بازیگر فیلم «رستاخیز»، گفت: برخورد سلیقهای با ساخت آثار تاریخی – مذهبی باعث شده تا کمتر شاهد تولیداتی این چنینی باشیم.
آرش آصفی که در فیلم رستاخیز نقش بُکیر بن حرّ را ایفا میکند، در گفتوگو با خبرنگار سینمایی ایرنا با اشاره به شرایط سخت ساخت پروژههای تاریخی-مذهبی برای عوامل بازیگران، اظهار داشت: حساسیتهای بیمورد باید از پیش پای تولید آثار مذهبی برداشته شود تا شاهد ساخت آثار فاخر بسیار زیادی که مورد استقبال جامعه و علاقمندان هم قرار میگیرد، باشیم.
وی افزود: با توجه به تحقیقاتی که از قبل راجع به این پروژهها میشود، بررسیهایی که صورت میگیرد و مهمتر از اینها، توسط کارگردانهای بنامی که آثار قابل توجه بسیاری از آنها را تاکنون دیدهایم که همگی در این نظام رشد و کار کردهاند و تولیدات هم منافاتی با اصل داستان ندارد، سختگیریهای و برخوردهای سلیقهای آسیب میزند.
این بازیگر سینما که از سال ۷۶ فعالیت خود در عرصه بازیگری را در سریال ایستگاه به کارگردانی مرحوم منوچهر عسگری نسب آغاز کرده گفت: این سخت گیریها در خصوص پروژههای تاریخی و مذهبی در حالی است که قانونی هم در این باره تصویب نشده که بخواهند بر مبنای آن جلوی پخش چنین کارهایی گرفته و یا ممیزیهایی بر آنها اعمال شود. بلکه صرفا سلیقه اشخاص است که در این ارتباط تاثیرگذار بوده و همین برخوردها مانع از ورود کارگردانها برای ساخت چنین آثاری میشود.
آصفی با اشاره به ۱۰ سال پشت در اکران ماندن فیلم رستاخیز، درباره انتخابش برای بازی در این فیلم گفت: بعد از بازی در فیلم مواجهه کار سعید ابراهیمیفر که در سال ۸۳ توقف شد (این فیلم پس از ۱۴ سال توقیف در سال ۹۶ اکران شد) در کلاسهای بازیگری امین تارخ شرکت کردم که به دنبال بازی در چند فیلم کوتاه و تله تصمیم گرفتم که بازی کردن را کنار بگذارم و اتفاقهایی رخ میداد که دیگر نخواستم بازیگری را ادامه دهم.
وی ادامه داد: در کلاسهای مدیتیشن در تهران ثبت نام و برای حضور در این کلاسها مدتی به هند رفتم و همواره از اعماق ذهنم این فکر را داشتم که در یک کار تاریخی و یا مذهبی به هر شکلی که باشد ایفای نقش کنم. در آن موقع حتی برای بازی در دوران زندگی کار بهرام عظیم پور هم دعوت شدم اما به دلیل این که قصد رفتن به هند را داشتم سر این کار نرفتم.
آصفی افزود: از آنجایی که پیشتر با مرحوم منوچهر عسگری نسب در سریال ایستگاه کار کرده بودم در کنار دیگر کاندیداها برای نقش پسر حر، من هم از طرف کارگردان رستاخیز به این پروژه دعوت که پس از توقف کار به دنبال اتفاقهای سال ۸۸ و از سرگیری مجدد آن در نهایت برای بازی در این فیلم انتخاب شدم. از آنجایی هم که در این سالها به نقش هم نزدیکتر شده بودم و از بچگی نیز هنر اسب دوانی و سوارکاری میکردم به بازی در این پروژه مشغول شدم.
بازیگر سریال تلویزیونی مدینه درباره تاثیرات ایفای نقش پسر حر در رستاخیز، گفت: در هر جایی که ظلمی بر شخصی و یا مردمی سیطره پیدا میکند و آن هم در این فیلم که درباره ظلم وارده بر امام حسین و یارانش بود، ایفای نقش در چنین شرایطی من را منقلب کرد. رخداد چنین شرایطی در هر دورهای که باشد آزاردهنده است و انسان را منقلب میکند.
آصفی خاطرنشان کرد: همچنان تمایل به ایفای نقش در پروژههای تاریخی را دارم اما بدون ممیزیها و سدهایی که پیش روی آنها گذاشته میشود. او این را هم یادآوری میکند که مواجهه، منافاتی با اصل داستان نداشت ولی با توقیف مواجه شد و همچنان دلیل این که چرا توقیف شد روشن نیست.
وی لازمه تولیدات بیشتر در حوزه تاریخی مذهبی را روشنفکری و آگاهی متولیان امر از چنین آثاری و داشتن درک درست از آنها عنوان کرد و گفت: دلیل این که تولیدات تاریخی و مذهبی کم شده «مته به خشخاش گذاشتن» هاست و کارگردانها واهمه دارند که برای ساخت این آثار پا پیش بگذارند چرا که به مشکل برمی خورند.
بازیگر سریال تلویزیونی سرجوخه تصریح کرد: شرایطی که برای آثار تاریخی مذهبی در کشور اعمال میشود و سخت گیریهایی که صورت میگیرد در حالی است که در کشورهای همسایه و عربی از جمله قطر راحتتر ساخته میشود اما در کشور کارهای تاریخی زیر تیغ ممیزیها میرود و برخوردها سلیقهای است و دلیل مشخصی از حیث ممیزیها وجود ندارد.
وی گفت: کارگردانهای ایرانی دنبال تحریف داستان و این که بخواهند چیزی را با ساخت این پروژهها زیر سوال ببرند نیستند.
عاصفی با طرح این که دلیل این سخت گیریها چیست؟ گفت: کسی نذر کرده تا اثری را با رعایت تمام اصول و قواعد حاکم بسازد. فیلمساز خوبی هم است. چرا نباید شرایط برای کار مهیا نباشد؟ چنین مسائلی باعث دلسرد شدن کارگردانها و بازیگران میشود.
بدون دیدگاه