یک کارگردان تئاتر حاضر در بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودکان و نوجوان همدان گفت: هنر اصیل و اندیشه ساز تئاتر برای وارد شدن به سبد مصرف فرهنگی خانوار نیازمند سازوکارهای قانونی از سوی مجلس و دولت از جمله یارانه حمایتی است.
به گزارش ایرنا، این روزها همدان با برگزاری بیست و نهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر کودکان و نوجوانان به کانون اخبار فرهنگی و هنری در کشور تبدیل شده است، جشنواره ای که با حضور برترین گروه های نمایشی در کشور و با حضور تیم هایی از چندین کشور خارجی حال و هوای خاصی را به دیار هگمتانه بخشیده است.
این رخداد بزرگ فرهنگی و هنری که با برگزاری ۲۹ دوره از سابقه بالا و خوبی برخوردار است، موجب افزایش سهم مصرف خانوارها از تولیدات فرهنگی و هنری می شود با این حال آنچه باید مورد توجه جدی دست اندرکاران عرصه فرهنگ و هنر قرار بگیرد توجه به نقاط ضعف و قوت این گونه جشنواره هاست و تلاش برای رفع کاستی ها و ارتقای سطح این جشنواره هاست. خبرنگار ایرنا به بهانه این جشنواره با “کیوان حبیبی” یکی از بازیگران و کارگردانان قدیمی تئاتر کشور که با اثر “حکایت لوطیان مرد رند” در بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودکان و نوجوانان حضور یافته است، به گفت و گو پرداخت که ماحصل آنرا در زیر می خوانید.
– در رابطه با اثری که با آن در جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان حضور یافته اید، توضیح بفرمایید.
ما با نمایش “حکایت لوطیان مرد رند” در این جشنواره حاضر شده ایم که نمایشنامه نویس آن آقای یدالله آقاعباسی و کارگردانی آن نیز برعهده خودم است، این کار از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قزوین است که در حوزه تئاتر رده سنی نوجوان به شمار می رود.
موضوع این نمایش حکایت خانواده ای است که به دلیل مشکلات مالی ناچار به فروش گاوشان می شوند که در این حین مخاطبان با ماجراهایی پندآموز روبرو خواهند شد، روز گذشته این نمایش را در جشنواره بین المللی تئاتر کودکان و نوجوانان اجرا کردیم که خوشبختانه با استقبال خوبی از سوی تماشاچیان روبرو برود.
– نظرتان را در مورد آثار راه یافته به این جشنواره بیان کنید، کم و کیف نمایش های این دوره را چطور دیده اید؟
ما روز قبل از اجرای خود وارد همدان شدیم و موفق شدیم کار ” چهچه چلچله چهل گیس” از هنرمندان شیراز و همچنین دو اثر خیابانی را ببینیم که کارهای خوب و با کیفیتی بودند، اعتقادم بر این است که آثار حاضر در این جشنواره در مجموع از کیفیت مناسبی برخوردار هستند اما برای قضاوت و مقایسه با آثار دوره های قبل نیازمند بررسی عمقی و دقیق هستیم.
تئاترهایی که در این جشنواره به نمایش گذاشته شده اند ۳۰ اثر برگزیده از میان ۵۰۰ اثر هستند و بدون شک عوامل آنها اعم از نمایشنامه نویسان، کارگردانان و بازیگران و عوامل پشت صحنه زحمت زیادی را متحمل شده اند، با این حال برای اینکه قضاوت درستی از سطح کیفی این کارها داشته باشیم باید همه آنها را تماشا کنیم که این امکان برای عوامل هنری حاضر در جشنواره موثر نیست و داوران باید این کار را انجام بدهند.
-جشنواره امسال را نسبت به دوره های قبل چگونه ارزیابی می کنید، نقاط ضعف و قوتی که دیدید را بیان کنید.
هر جشنواره ای به طور حتم نقاط ضعف و قوتی دارد، در رابطه با جشنواره این دوره باید اذعان کرد که در حوزه سخت افزار مشکلاتی وجود دارد، مثلا سالن های نمایش نیاز به تعمیر و نوسازی دارند، برخی سالن ها در حوزه نور و برخی در زمینه صدا مشکل دارند، شایسته بود که مسوولان فرهنگی و دست اندرکاران جشنواره پیش از آغاز این رخداد در این زمینه ورود پیدا کنند تا اجرای نمایش ها دچار مشکل نشود.
از نقاط مثبت جشنواره نیز می توان به حضور تیم های نمایشی از کشورهای مختلف خارجی اشاره کرد که به افزایش سطح کیفی این رخداد کمک کرده است و از سویی موجب تجربه اندوزی هنرمندان کشور و ارتقای انگیزه برای حضور بهتر کارهای نمایشی می شود.
– انتظار شما به عنوان فعال عرصه تئاتر از عوامل برگزاری جشنواره تئاتر کودکان و نوجوان چیست؟
تامین نیازهای سخت افزاری بسیار مهم است، اینکه سالن های استاندارد و بروز داشته باشیم انتظار بالایی نیست، وقتی رخدادی در سطح بین المللی تعریف می شود سطح انتظارات را بالا می رود، البته در رابطه با تامین زیرساخت ها و سخت افزار نباید تنها از یک یا دو دستگاه مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد و یا شهرداری توقع داشت، در این خصوص نیازمند یک عزم ملی هستیم.
باید کارگروهی در سطح ملی برای تقویت این عرصه تشکیل شود تا نواقص و کاستی ها را به مرور از میان بردارد، می طلبد تا اعتبارات فرهنگی بیشتری به این حوزه گسیل شود چرا که تئاتر کودک و نوجوان جنبه آموزنده و تربیتی دارد که مقوله بسیار مهمی است.
-برگزاری این رخداد تا چه حد به افزایش مخاطب در زمینه تئاتر کودک و نوجوان کمک می کند؟
بدون شک تا حدی تاثیرگذار است اما اینکه بگوییم تحول جدی ایجاد می کند نه، چرا که با کارهای مقطعی نمی توان انتظار تغییر و تحول جدی در زمینه رشد مخاطب در هنر تئاتر را داشت، در این زمینه باید شاهد کارهای عمقی و ریشه ای باشیم تا تعداد مخاطبان افزایش یابد.
معتقدم باید یک سازوکار قانونمند در این زمینه ایجاد شود و فعالان عرصه تئاتر از جمله در بخش کودک و نوجوان مورد حمایت مالی قرار بگیرند، کمبود منابع مالی در تئاتر بدون شک به کیفیت و کمیت کارها لطمه می زند.
– انتظارتان را مشخصا از مسوولان برای اعتلای هنر تئاتر بیان کنید.
تئاتر یک هنراندیشه ساز و آموزنده است، این هنر نیاز به سوبسید دارد، باید مجلس شورای اسلامی به کمک دولت قانونی را تدوین و اجرا کند که اهالی این هنر را زیر چتر حمایت خود بگیرد تا شاهد پرورش نیروهای متخصص و مستعد باشیم، این موضوع هم شامل سخت افزار و هم نرم افزار می شود.
در حال حاضر در خیلی از شهرها سالن نمایش نداریم و یا بسیاری از سالن ها از استانداردها فاصله دارند، از سویی دیگر مشکلات مالی پیش روی هنرمندان نیز باید دیده شود و در کنار آن دستگاه های مختلف فرهنگی به حمایت از فعالیت های این عرصه بپردازند تا شاهد رونق تئاتر در کشور باشیم و فرهنگ تماشای تئاتر نهادینه شود.
بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر بین المللی کودکان و نوجوانان از روز جمعه به میزبانی همدان آغاز شده و تا ۱۷ آبان ماه ادامه دارد، در این رخداد فرهنگی و هنری علاوه بر گروه های نمایشی از نقاط مختلف کشور، هنرمندان تئاتر ۶ کشور خارچی نیز حضور دارند.
بدون دیدگاه