هنر و ابوالحسن داوودی کارگردان سینما به صورت تلفنی در برنامه «استودیو هشت» حاضر شدند و درباره این سند که در چند وقت اخیر حواشی مختلفی به همراه داشته است گفت‌وگو کردند.
‎ایمانی خوشخو درباره سند ملی سینما ابتدا با اشاره به نگاه حمایتی سند سینما عنوان کرد که سینماگران معضلات مختلفی را به عنوان مشکل در سینمای ایران نام می برند که از تولید تا عرضه و اکران و … را در برمی گیرد و چند سالی است که در پی تصویب آیین نامه ای برای حل این معضلات هستند.
‎داوودی نیز در این برنامه درباره نظر خود نسبت به سند ملی سینما عنوان کرد: سند ملی سینما نباید امر یکسویه ای باشد. این مساله در درجه اول سرنوشت دست اندرکاران سینماست و تعیین کننده چگونگی بود و نبود سینما در ارتباط با مردم و چگونگی تنظیم گری آن است. این تنظیم گری در دولت های مختلف متفاوت بوده است و باعث شده است سینما نتواند هیچ گاه سیاست پایداری داشته باشد.
‎فارغ از نتیجه بخش بودن چنین برنامه هایی، نیاز است که برنامه هایی که مدیران و هنرمندان را در کنار هم می آورد تا باب بحث ها و تضارب آرا درباره موضوعات مختلف باز شود، بیشتر شوند. رادیو به ویژه در این زمینه نسبت به تلویزیون پیشتاز هم بوده است و بیش از اینها می تواند از ظرفیت مناظره ها و گفت‌وگوهای این چنینی بهره بگیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *