‎ران هاوارد، هلن میرن، ادگار رایت و دیگر چهره‌های دنیای سینما با درگذشت دونالد ساترلند یاد او را گرامی داشتند و شجاعت خلاقانه وی را ستودند.
به گزارش مهر به نقل از ورایتی، با درگذشت دونالد ساترلند، ادای احترام از همه بخش‌های هالیوود برای بازیگر «مش»، «کلوت»، «مردم معمولی» و «بازی های گرسنگی» که پنجشنبه در ۸۸ سالگی درگذشت، سرازیر شد. این برنده اسکار افتخاری پس از یک دوره بیماری طولانی در میامی درگذشت.
ساترلند بازیگر فیلم‌هایی مانند «مردم معمولی» و «حالا نگاه نکن» در طول ۶۰ سال بیش از ۲۰۰ عنوان فیلم سینمایی و تلویزیونی در کارنامه داشت.
ساترلند متولد ۱۷ ژوئیه ۱۹۳۵ در سنت جان، نیوبرانزویک، کانادا، اولین نقش بزرگ خود را در «دوازده مرد خبیث» در سال ۱۹۶۷ ایفا کرد و پس از آن در نقش سروان «هاوکی» پیرس در «مَش» درخشید.
پسرش کیفر ساترلند بازیگر نقش جک باوئر در سریال «۲۴» از او به عنوان «یکی از مهمترین بازیگران تاریخ سینما» و بازیگری عاشق هنر یاد کرد و نوشت: با قلبی دردمند، به شما خبر می‌دهم که پدرم، دونالد ساترلند، درگذشت. من شخصاً او را یکی از مهم‌ترین بازیگران تاریخ سینما می‌دانم. هرگز از یک نقش، خوب، بد یا زشت او دلسرد نشدید. او کاری را که انجام می‌داد دوست داشت و کاری را که دوست داشت انجام می داد و هرگز نمی توان بیش از آن آرزویی داشت؛ یک زندگی خوب.
کیفر یکی از ۵ فرزند دونالد است و این زوج پدر و پسر چندین بار در طول سال‌ها در پروژه‌هایی از جمله فیلم‌های «بازگشت مکس دوگان» (۱۹۸۳)، «رهاشده» (۲۰۱۵) و «زمانی برای کشتن» (۱۹۹۶) با هم بازی کردند.
جو بایدن هم در قدردانی از ساترلند از او به عنوان همسر، پدر، پدربزرگ محبوب و بازیگری بی‌نظیر که در طول دهه‌ها الهام‌بخش و سرگرم کننده جهان بود، یاد کرد.
هلن میرن که سال ۲۰۱۸ با او در فیلم «جوینده اوقات فراغت» بازی کرد، در بیانیه‌ای گفت: دونالد ساترلند یکی از باهوش‌ترین بازیگرانی بود که با او کار کردم. او مغزی پرسشگر و فوق‌العاده و دانش زیادی در زمینه‌های مختلف داشت و این هوش عالی را با حساسیتی عمیق و جدیت در حرفه خود به عنوان بازیگر به کار بست. این مجموعه توانایی‌ها بود که او را به اسطوره سینما بدل کرد.
فوندا که در فیلم «کلوت» با ساترلند در نقش شخصیت اصلی جان کلوت بازی کرد نیز در ادای احترام به وی از او به عنوان بازیگری باهوش و مردی پیچیده یاد کرد.
ادگار رایت، فیلمساز، بازیگر و کارگردان سازنده اکشن «بیبیِ راننده» ۲۰۱۷ میراث ساترلند در سینما و تلویزیون را ستود و از وی به عنوان دونالد ساترلند بزرگ یاد کرد و نوشت: او در دو فیلم بسیار مورد علاقه و تاثیرگذار برای من بازی کرد؛ «حالا نگاه نکن» و «هجوم بدن‌سازان» در سال ۱۹۷۸. اما این فقط نوک کوه یخ فیلم‌شناسی افسانه‌ای اوست. حضور بامزه و در عین حال کاملا دراماتیک او در بسیاری از فیلم‌های به یاد ماندنی که با «دوازده مرد خبیث» شروع شد و سپس در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ به شکلی باور نکردنی با «مش» «قهرمانان کلی»، «قتل‌های کوچک»، «کلوت»، «حالا نگاه نکن»، «روز اقاقیا» و پس از آن با «مردم معمولی» و «جی‌اف‌کی» و بسیاری دیگر ادامه یافت، فراموش نمی‌شود. من حتی بازی‌های اولیه او را در «خانه وحشت دکتر ترور» و «دنیا ده برابر بیشتر» و همچنین نقش آفرینی بسیار احمقانه‌اش در «فیلم کنتاکی فراید» را دوست دارم. خیلی متاسفم که رفتی دونالد، اما چه میراثی از خود به جای گذاشتی.
کارگردان ران هاوارد هم نوشت: خوشبخت شدم که او را در فیلم «بازافروختگی» (Backdraft در سال ۱۹۹۱ با بازی رابرت دنیرو و کرت راسل در نقش آتش‌نشان‌های شیکاگو) کارگردانی کردم. یکی از باهوش‌ترین، جالب‌ترین و جذاب‌ترین بازیگران سینمای تمام دوران، در گستره‌ای باورنکردنی از شجاعت خلاقانه و فداکاری برای خدمت به داستان و مخاطب در عالی‌ترین سطح.
راب لو، بازیگر نوشت: امروز یکی از بزرگترین بازیگرانمان را از دست دادیم. سال‌ها پیش افتخار همکاری با او را به دست آوردم و هرگز جذابیت و توانایی او را فراموش نمی‌کنم. اگر می‌خواهید در یک مستر کلاس بازیگری شرکت کنید، او را در «مردم معمولی» تماشا کنید. به کیفر تسلیت می‌گویم.
مت ریوز، کارگردان «بتمن» در سال ۲۰۲۲ هم از ساترلند به عنوان «یکی از بزرگان تمام دوران‌ها» یاد کرد.
مارگارت اتوود، نویسنده که هموطن کانادایی وی بود نوشت مانند او در دانشگاه ویکتوریا تحصیل کرده و افزود: اوه نه! او به تورنتو رفت و حتی آن زمان بازیگر بزرگی بود.
هنری وینکلر، بازیگر «روزهای مبارک» به توییت کیفر ساترلند پاسخ داد و نوشت: عمیق‌ترین همدردی‌هایمان را برای تو می‌فرستیم … پدرت واقعاً بی‌نظیر بود.
مارک کازینز، فیلمساز نوشت: خوشبختم که بازیگران بزرگ سینما را می شناسم. اما مرگ دونالد ساترلند سخت است. از نظر فکری درخشان، پر از تردید در مورد زیبایی خود، جستجوگر. او عاشق سخن گفتن از کتاب، فلینی، جین فوندا و سیاست بود. یک شخصیت خیره‌کننده.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *