بانی‌فیلم: جمله‌ای منتسب به همفری بوگارت هنرپیشه مشهور دوران کلاسیک سینماست که در کنایه به مارلون براندو گفته؛
«…ما که با کت‌وشلوار تاکسیدو و اسموکینگ وارد سینما شدیم، سرانجام‌مون این شد، اینا که با عرق‌گیر و شلوار پاره‌وپوره اومدن چه عاقبتی خواهند داشت…!»
اگر بخشی از این حرف‌های بوگارت را به حساب «حسادت» نگذاریم، به یک واقعیت ملموس در سینما می‌رسیم که پس از دوران کلاسیک‌ و عصر طلایی‌اش، وارد عرصه سینمای اجتماعی شد که قهرمانانش، دیگر توجهی به ظاهر و پوشش خود نداشتند.
عصیان و سرکشی کاراکترهای فیلم‌های اجتماعی انتقادی مانند «شورش بی‌ دلیل»، «در بارانداز»، «اتوبوسی به نام هوس»، «شرق بهشت» و… که جوانانی بودند که برخلاف جریان شنا می‌کردند و قوانین و رسومات روزگارشان را برنمی‌تابیدند.
در چنین دورانی مسلم بود که دیگر عرصه برای هنرپیشه‌هایی مانند همفری بوگارت و جیمز کاگنی و ادوراد جی‌ رابینسون، تنگ شود و شور و شوق تماشاگر به سوی کاراکتراهایی جلب شود که از اساس رویه‌ای جدید و ضد جامعه و قوانین‌اش داشتند.
در میان این سه بازیگر که بیشتر کاراکترهایی که ایفاگر نقش‌های‌شان بودن همفری بوگارت شاخص‌تر و به قول امروزی‌ها «آیکونیک»تر بود.
آنها حتی در فیلم‌هایی که شخصیت‌های دزد و قاتل و گنگستر داشت، با لباس شیک و کت و شلوار برازنده ظاهر می‌شدند!
همفری بوگارت در نزدیک به ۲۸سال فعالیت‌اش در هالیوود در ۸۳ فیلم نقش‌آفرینی که رقم جالب توجهی‌ست -او در سال ۱۹۳۸ در ده فیلم بازی کرد!- این روی بورس بودن برای هنرپیشه‌ای مانند بوگارت، ۲۸ سال دوام آورد و سپس او خانه‌نشین شد و یک سال بعد در اثر سرطان درگذشت.
به تازگی کمپانی یونیورسال ساخت مستندی به نام «بوگارت: زندگی در فلش‌ها» را در مرحله ساخت دارد که به زندگی همفری بوگارت در عصر طلایی هالیوود متمرکز است.
دوستداران سینما پس از گذشت بیش از ۶۵ سال از دوران طلایی سینما، هنوز با فیلم‌های «کازابلانکا»، «سابرینا»، «جنگل آسفالت»، «ملکه آفریقا» و ده‌ها فیلم دیگر به سفر خیال‌انگیزشان به دنیای جادویی سینما می‌روند…
خبر ساخت مستند همفری بوگارت را بخوانید:

‎کاترین فرگوسن مستندی درباره همفری بوگارت را برای یونیورسال می سازد.
به گزارش مهر به نقل از ورایتی، کاترین فرگوسن، کارگردان فیلم «هیچ چیز قابل مقایسه نیست»، برای کارگردانی مستندی درباره همفری بوگارت، نماد هالیوود در یونیورسال پیکچرز انتخاب شد.
این مستند با عنوان «بوگارت: زندگی در فلش‌ها»، اولین مستندی است که با تمرکز بر این بازیگر مطرح ساخته می شود و مهر تایید بنیاد وی را دارد.
در معرفی فیلم آمده است: این فیلم بر نماد عصر طلایی هالیوود، همفری بوگارت تمرکز دارد و روابط او با پنج زن سخت زندگی‌اش – مادر و چهار همسرش، از جمله لورن باکال را بررسی می کند. دسترسی بی‌سابقه‌ای به فیلم‌های کمیابی که بنیاد وی در اختیار قرار داده، موجب می شود این فیلم به صورتی انحصاری و از زبان خود بوگارت نشان دهد وی چه مسیری را طی کرد تا به ستاره کلاسیک‌های جاودانه «کازابلانکا» و «شاهین مالت» بدل شود.

کاترین فرگوسن با گروه همکارانش در مستند «هیچ چیز قابل مقایسه نیست» شامل نویسنده و تهیه کننده النور امپتیج و تدوینگرش میک ماهون دوباره همراه می شود. این ۳ نفر با هم مستندی درباره خواننده تراژیک سیناد اوکانر ساخته بودند که در ساندنس به نمایش درآمد و جوایز متعددی را از آن خود کرد.
فرگوسن می‌گوید: زنان کلیدی زندگی بوگارت که در موفقیت او نقش داشتند و همه آنها به جز همسر چهارمش، لورن باکال در تاریخ جایی نیافتند. وی ابراز امیدواری کرد که با این مستند بتواند نگاهی تازه به یکی از محترم‌ترین بازیگران هالیوود بیندازد و مهم‌تر از همه، روایتی صادقانه و ظریف از یک مرد پیچیده را به درستی ادا کند.


همفری بوگارت بازیگر پرآوازه و با صلابت آمریکایی به واسطه نقش‌آفرینی‌های درخشانش در اواخر دهه ۱۹۳۰ تا ۴۰ و ۵۰ جایگاهی افسانه‌ای در تاریخ سینما دارد و به عنوان یکی از بهترین بازیگران تاریخ سینما به یاد آورده می‌شود. وی سال ۱۹۵۱ برای بازی در «ملکه آفریقایی» برنده جایزه اسکار و در سال‌های ۱۹۴۲ و ۱۹۵۴ برای فیلم‌های «کازابلانکا» و «شورش کین» نامزد این جایزه شد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *