سال ۲۰۲۴، دوره عجیبی برای سینماهای جهان بود. گیشه، افت حدود ۱۰درصدی را بهنسبت سال گذشته تجربه کرد و کارگردانان بسیاری با آثار پرطمطراق، سقوط آزادکردند تا این سال، خاطرات خوبی را برای عاشقان سینمای جهان رقم نزند.
به گزارش ایرنا، سال ۲۰۲۴ میلادی امروز در حالی بهپایان میرسد که باکسآفیس این سال، تقریبا مشابه آنچه پیشبینی میشد عمل کرد. در این سال، مخاطبان کمتری به سینما رفتند و آمار سال گذشته میلادی تکرار نشد. فضای سینماها حاشیه چندانی نداشت و تلاش بسیاری برای بازگشت به ریشهها وویژگیهای سینمای آمریکا دیده شد. دوگانه چندانی در اکران شکل نگرفت و شگفتیچندانی به روی پرده رقم نخورد که بخواهیم سال ۲۰۲۴ را با آن فیلم در ذهن ماندگارکنیم.
بنگاههای ثبت پیشبینی برای سینما، گیشه امسال را بین ۳۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تا ۳۱میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار تخمین زده بودند که برای رسیدن به رقم دقیق گیشه سال۲۰۲۴، باید تا چند روز دیگر که آمارهای رسمی منتشر میشود، صبر کرد. اما این آمارقدرمسلم دو گزاره را تثبیت میکند: نخست آنکه سینمای ۲۰۲۴ حتی اگر طبق بالاترینپیشبینیها هم فروخته باشد (که بعید به نظر میرسد) باز هم در حدود ۲ میلیارد دلارکمتر از ۲۰۲۳ فروخته است و دوم، سینمای ۲۰۲۴، همچنان ناکامی سینماها در بازگشتبه دوران پیش از کرونا را تکرار کرده و حالا نقطه ثقل رسیدن به گیشه سال ۲۰۱۹ رادورتر کرده است.
این درحالی است که سینماها در سال ۲۰۲۳، بسیار بالاتر از پیشبینیها ظاهر شدند وتوانستند بیش از ۴ میلیارد دلار از آن ۲۹ میلیاردی که برای این سال تخمین زده میشد،بیشتر بفروشند. حال آنکه این جهش برای سینمای ۲۰۲۴ رخ نداد تا باکسآفیس درهمان حوالی ۳۱ میلیارد دلار پرسه بزند. این درحالی است که پیشبینی برای سال ۲۰۲۵،حول گیشه ۳۳ میلیارد دلاری میچرخد که این یعنی اوضاع سینما، کمی بهتر میشود.
«جوکر» یکی از بزرگترین مغمومان سینمای ۲۰۲۴ است
دورتر شدن دسترسیها به حیات طبیعی پیش از کرونا
اینکه سینما در سال ۲۰۲۳ رشد کرد اما این رشد در ۲۰۲۴ متوقف شد و باز هم رشدحدودا ۱۰درصدی برای ۲۰۲۵ در نظر گرفته میشود، نیازمند تحلیل است که چرا عملکرد۲۰۲۴ در میانه ۳ سال متوالی، با رکود همراه بوده است. تعداد کم فیلمهای روی پردهبرای این سال و اختلالی که در روند نظم اکران این سال در نظر گرفته شده بود، سهمبسزایی در این رکود دارد. البته که میتوانیم به گزاره دیگری نیز اشاره کنیم که طی آن،شکست فیلمهای مطرح بسیاری رقم خورد.
اکنون این نگرانی مطرح است که سینما نتواند به امید بیگپروداکشنها و بلاکباسترهای تاثیرگذارش، تا قبل از ۲۰۳۰ به مرز ۴۰ میلیارد دلار برسد و مرز روانی باکسآفیس ۲۰۱۹ را بشکند
پس از اعتراضهایی که توسط صنوف سینمایی و در راس آنها بازیگران در هالیوود شکلگرفت، پروژههای زیادی نتوانستند در زمان مقرر تنظیمشده، به تولید برسند و بههمین دلیل، بسیاری از فیلمهای مهمی که برای اکران ۲۰۲۴ انتخاب شده بودند، بهامسال نرسیدند و به اکرانهای ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ حواله شدند. به همین دلیل، دورنمایاکران سینما طی این دو سال، بسیار امیدوارکنندهتر از دو سال اخیر است و حتی گفتهمیشود که سینما در سال ۲۰۲۶ خواهد توانست به مرزهای حیات معمول پیش ازدوران کرونا بازگشته و حتی تا قبل از ۲۰۳۰ بتواند با یک روند صعودی، فروشخیرهکننده ۴۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری سال ۲۰۱۹ را پشت سر گذاشته و رکوردشکنشود.
فعلا اما سیاست بر روی فرار از پلههای ابتدایی فاز ۳۰ میلیارد و رسیدن به میانههایاین میزان طی دو سال پیشرو است. البته تا پیش از ۲۰۲۴، این افق، کاملا قابل دسترسبود اما با شکستهای متوالی که برای چند پروژه مهم رقم خورد، اکنون این نگرانیوجود دارد که سینما نتواند به امید بیگپروداکشنها و بلاکباسترهای تاثیرگذارش، تاقبل از ۲۰۳۰ به مرز ۴۰ میلیارد دلار برسد و مرز روانی باکسآفیس ۲۰۱۹ را بشکند.
«مگالوپلیس» کاپولا در عملکردی عجیب، تنها یکدهم هزینه تولیدش فروخت
امیدوار به سینمای ۲۰۲۵ پس از طی شدن یک سال بیرحم
سینمای ۲۰۲۴، اگرچه در چندمورد محدود، فراتر از انتظار ظاهر شد اما تعدادشکستهای غیرقابل پیشبینیاش بهمراتب بیشتر از این میزان بود. چه کسی گمانمیبرد که «جوکر» با آن هژمونی گسترده فصل قبلش، تا این میزان شکست بخورد. چه مغز متفکری میتوانست حدس بزند که بازگشت فرانسیس فورد کاپولا اسطورهایبه سینما پس از ۱۳ سال دوری، به مگالوپلیسی ختم میشود که در برابر هزینه ۱۳۰میلیون دلاریاش، تنها ۱۳ میلیون دلار بفروشد؟ آیا میتوان پذیرفت در سال ۲۰۲۴، یکدنباله از فرنچایز (حق امتیاز) محبوب «مادام وب» به روی پرده برود و نهتنها هزینهتولید خود را درنیاورد، بلکه با نقدهای منفی فراوان، به یکی از بدترین عملکردهای اینفرنچایز و حتی تاریخ مارول تبدیل شود؟
چه کسی گمان میبرد که «جوکر»، تا این میزان شکست بخورد. چه مغز متفکری میتوانست حدس بزند که بازگشت فرانسیس فورد کاپولا اسطورهای به سینما، به مگالوپلیسی ختم میشود که در برابر هزینه ۱۳۰ میلیون دلاریاش، تنها ۱۳ میلیون دلار بفروشد؟
نمونه آثاری از این دست در سینمای ۲۰۲۴ بسیار هستند. از «فالگای» که حتی نصفتخمین بدبینترین منتقدانش هم نفروخت و «مکس دیوانه» گرفته تا «آرگایل»،«سرزمینهای مرزی»، «مرا به ماه پرواز بده» که حتی رقم فروشش به یکسومحداقلترین تخمینها نیز نرسید یا بازسازی فاجعهآمیز «کلاغ» که چقدر به آن امیدبسته شده بود.
اکران ۲۰۲۴ بهقدری بیرحم بود که طی آن رابرت زمکیس به شکل بیرحمانهای شکستخورد. تصور زمین خوردن فیلمی چون «وزارت جنگ ناجوانمردانه» که پدر سینمایجاسوسی دهههای اخیر آن را ساخته، برای هر سینما دوستی در جهان دردآور است. تعدد مواردی از این دست سبب شده تا شیرینی استقبال از آثاری چون انیمیشن«درون و بیرون»، «ددپول و ولورین»، «من نفرتانگیز»، «تلماسه»، «گودزیلا»،«پاندای کونگفوکار»، «ونوم»، «پسران بد»، «پادشاهی سیاره میمونها» و البتهآخرین ساخته تیم برتون محبوب چندان خاطره خوبی را از ۲۰۲۴ به یادگار نگذارد. آنهم پس از درک این نکته که تقریبا تمامی فهرست آثار پرفروش و پرمخاطب امسال رادنبالهها تشکیل میدهند که این خود، یکی از نگرانیهایی است که اجازه نمیدهد تا بهپیشبینیهای خوشباورانهای که برای سینما تا ابتدای ۲۰۳۰ طراحی شده، ایمانمحکمی داشته باشیم.
«آواتار»، «مگان»، «الیو»، «سفیدبرفی»، «سوپرمن»، «کاپیتان آمریکا»، «ماموریتغیرممکن»، «شرور»، «بالرین»، «مرد گرگنما»، «فرمول ۱»، «ترون»، «دنیایژوراسیک» و «ماینکرفت» تنها بخشی از موردانتظارترین آثار ۲۰۲۵ هستند. حداقلنکتهای که میتوان برای اکران این سال در نظر داشت آنکه قطعا شکستی چنین سخترقم نخواهد خورد چراکه سینمای ۲۰۲۵، تقریبا خالی از نام بزرگان است و ترکیبفیلمهای این سال را یا دنبالههای موفق و آثار ابرقهرمانی محبوب تشکیل دادهاند و یاآثاری از سینمای مستقل که با حداقل بودجه ساخته شدهاند و احتمالا موفق خواهندشد تا در گیشه، به سودآوری برسند.
بدون دیدگاه