جعفر صادقی کارگردان مستند «شگرد» امیدوار است که سیمرغ جشنواره فیلم فجر باعث دیده شدن سوژه فیلمش شود.
جعفر صادقی کارگردان مستند «شگرد» که در چهلوسومین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بهترین مستند را دریافت کرد، در گفتوگو با مهر گفت: من خیلی برای جایزه و جشنواره فیلم نمیسازم اما مسلماً برای هر فیلمسازی جذاب است که از او تقدیر شود و جایزه بگیرد. این جذابیت از این منظر است که باعث میشود سوژه فیلم بیشتر دیده شود.
وی افزود: نمیتوان این واقعیت را کتمان کرد که سیمرغ فجر باعث میشود فیلم یک کارگردان بیش از پیش دیده شود و جامعه پیگیر آن اثر شود. من هم از این منظر خوشحالم که با دریافت جایزه فیلمم قرار است بیشتر دیده شود.
این مستندساز تصریح کرد: مستند «شگرد» درباره یک باشگاه کشتی است که در یک منطقه فقیرنشین در شهر گنبد راهاندازی شده است. این باشگاه را آقایی با هزینه شخصی ساخته است تا به بهانه ورزش بچههای آن منطقه را از اعتیاد دور کند زیرا منطقه سیدآباد گنبد به شدت درگیر اعتیاد به مواد مخدر است. از زمانی که این باشگاه در منطقه تأسیس میشود، جوانان و نوجوانان بیشتر به سمت ورزش گرایش پیدا میکنند اما با وجود مشکلات اقتصادی در کشور ما حفظ و نگهداری این باشگاه برای مربی سخت است. او حتی ماشینش را میفروشد تا چراغ باشگاه روشن بماند.
وی تاکید کرد: وقتی ما برای ساخت مستند وارد این باشگاه شدیم انگیزه مضاعفی برای بچهها و صاحب باشگاه ایجاد شد اما هزینهها و دغدغه مالی آنها همچنان پابرجا است. اگر کسانی دغدغه این مملکت را دادند امیدوارم با دیدن مستند ما انگیزه پیدا کنند.
صادقی درباره کم توجهی جشنواره فجر به آثار مستند و فیلم کوتاه عنوان کرد: این مساله وابسته به سیاست جشنواره فیلم فجر است که به فیلم کوتاه و مستند بپردازد یا خیر. مساله اینجاست که اگر مسئولان جشنواره تصمیم میگیرند آثار مستند و فیلم کوتاه نیز در این رویداد حضور داشته باشند باید شبیه باقی آثار به آنها پرداخته شود. اینکه مستندها و فیلمهای کوتاه در جایی به غیر از خانه جشنواره اکران شوند، نگاه درستی نیست زیرا در ایام جشنواره تمرکز اهالی رسانه و منتقدان معطوف به کاخ جشنواره است. از طرفی هم، ما به واسطه تصمیم جشنواره این رویداد را به رسمیت شناخته و در آن حضور پیدا میکنیم اما این رفتار درست نیست. امیدوارم در آینده مسئولان برگزاری جشنواره تکلیفشان را با فیلم کوتاه و مستند مشخص کنند.
وی ادامه داد: در خیلی از جشنوارههای معتبر دنیا مانند ونیز یک فیلم مستند عنوان بهترین فیلم جشنواره را به دست میآورد زیرا مرزی میان فیلم بلند داستانی و مستند قائل نیستند. اما ما هنوز فیلم مستند و داستانی را از یکدیگر تفکیک میکنیم.
صادقی در پایان بیان کرد: پیشنهاد من این است که در سالهای آینده میتوانند تعداد کمتری از فیلمهای مستند را برای حضور در جشنواره فیلم فجر انتخاب کنند اما به آنها نیز کنار دیگر آثار بها دهند و در همه بخشها مانند تدوین، فیلمبرداری و … داوری شوند.
![](https://banifilmonline.ir/wp-content/uploads/2025/02/IMG_9578.jpeg)
بدون دیدگاه